Home › Forums › Skador och rehabilitering › Lite frågor ang välbefinnandet.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 april, 2008 at 01:14 #74032Anonym anvandareMember11 april, 2008 at 01:14 #586584Anonym anvandareMember
Tjo!
Tänkte bara att jag skulle dra av lite småfrågor som jag upplevt smärre problem med men jag inte sett som några större problem, och ifall dessa faktiskt skulle kunna vara värre än jag tror.Då jag var yngre så hade jag problem med höger knä. Ibland då jag gick kunde det sluta ”hålla emot” och jag föll då ihop på marken. Har märkt av lite känningar från detta det senaste halvåret av min styrketräning, men numera har det försvunnit, och då hade jag inte upplevt det på säkert en tio år. Under den här perioden då jag kände av problem körde jag mest tunga benpressar som träning, medan nu har jag gått över till ganska lätta fulldjupa knäböj. Borde jag oroa mig för knät och kolla upp det, eller behöver jag inte direkt bry mig?
Mitt andra problem är min ländrygg. Ibland får jag alldeles fruktansvärt ont i den. I somras arbetade jag som vaktmästare, och första veckan hade jag verkligen helt sjukt ont i ländryggen (detta efter att jag kört rygglyft hemma på golvet, så jag antar att det kan vara problemet och kör därför aldrig någonsin mera rygglyft), varefter det avtog.
Nu på senare tid har jag även börjat köra marklyft. I början var verkligen min form helt sjukt urusel, och jag tror det har mycket med det att göra, eftersom det faktiskt började med det (krokad rygg, hypersträck i toppläget, usch – ryser vid blotta tanken numera). Ivf, då fick jag nog något form av ryggskott och kunde inte gå ordentligt på typ en vecka. Numera är min form verkligen bättre och vad jag hört så utför jag övningen ordentligt.
Dock så kan jag ibland efter marken kännas vid att jag har ont / är väldigt spänd i nedre vänstra delen av ländryggen, nästan neråt röven. Har fått höra av mor min att jag är otroligt oflexibel i området så jag har börjat stretcha som fan – både ländrygg och rumpa.
Lösningen på detta som jag ser det är helt enkelt att ta det lite lugnt med mark / ländryggsträning ett tag, eller gå upp och köra typ tioreppare på marken, förut körde jag 1-3 x 4 ungefär. Låter det som en bra ide?Sist men inte minst så märkte jag nyss av en form av kärringstöt då jag lyfte vänster axel och lät den falla ner igen. Dock endast i vissa vinklar. Stod jag rak i rygg med armar längst sidan osv, lyfte axeln och lät den falla ner. Fick en stöt från triceps ner till handen där lill- och ringfinger även kände av stöten. Efter lite stretch kändes det inte fullt lika mycket, men det fanns ändå där. Är detta även något jag bör oroa mig för?
Blev en jävla massa grejer, men jag är sjukt nojjig att jag ska göra illa mig / inte kunna fortsätta gymma. 😮
Är ivf tacksam för alla svar jag får, och hoppas ni har en fortsatt trevlig dag
Tack på förhand!11 april, 2008 at 01:30 #586585Anonym anvandareMemberAjuste, som en liten sidenote. Hade allvärldens svank förut, och denna har reducerats otroligt mycket sedan jag började köra marklyft. Så jag har även fnulat lite på ifall smärtan kan ha varit relaterad till att ländryggen blivit rakare?
Nåja. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.