Levator Scapula

Home Forums Skador och rehabilitering Levator Scapula

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej kära byggarkollegor!
    Har ett problem, får ibland ont i fästet på ryggen där levator Scapula fäster, eller är det trapezius- fästet. Fick det idag när jag körde biceps??? Väldigt mystiskt..kan knappt röra nacken. Någon som upplevt detta?

Frotte76 wrote:
    Hej kära byggarkollegor!
    Har ett problem, får ibland ont i fästet på ryggen där levator Scapula fäster, eller är det trapezius- fästet. Fick det idag när jag körde biceps??? Väldigt mystiskt..kan knappt röra nacken. Någon som upplevt detta?

Menar du på angulus superior ossis scapulae?:)

är inte det ursprung arne?

Håller på att utbildar mig till PT, så frågan borde jag kanske veta svaret på, likaså fullständiga namnet..
    Jo, smärtan kommer långt ner, vid sidan om ryggraden.. Gör väldigt ont när man tar nacken åt sidan o bakåt…

Det är refererad smärta från nacken.

Hej Haskan jag har försök att komma i kontakt med dig, men kan ej skicka mejl..
    Jag skulle vilja fråga dig lite saker.
    MVH
    Imsdal

Imsdal wrote:
    Hej Haskan jag har försök att komma i kontakt med dig, men kan ej skicka mejl..
    Jag skulle vilja fråga dig lite saker.
    MVH
    Imsdal

Du måste göra 25 inlägg innan du kan skicka PM, alternativt be admin. om att få funktionen aktiverad.

Tråkigt när vissa väljer att briljera istället för att vara hjälpsam.

rinse wrote:
    är inte det ursprung arne?

nej, det är tvärutskotten på de 4-5 översta halskotorna.

Arne Persson wrote:
    nej, det är tvärutskotten på de 4-5 översta halskotorna.

Ville bara inflika att man numera inte längre talar om ursprung och fäste utan bara ”fästen”.

MVH Rufus

Frotte76 wrote:
    Håller på att utbildar mig till PT, så frågan borde jag kanske veta svaret på, likaså fullständiga namnet..
    Jo, smärtan kommer långt ner, vid sidan om ryggraden.. Gör väldigt ont när man tar nacken åt sidan o bakåt…

Låter som du har fått en tortikollis = nackspärr. Du kan läsa om tillståndet på:

[http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=459]

MVH Rufus

Rufus wrote:
    Ville bara inflika att man numera inte längre talar om ursprung och fäste utan bara ”fästen”.

MVH Rufus

När infördes den nomenklaturen?

Arne Persson wrote:
    När infördes den nomenklaturen?

Det var ganska länge sedan vill jag minnas. Den senaste uppdaterade versionen av Terminologia Anatomica gjordes i slutet av 1990-talet.

Anledningen till att benämningen ursprung-fäste hänger kvar är antagligen det gamla latinska namnet ”origo” = ursprung som använts tidigare men som idag internationellt är utbytt till ”insertio” = fäste.

(Den gamla engelska översättningen ”origin” är också utbytt till ”attachment”)

Den svenska termen ”ursprung” bör inte längre användas eftersom ursprung-fäste förändras med muskelfunktionen. Själv har jag valt att använda mig av terminologin: ”ursprungsfäste”-”fäste” som inte är helt rätt men inte heller helt fel ;)

Du kan läsa mer på ”International Federation of Association of Anatomists” hemsida. Bara att googla :)

MVH Rufus

Rufus wrote:
    Det var ganska länge sedan vill jag minnas. Den senaste uppdaterade versionen av Terminologia Anatomica gjordes i slutet av 1990-talet.

Anledningen till att benämningen ursprung-fäste hänger kvar är antagligen det gamla latinska namnet ”origo” = ursprung som använts tidigare men som idag internationellt är utbytt till ”insertio” = fäste.

(Den gamla engelska översättningen ”origin” är också utbytt till ”attachment”)

Den svenska termen ”ursprung” bör inte längre användas eftersom ursprung-fäste förändras med muskelfunktionen. Själv har jag valt att använda mig av terminologin: ”ursprungsfäste”-”fäste” som inte är helt rätt men inte heller helt fel ;)

Du kan läsa mer på ”International Federation of Association of Anatomists” hemsida. Bara att googla :)

MVH Rufus

Jag skall kolla upp det. Jag kommer i alla fall att använda den den gamla teminologin tills vidare. Tycker det verkar helknäppt att stryka ursprung (origin) då det kan ju hjälpa till vid orientering av tex en skada eller dylikt. Skall man annars gissa sig till vilket ”fäste” som avses?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.