Home › Forums › Skador och rehabilitering › Levator Scapula
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 februari, 2007 at 21:57 #85783Anonym anvandareMember25 februari, 2007 at 21:57 #880890Anonym anvandareMember
Hej kära byggarkollegor!
Har ett problem, får ibland ont i fästet på ryggen där levator Scapula fäster, eller är det trapezius- fästet. Fick det idag när jag körde biceps??? Väldigt mystiskt..kan knappt röra nacken. Någon som upplevt detta?26 februari, 2007 at 01:24 #880891Anonym anvandareMemberFrotte76 wrote:Hej kära byggarkollegor!
Har ett problem, får ibland ont i fästet på ryggen där levator Scapula fäster, eller är det trapezius- fästet. Fick det idag när jag körde biceps??? Väldigt mystiskt..kan knappt röra nacken. Någon som upplevt detta?Menar du på angulus superior ossis scapulae?
26 februari, 2007 at 02:51 #880892Anonym anvandareMemberär inte det ursprung arne?
26 februari, 2007 at 12:29 #880893Anonym anvandareMemberHåller på att utbildar mig till PT, så frågan borde jag kanske veta svaret på, likaså fullständiga namnet..
Jo, smärtan kommer långt ner, vid sidan om ryggraden.. Gör väldigt ont när man tar nacken åt sidan o bakåt…26 februari, 2007 at 13:43 #880894Anonym anvandareMemberDet är refererad smärta från nacken.
1 mars, 2007 at 11:47 #880895Anonym anvandareMemberHej Haskan jag har försök att komma i kontakt med dig, men kan ej skicka mejl..
Jag skulle vilja fråga dig lite saker.
MVH
Imsdal1 mars, 2007 at 12:17 #880896Anonym anvandareMemberImsdal wrote:Hej Haskan jag har försök att komma i kontakt med dig, men kan ej skicka mejl..
Jag skulle vilja fråga dig lite saker.
MVH
ImsdalDu måste göra 25 inlägg innan du kan skicka PM, alternativt be admin. om att få funktionen aktiverad.
1 mars, 2007 at 18:56 #880897Anonym anvandareMemberTråkigt när vissa väljer att briljera istället för att vara hjälpsam.
1 mars, 2007 at 21:00 #880898Anonym anvandareMemberrinse wrote:är inte det ursprung arne?nej, det är tvärutskotten på de 4-5 översta halskotorna.
1 mars, 2007 at 21:06 #880899Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:nej, det är tvärutskotten på de 4-5 översta halskotorna.Ville bara inflika att man numera inte längre talar om ursprung och fäste utan bara ”fästen”.
MVH Rufus
1 mars, 2007 at 21:16 #880900Anonym anvandareMemberFrotte76 wrote:Håller på att utbildar mig till PT, så frågan borde jag kanske veta svaret på, likaså fullständiga namnet..
Jo, smärtan kommer långt ner, vid sidan om ryggraden.. Gör väldigt ont när man tar nacken åt sidan o bakåt…Låter som du har fått en tortikollis = nackspärr. Du kan läsa om tillståndet på:
[http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=459]
MVH Rufus
1 mars, 2007 at 21:31 #880901Anonym anvandareMemberRufus wrote:Ville bara inflika att man numera inte längre talar om ursprung och fäste utan bara ”fästen”.MVH Rufus
När infördes den nomenklaturen?
1 mars, 2007 at 22:50 #880902Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:När infördes den nomenklaturen?Det var ganska länge sedan vill jag minnas. Den senaste uppdaterade versionen av Terminologia Anatomica gjordes i slutet av 1990-talet.
Anledningen till att benämningen ursprung-fäste hänger kvar är antagligen det gamla latinska namnet ”origo” = ursprung som använts tidigare men som idag internationellt är utbytt till ”insertio” = fäste.
(Den gamla engelska översättningen ”origin” är också utbytt till ”attachment”)
Den svenska termen ”ursprung” bör inte längre användas eftersom ursprung-fäste förändras med muskelfunktionen. Själv har jag valt att använda mig av terminologin: ”ursprungsfäste”-”fäste” som inte är helt rätt men inte heller helt fel
Du kan läsa mer på ”International Federation of Association of Anatomists” hemsida. Bara att googla
MVH Rufus
1 mars, 2007 at 22:58 #880903Anonym anvandareMemberRufus wrote:Det var ganska länge sedan vill jag minnas. Den senaste uppdaterade versionen av Terminologia Anatomica gjordes i slutet av 1990-talet.Anledningen till att benämningen ursprung-fäste hänger kvar är antagligen det gamla latinska namnet ”origo” = ursprung som använts tidigare men som idag internationellt är utbytt till ”insertio” = fäste.
(Den gamla engelska översättningen ”origin” är också utbytt till ”attachment”)
Den svenska termen ”ursprung” bör inte längre användas eftersom ursprung-fäste förändras med muskelfunktionen. Själv har jag valt att använda mig av terminologin: ”ursprungsfäste”-”fäste” som inte är helt rätt men inte heller helt fel
Du kan läsa mer på ”International Federation of Association of Anatomists” hemsida. Bara att googla
MVH Rufus
Jag skall kolla upp det. Jag kommer i alla fall att använda den den gamla teminologin tills vidare. Tycker det verkar helknäppt att stryka ursprung (origin) då det kan ju hjälpa till vid orientering av tex en skada eller dylikt. Skall man annars gissa sig till vilket ”fäste” som avses?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.