Lågt blodsocker av styrketräning?

Home Forums Skador och rehabilitering Lågt blodsocker av styrketräning?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Jag befarar att jag får lågt blodsocker av styrketräningen. Inom ett till två dygn efter träningen, känns det som blodsockret sjunker och jag får svårt att koncentrera mig på arbetsuppgifter, samt väldigt svårt att föra ett normalt samtal. Någon som upplevt det samma och vet vad man kan göra åt det?

YNGVE

aldrig hört talas om… på diet och under träning/promenad kan man ju uppleva liknande men absolut inte två dagar efter träning om man käkar som man ska…

Känns som om någonting är fel om du har svårt att föra ett normalt samtal 1-2 dagar efter ett träningspass, det bör du kolla upp med en läkare.

som diabetiker kan jag bara hålla med om det. din ämnesomsättning och insulinkänslighet är betydligt högre 48 timmar efter träningen. Jag kan halvera mina insulindoser upp till 2 dygn efter träning. (därför är det så fantastiskt bra för oss diabetiker att träna! ;) )

tips: ät mer kolhydrater :)

axzell wrote:
    som diabetiker kan jag bara hålla med om det. din ämnesomsättning och insulinkänslighet är betydligt högre 48 timmar efter träningen. Jag kan halvera mina insulindoser upp till 2 dygn efter träning. (därför är det så fantastiskt bra för oss diabetiker att träna! ;) )

tips: ät mer kolhydrater :)

Det kanske det som är felet att insulinkänsligheten ökar, för senast jag mätte blodsockret, så låg det på 2, efter 12 timmars fasta. Jag äter rätt hög andel kolhydrat redan, runt 60E%, men jag håller diet och går ner ca 2,5 hg/vecka, trots att jag tycker att jag äter som en häst.
    Tack för ditt svar.

YNGVE

Alex Thunholm wrote:
    aldrig hört talas om… på diet och under träning/promenad kan man ju uppleva liknande men absolut inte två dagar efter träning om man käkar som man ska…

Jo jag håller diet just nu, ca -2,5hg/vecka.

YNGVE

Efter era svar om ökad insulinkänslighet, kollade jag upp mitt energiintag, för träningsdagen och de två följande dagarna, så här såg det ut:

Träning Tisdag V34

Tisdag 2125 kcal 26,3% av 8075 kcal
    Onsdag 2762,5 kcal 34,2% av 8075 kcal
    Torsdag 3187,5 kcal 39,5% av 8075 kcal
    3 dgr totalt 8075 kcal

Kändes förhållandevis okey efteråt, men var lite låg på onsdag kväll.

Träning Fredag V34

Fredag 2125 kcal 26,3% av 8075 kcal
    Lördag 2337,5 kcal 28,9% av 8075 kcal
    Söndag 3612,5 kcal 44,7% av 8075 kcal
    3 dgr totalt 8074 kcal

Lördagen var jag rejält låg

Träning Tisdag V35

Tisdag 2550 kcal 31,6% av 8075 kcal
    Onsdag 2125 kcal 26,3% av 8075 kcal
    Torsdag 2975 kcal 36,8% av 8075 kcal
    3dgr totalt 7650 kcal

Torsdagen var en riktig katastrof, satt i 3 timmar framför datorn och lyckades knappt få nå´t gjort, var dessutom låg från tidigt på morgonen till läggdags.
    Åt på tok för lite dan efter träningen, samt att jag inte heller åt mina normala 8075 kcal under de tre dagarna.

Jag ser ju här att jag inte äter tillräckligt på träningsdagen och dan efter. Jag har inte haft nå´n koststrategi, mer än att äta när jag är hungrig och det funkar uppenbarligen inte. Så nu skall jag se till att verkligen äta ordentligt i samband med träningen.

Räknade på mitt energibehov under en vecka och kom fram till att det ligger på ca 3000 kcal per dygn.

Tack för svaren. Jag kommer att raportera nästa vecka hur det funkar.

YNGVE

Idag måndagen 4/9 tränade jag. Mitt mål idag var att äta 3200 kcal och nu kl 20:55 har jag fått i mig detta, men magen känns proppfull och orolig. Imorgon satsar jag på 2800 kcal, sen på onsdag är det träning igen och dax för 3200 kcal. Det här blir tufft. Det är mycket svårare än man tror att äta 3200 kcal kvalitetsmat en träningsdag. Min aptit är inte alls i nivå med energibehovet.

YNGVE

Det är inte bara energiintaget som räknas, det gäller att hålla en jämn blodsockerkurva.

Se till att få i dig snabba kolhydrater efter ett träningspass och att du käkar ofta. Om du käkar varannan till var tredje timme så borde du inte få sådana dippar i blodsockret.

Xavier wrote:
    Det är inte bara energiintaget som räknas, det gäller att hålla en jämn blodsockerkurva.

Se till att få i dig snabba kolhydrater efter ett träningspass och att du käkar ofta. Om du käkar varannan till var tredje timme så borde du inte få sådana dippar i blodsockret.

Jag har alltid ätit ofta med 2-3 timmar mellan måltiderna, så det var inte där problemmet låg. Dessutom kunde jag känna mig bra hela träningsdagen och dagen efter, för att först på tredje dagen råka ut för en blodsocker dipp och då hjälpte det inte att äta.

En konditionsidrottare behöver mellan 6 till 10 g kolhydrat per kg kroppsvikt och dygn och eftersom styrkesportare också tömmer musklerna på glykogen, så måste vi antagligen få i oss iaf. 6g kolhydrat per kg. Om man inte får i sig det verkar det som kroppen prioriterar att fylla musklerna med kolhydrat hellre än att hålla ett normalt blodsocker. så verkar det vara för mig iaf.

YNGVE

Äter du verkligen 8000kcal eller missuppfattade jag dig?

Har du kollat sköldkörteln (för Hypertyreos) och liknande också?

Denna vecka tränade jag både Måndag och Tisdag 4 och 5/9 2006.
    Jag åt ca 3300 kcal på Måndagen
    ca 4000 kcal på Tisdagen
    ca 3700 kcal på Onsdagen
    2850 kcal på Torsdagen
    2350 kcal på Fredagen
    2750 kcal på Lördagen

Inga blodsockerdippar hitintills.

YNGVE

YTS: bra att du mäter blodsockret, väldigt intressant att se hur sockret och insulinet påverkas av träning, och olika sorteras träning. Men jag vill bara säga att du BÖR ändra dina E% av kolhydrater till ett högre och kanske mindre fett, för bevisligen får du för lite kolhydrater för att vara frisk. att ofta ha lågt blodsocker under en längre tid kan resultera i att man inte längre fram i livet känner av lågt blodsocker vilket kan göra att man knall och fall kan trilla ihop av insulinkoma (lågt blodsocker) även om nu detta inte är så aktuellt för friska personer som inte har diabetes men så kan det hända. spec om man går på diet och tömmer sina glykogendepåer (enda stället kroppen kan ta glukos ifrån för att motverka ett sockerfall!)

Hoppas du snart är klar med din diet :)

/Erik

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.