Kronisk smärta främre vadmuskel samt börjat stråla i fötterna. Kan inte gå någonstans pga smärta.

Home Forums Skador och rehabilitering Kronisk smärta främre vadmuskel samt börjat stråla i fötterna. Kan inte gå någonstans pga smärta.

• This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Hej! Jag startar en tråd här då min flickvän har haft smärtor i underbenet i cirka 1 års tid nu och nu kan hon inte gå 5 meter utan att få ont i benen/fötterna. Tänkte höra vad ni tror det kan vara för fel då varken läkare, sjukgymnaster eller naprapater kan lösa det (alla spekulerar olika också).

Det ska tilläggas att hon har en vinklad ankel som ”tippar” inåt om ni förstår? Hon har gått med sulor som bygger upp väldigt länge och har nu senaste månaden fått ont i både häl (tryckt ut fettkudden, små knottror på sidan av hälen, samt att hon tycker hennes tår blviit glesare mellan stor och långtån och att hon har fått en mer plattfotliknande fot (Det sa de där de tillverkade hennes skoinlägg också, när hon var dit för att justera om dem nyligen).

Det började som sagt för cirka 1 år sen då hon fick benhinneinflammation men fortsatte löpa på band och dansa. (Hon ångrar sig grovt, så inget som behöver påpekas) Då gjorde det ont lite då och då när hon gick/ansträngde benen mer än normalt (Inget ont i fötterna vid denna tid, det kom för bara ca 1-1.5månad sen)

I somras gjorde hon en stötvågsbehandling på framsida underben (vid smalbenet som jag förstått det) för att få bort ärrvävnad. Några dagar efter det åkte vi utomlands där jag iofs skjutsade runt henne över hela arlanda osv och hade såna här strumpor för svullnad på. Det gjorde ändå ont som fan för henne och hon har haft mycket sämre ben ända sen stötvågsbehandlingen. Det har börjat bli bättre nu sen några månader tillbaks. hon har inte kunnat gå längre sträckor än typ nerför trappuppgången, runt i sin lägenhet osv utan att få ont efter stötvågsbehandlingen. Har träffat naprapater osv efter det även kiropraktorer och ingenting verkar hjälpa avsevärt mycket. Sen som jag sa innan så fick hon ont i hälen och tårna fram samt nästan blivit plattfot pga ankeln ”trillat ner”?

Det har sakta men säkert blivit bättre och bättre i vaderna/underbenen iallafall. Tills någon dag efter nyår 2013/14 då allting plötsligt blev sämre när hon cyklade på en stationär cykel i 10minuter (som hon cyklat mellan 10-20minuter på som motionsträning i några månader, kombinerat med muskelövningar som skall hjälpa hennes ben att bli bättre.)
    Men iallafall, då blev allting sämre helt plötsligt och nu dunkar det hela tiden i princip och alvedon dämpar smärtan lite men den försvinner inte. Hon är rädd för att inte kunna gå på flera år och hon kan inte ens duscha då det gör för ont när hon får stå för länge. Hon kan inte gå en meter utan att ha skor med inlägg på sig.

Hon är rädd för att ha fått fotledsartros. Kan det stämma? Hon har i princip legat i sin säng/soffa i 4 dagar nu och det har inte blivit en gnutta bättre. Nästan så det blivit sämre t.om.

Skrev detta väldigt sent på natten och det är lite luddigt för de som inte förstår situationen kanske. Bara att rätta mig och ställa frågor så ska jag förtydliga!

Är väldigt tacksam för svar. Någon som haft/har liknande kanske?

EDIT: Kan tilläggas att hon har varit på röntgen för några månader sen och röntgade vaden. Det visade ingenting dock. Benen svullnar också framme vid smalbenet (benhinnan?) Är också knottrigt där.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.