Lite Problem med armbågen

Home Forums Skador och rehabilitering Lite Problem med armbågen

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej har lite problem med armbågen när jag kör vissa övningar.

Mest ont får jag när jag kör dips och denna övning
    [http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/liggande_triceps_strack.asp]

Och värst är det när jag kör första setet som jag inte värmt upp vilket jag gör.
    Jag tror själv att det kan vara att musklerna runt armbågen är för svaga. Alltså nedersta tricpes.

Har någon känt detta och vad är bästa vägen att gå.

p.s. vilken övning tränar man mest nedre triceps.

tack

exakt vars i armbågen är det du har ont?, låter väll som nån typ av överansträngningen/ början till inflammation.

träna dom övningar som känns bra lite lättare ett tag och värm upp ordentligt med t.ex. pushdown med rep, ett antal set tills du känner dig riktigt varm.

ta och kolla upp ditt utförande så du vet att du kör korrekt med nån kunnig person på ditt gym. lycka till

Har du ont på baksidan vid armbågen (olecranon)? Det är nämligen där som de 3 huvudena fäster och således kan det vara att du är öm i triceps nedre fäste. Testa att värma upp bättre!

Sitter även en assisterande extensormuskel runt själva olecranon vid namn M.Anconeus. Ev skulle den kunna vara boven i dramat. Sitter smärtan mer på armbågens utsida ”lateralt” kan det vara denna lilla muskel som bråkar.
    Den är nämligen lite extra uttöjd när du har underarmen pronerad som i frenchpressen som du länkade till från AST!

Testa att värma upp lite mer. Se även till så att du gör rörelsebanan strikt och kontrollerat då M.Anconeus även finns där för att stabilisera själva armbågen!

Förstår dock inte avd du menar med ”Nedre triceps”…. Alla 3 huvudena tränas någorlunda jämt vid t.ex vanliga pushdowns. M.Anconeus kan ev ses som en fjärde Tricepsmuskel och då den sitter just runt armbågen skulle den kunna vara den nedre. Dock är denna såpass liten så du märker knappt av den!

Övningen du länkar till är ökänd och skadedrabbad så varför göra den om du får värk? Jag har en bekant som använde den övningen utan problem i många år och raljerade över att jag nojjade över dess skadepotential…tills han fick en skada som tog nästan ett år att återhämta sig ifrån.

Det finns ingen anledning att använda övningar som är umbärliga och som har alternativ som ofta är både bättre och säkrare.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.