Home › Forums › Skador och rehabilitering › Långvarit knäproblem (evigt tacksam för hjälp)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 april, 2009 at 11:31 #56434Anonym anvandareMember28 april, 2009 at 11:31 #249034Anonym anvandareMember
Hejsan!
Väljer att starta en ny tråd trots att jag sett att det finns liknande. Men undrar lite andra saker med.
Har haft ont i mitt vänstra knä i ca 1 års tid. Tror att det kan röra sig om hopparknä eller liknande. Jag undrar hur jag på bästa sätt ska få reda på vad det är och om någon kan rekommendera hur jag ska åtgärda problemet.
Symptom och fakta:
*Smärtan sitter precis längst ned på knäskålen(under på ”senan”), främst inre delen
*Det gör ont vid långvarit huksittande och när man trycker på knät samt främst vid utsträckt läge
*Löpning går dock utmärkt
*Knäböj funkar sådär (har undvikit nästan helt) men känns inge stabilt och som om jag lägger mer vikt på andra benet.
*Det gör inte ont i knät när jag stretchar framsida lår
*Knät låser sig inte men efter att ha suttit på huk ett tag gör det ont och känns ostabilt
*Har även fått lite ont i vänstra höft och fot på senasteHar vart hos en naprapat som stretchade mitt framsida lår rejält och det kändes riktigt bra då men problemen kvarstår än.
Har stretchat framsida lår på samma sätt och kört övningar som ska stärka knät men känns inte bättre.Vad blir min nästa steg, röntgen? uppsöka någon klinik för idrottsskador? känns lite surt att behöva gå till vårdcentralen som inte kan något om detta för att eventuellt få en remiss? som man måste ha?
Tack för all hjälp!
28 april, 2009 at 19:37 #249035Anonym anvandareMemberJa nog låter det som ett hopparknä alltid. Excentrisk styrketräning som belastar senan tufft är nuvarande behandlingspraxis (enl Alfredssons forskning i Umeå.) Här har du en bra länk: [http://www.capioartroclinic.se/Patientinfo/Skador-behandling/Kna/Hopparkna/]
Här finns lite vetenskaplig läsning om du vill veta mer om skillnaderna mellan rehab och operation: [http://www.ejbjs.org/cgi/content/abstract/88/8/1689]
MVH
29 april, 2009 at 13:07 #249036Anonym anvandareMemberTack för hjälpen, bra länkar!
Har tidigare nästan enbart kört benspark(råd från naprapat) i maskin vilket var just den övningen man skulle undvika. Ska nu börja med rehabträningen som går ut på Excentrisk- broms- träning av främre lårmuskulaturen.
Symptomen är väldigt överensstämmande med de för hopparknä då de ej uppkommit akut, ingen svullnad, ej låsningar och ont vid knäskålens spets, uppstår ofta vid sporter med tvära stopp, ostabilitet osv.
Största symptomet är vid utsträckt ben/stå på tå och framförallt efter en stunds huksittande.
Har nu några frågor innan jag startar med detta:
*1 Hur får jag tag på en kil? Kan man göra en själv på något vis?
*2 Får jag löpa/springa under tiden?
*3 Hjälper det att smörja in benet med salvor?
*4 Mitt högra ben är mycket starkare, bör jag träna dem lika mycket ändå?
*5 Finns det andra övningar för benen som man kan träna utan att effekten blir sämre?29 maj, 2009 at 20:32 #249037Anonym anvandareMemberNågon med svar på frågorna över?
5 juli, 2010 at 18:43 #249038Anonym anvandareMemberKan du något om Hopparknä så läs allt snälla och svara och tipsa mig lite. Ser det ut som för mycket text så gå till frågorna nedan:).
Tänkte bara berätta lite hur det gått med all rehabilitering(kanske gläder någon) och förhoppningsvis få lite mera tips. Så hjälp mig gärna om du kan.
Dum som jag var/är så gick jag ju väldigt lång tid med smärta under knäskålen. Fortsatt springa med undvek tyngre benträning under längre tid.
Sedan blev det
1. Vårdcentralen för fem min prat för att få en remiss till idrottsklinik.
2. Bli skickad på ultraljud där det konstaterades att knät var ”kraftigt inflammerat”
3. Tillbaka till idrottskliniken där det ordnade så jag fick träffa en sjukgymnast.
4. Hittills tre ggr hos sjukgymnasten och snart en fjärde.Det jag hade nytta av var ultraljud och sjukgymnasten.
Har nu kört övningar för att stärka knäskålssenan med mera. Excentrisk träning. I början med lite lättare vikt för att få in tekniken men nu med riktigt tung belastning i 4-5 månader ungefär. Springer inte särskilt mycket och om jag gör det så är det med nya skor jag införskaffat som passar min löpstil och på mestadels gräs. Annars blir det en del på cykel, crrosstrainer med mera.
I dagsläget känns det helt klart bättre och knäskålen har kommit tillbaka där den ska vara (flyttats pga lång tids dålig belastning då jag inte hade samma muskelmassa). Men även om det känns mycket bättre så känns det långt ifrån okej på samma gång. Smärtan finns där och gör sig påmind i vardagslivet jämt och ständigt. Även mitt högra knä har blivit lite lidande.Mina frågor:
1. En sak jag dock märkt är att jag förbättrat min balans väldigt mycket. Hur hänger det ihop?
2. Hur många gånger i veckan ska jag träna knäna? Jag har varierat och tränat ungefär mina knän 4-5 gånger i veckan. Ska jag träna mer än så? Man behöver väl mer vila om man kör excentrisk träning?
3. Kan man gå tillbaka och göra ultraljud på knäna och få se sina tidigare bilder och se om det blitt bättre?
4. Stretchat en del men behöver tips på specifika övningar jag kan utföra för bättre effekt.
5. Ström, massage, zonbehandling med typ voltaren..Är allt bra? Något mer?
6. Vilka övningar fungerar bäst? Vilka bör jag undvika?
7. Hur ska det smärta/ömma? Under passet/efter passet, bägge/inget?
8. Hur lång tid tog det för Dig att bli smärtfri?
Min träning idag ser ut ungefär som följande (tränar mestadels hemma):
*Uppvärmning 10 min
Excentriska enbensknäböj där jag sätter mig på en stol sakta för att sedan resa mig med bägge bena. 3X10 på de mesta.
Utfall bakåt
Utfall framåt med det onda benet fram och det andra mot en vägg för att hjälpa till på vägen upp.
Utfallspump i 90graders-läge upp-å-ner
Knäböj som vanligt ned och upp på den onda benet och lite mera övningar för baksida också.
Som ni läser så kan jag ganska mycket om detta ämne men om det är något som verkar galet/fel eller om Du har några sköna råd till mig så är de varmt välkomna. Tål kritik så bara ösa på
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.