Lite ojämna axlar.

Home Forums Skador och rehabilitering Lite ojämna axlar.

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hej. Jag har haft problem med rotatorcuffen ett tag (Använder övningar från sjukgymnast) och har därför lite svårt att träna axlar i bland. Men till min fråga. Den högra axeln sitter lite högre upp än den vänstra, vad beror det på?
    Kan det vara att jag har mer problem med rotatorcuffen på vänster sida, eller att det bara är lite ojämnt?

Jag har oxå olika höjd på axlarna, orsaken är att jag hade av nyckelbenet då jag föddes!
    Tror att nyckelbenet fäster lite högre på högra axeln än vänstra i mitt fall.

Men det kanske inte är det som är orsaken för dej.

Jag har också mina axlar olika högt. Jag har även problem med min rygg, kanske har ngn koppling. ska iaf gå till en naprapat när denna man kommer hem från semestern . :)

Undertaker wrote:
    Jag har oxå olika höjd på axlarna, orsaken är att jag hade av nyckelbenet då jag föddes!
    Tror att nyckelbenet fäster lite högre på högra axeln än vänstra i mitt fall.

Men det kanske inte är det som är orsaken för dej.

Nix sådana problem har jag inte haft!

Du kanske har olika långa traps?

henkebenke wrote:
    Du kanske har olika långa traps?

Mjo kanske de, isf är den högra lite större.

Martin Löwgren wrote:
    Detta är rätt vanligt och beror oftast på om du är högerhänt eller väntserhänt.

Hur vet du föresten att den högra äxeln ligger högre? Det kan lika gärna så att det är vänster axel som ligger för lågt och att höger axel är normal och då blir det ju helt andra muskler man ska arbeta med om du förstår hur jag tänker?

Jag förstår hur du tänker. Men om vi säger så här, när jag exempelvis ska köra militärpress med rak stång är ju axlarna fixerade. Det är då jag kan se att den ena axeln kommer högre upp (den högra) eller då att den vänstra ligger lägre. Vet inte riktigt hur jag ska träna för att få dom i jämnhöjd.
    Kan det bero på att jag har problem med rotatorcuffen också?

Tjena!

Har precis skrivit en tråd om detta. Såg aldrig denna tråden. Då kan jag lika gärna skriva här och säga att min högra axel sitter längre ner än min vänstra. Bröt också nyckelbenet när jag var liten, är säkert därifrån det kommer.
    Där min axel sitter längre ner blir min arm också längre än min vänstra ca 2cm skiljer. Är din vänstra arm längre än din högra Adolfsson?
    Det som jag tycker är jobbigt med det här är att alla övningar med stång antingen tar mer på högra eller vänstra sidan eftersom armarna inte är lika ”långa” Finns inget som liksom lyfter upp högra axeln, armen ”hänger” därav blir min högra arm längre än min vänstra.

Skrev om det här på ”sned axelparti” tråden. Döpte tråden lite konstigt, men det går inte att ändra på nu.

**Lånar tråden lite**:whistle:

MVH

//Danne

Martin Löwgren wrote:
    Har du läst svaren TS fått i denna tråd?

Ja? Ser inte någon som har sagt någonting angående att armen blir ”längre” på ena sidan för att axeln sitter längre ner, därav min fråga eftersom det är så för mig. Jag har själv problemet att ena armen blir längre pga att axeln sitter längre ner på högra sidan.

Och därför undrade jag om ni hade samma problem? Eftersom frågan rör om en viss del till ämnet.

Martin Löwgren har du något bra tips på bra övningar för just nedre trapsen?;)

Har också olika högt, för jag bröt nyckelbenet för ett tag sedan.

Martin Löwgren wrote:
    Sänkningen du gör av skuldran innan själva draget i latsdrag är nog den allra bästa.

OBS! Latsdrag ska inte gå i olika steg utan i en jämn rörelse men ska du specialträna nedre trapezius så är det en övning.

okej!
    Breda eller smala latsdrag?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.