Home › Forums › Skador och rehabilitering › Latsen pajja?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 januari, 2010 at 18:57 #59202Anonym anvandareMember20 januari, 2010 at 18:57 #347092Anonym anvandareMember
Tjooo.
Ska försöka göra den långa historien kort. För 3-4 v sedan körde jag skivstångsrodd och värmde nog upp lite dåligt. I första arbetssetet fick jag ont i latsen när jag rodde mot mig.
Tog de lite lugnt ett tag o de kändes bättre.Idag stegade jag upp vikten i marklyft som man gör till man kommer upp t arbetsvikten. Var tänkt jag skulle köra 5×5 på 200kg. I första setet, andra repitionen fick jag bajsont i latsen. Sket i marken. Jag kunde därefter köra militärpress utan smärta. Skippade skivstångsrodden men provade chins. Gick ngr reps men smärtade så jag skippade det med. Nu gör det ont när jag öppnar dörrar tex.
Så vad kan ja råkat ut för?
En vanlig sträckning? Muskelbrisning?Hur ska ja lägga upp rehab?
Vila från mark, rodd, chins?Oerhört tacksam för svar.
21 januari, 2010 at 09:05 #347093Anonym anvandareMemberTroligen handlar det om en muskelbristning (=sträckning). Det skulle kunna vara teres major eller latsen det handlar om. Eftersom det gått 3-4v tycker jag att du kan börja med en rodd/lats-övning på mycket höga reps +30. Lätta (till en början iaf..) töjningar av latsen om smärtan tillåter.
I övrigt hoppar du över de tyngre övningarna till du känner att det börjar hända grejer.
Mvh.21 januari, 2010 at 21:44 #347094Anonym anvandareMemberTack för svar båda två!
Mkt bra info där Axon.
Ioch med att jag inte gjorde nån PRICE metod eller liknande, finns det ngt jag kan göra nu i efterhand för att underlätta läkningen?
”Det är av stor vikt att inte återuppta idrottsaktiviteten förrän skadan är läkt, det vill säga när full rörlighet och styrka återfåtts”
Men jag kan köra sånna övningar där det känns bra eller? Eller ska jag vila ryggen helt i 6-8v?
Isf får de bli fokus på böj, biceps o triceps o vader lr ngt.. Vid bänkpress använder man väl latsen lite grann så det kanske e dumt o köra det?
mvh dilldipparn
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.