Kronisk kompartmentsyndrom

Home Forums Skador och rehabilitering Kronisk kompartmentsyndrom

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #51513
    #124707

    Tjena!

    Det är så att nu på onsdag ska jag operera mina underben pga att jag har fått diagnosen Kronisk kompartmentsyndrom.

    Det jag främst undrar är om någon själv här på forumet har genomgått operationen eller om det är någon som känner till lite om rehab tiden efter, då jag inte finner särskilt mycket information efter en del sökande.

    Antar att dem opererar ett ben i taget(?), men är inte helt hundra, det är inget dem har nämnt. Har inte heller gjort någon tryckmätning som jag läst ofta görs för att ställa denna diagnosen, men då tre stycken läkare/ortopeder har kommit fram till samma sak så har dem väl rätt.

    I alla fall, det jag undrar (om någon nu vet) är hur länge ungefär behöver man göra rehab? Hur lång tid kommer det ta (ungefär) innan jag kommer kunna vara uppe och gå/springa igen och framför allt kunna träna benen igen?

    Har ni någon fråga så fråga på.

    mvh
    Tonkz

    #124708

    Lägger en liten update ifall någon i framtiden får för sig att läsa.

    Allt gick fort. Båda benen opererades på en gång (fasciotomi) och jag sövdes under tiden. Skulle vara på sjukhuset kl 07:30 och allt tog ungefär 30 min innan jag la mig under kniven.

    Ingreppet tog 1h 20min i runda svänger. La mig på bordet kl 08:00, vaknade 09:20. Fick ligga kvar på uppvaket i en timme ungefär och fick mackor och varm choklad under tiden. :)

    Var väl lite ömt och så och röra sig var väl inte särskilt behagligt. Att stå upp var inga problem efter, de vill att benen skall stödjas så fort som möjligt efter operationen. Dock vill man ju inte stå upp för länge. Att gå gjorde skapligt ont så det blev sängliggande med benen i högläge hela dagen.

    Kunde gå korta sträckor (typ några steg från sängen bara), men idag så kan jag gå utan kryckor en korta sträcka utan märkvärdig smärta, beror mycket på hur man sätter ner foten osv. Dock inte under en längre tid, så det blir sängliggande i stort sett hela dagen idag med.

    Lite kortfattat vad dem har gjort under operationen:
    Dem har snittat upp muskelhinnan som ligger runt de olika facken nere i underbenen för att lätta på det tryck som är, just pga att denna muskelhinna är för trång.

    Snittet dem har gjort är häftat, och stygnen kommer tas bort om 12 dygn och det är förväntat att jag kommer kunna börja jobba igen om tre veckor.

    #124709

    Lycka till med tillfrisknandet!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.