Home › Forums › Skador och rehabilitering › Lite sne i höften. Tips på alternativ träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 mars, 2011 at 08:57 #52881Anonym anvandareMember31 mars, 2011 at 08:57 #130628Anonym anvandareMember
Min höft har lagt sig lite konstigt efter att ha sovit väldigt konstigt och sen tränat väldigt hårt.
Jag har en smärta som sträcker sig från vänster yttre sida på låret och ner till foten.Min kiropraktor sa att jag inte får överanstränga mig och så ska jag stretcha på det sätt han visat mig.
MEN! Jag behöver röra på mig och att enbart träna överkropp känns lite synd.
Finns det något annat man kan göra?Simma?
Inlines?31 mars, 2011 at 20:00 #130629Anonym anvandareMemberMelango wrote:Min höft har lagt sig lite konstigt efter att ha sovit väldigt konstigt och sen tränat väldigt hårt.
Jag har en smärta som sträcker sig från vänster yttre sida på låret och ner till foten.Min kiropraktor sa att jag inte får överanstränga mig och så ska jag stretcha på det sätt han visat mig.
Inlines?Fråga din kiropraktor, men jag skulle ändå våga mig på att säga att simning nog är säkrare än inlines. Som gammal fridykare vet jag att även fast man kör brutala fyspass i bassäng så är det ändå otroligt snällt mot kroppen, speciellt om man har skador som läker. Men som sagt, fråga din kiropraktor och om inte annat prova dig fram
17 april, 2011 at 23:48 #130630Anonym anvandareMemberRejectionRole wrote:Fråga din kiropraktor, men jag skulle ändå våga mig på att säga att simning nog är säkrare än inlines. Som gammal fridykare vet jag att även fast man kör brutala fyspass i bassäng så är det ändå otroligt snällt mot kroppen, speciellt om man har skador som läker. Men som sagt, fråga din kiropraktor och om inte annat prova dig framJag undrar om en kiropraktor var rätt person att gå till.
Nu är min smärta nere i vaden och främre sidan av benet. det smärtar på olika ställen från dag till dag och att springa i trappor är det värsta och jogga.
men jag joggade i 6,5 km häromdagen och det var inget värre dagen efter.
Men jag koncentrerade mig på annat än att det gör ont.18 april, 2011 at 12:02 #130631Anonym anvandareMemberMelango wrote:Min höft har lagt sig lite konstigt efter att ha sovit väldigt konstigt och sen tränat väldigt hårt.
Inlines?Gå till en kiropraktor som får dra ut dig rätt.
Jag var sned i hela 2 cm och detta påverkade mig enromt negativt i all träning och jag fick en massa följdskador.Hur gärna man än vill träna tungt och hårt så har man problem bör man lyssna till de som är kunniga.
Man kan växa muskelmässigt även om man inte mosar på för kung och fosterland i alla vikter.
Jag kör aldrig för tungt mestadels kör jag inne på gymmet 10-15 reps och kan ibland chocka kroppen med att köra på tills jag är helt slut och inte orkar. kan vara att jag i benpressen kör en 100 reppare och kan knappt gå dagen efter fasten jag inte ökat några vikter utan bara reps antal.
Men jag kör aldrig mer än vad jag klarar av att bibehålla god hållning och kunna utföra övningen korrekt och givetvis ökar jag i vikter allteftersom jag blir starkare.
Jag skulel simma om jag hade skador som andra säger här inne är det skonsamt och du störs inte av att du är sned i vattnet vilket är bra!
Cykla är också bra=)
Men passa dig för att köra tungt i benövningarna så länge du är sned..Att lägga på en 150 kilo i benböj med sned höft är inte smart och gör en oerhörd snedbelastning på hela kroppen.
Hoppas du blir bra det kan ta några behandlingar att bli bra men det är de helt klart värt!
Och har man som jag gått sned i över 10 år räcker det inte bara att gå och räta ut sig en gång..
Kroppen ”hoppar” mer än gärna tillbaks.
Utan det gäller att bygga upp ”nya” muskler som legat” vilandes” pga snedheten också!18 april, 2011 at 23:01 #130632Anonym anvandareMemberMelango wrote:Min höft har lagt sig lite konstigt efter att ha sovit väldigt konstigt och sen tränat väldigt hårt.
Inlines?Får inte överanstränga sig och måste stretcha? Min morsa ger bättre råd än så. Alldeles för generellt råd.
Få dina fötter och knäna undersökta, kolla om ni har något slags av Functional Movement Screen i Linköping så de kan reda ut imbalanser mellan musklerna.
Vissa saker måstre stretchas, andra måste stärkas, tredje måste bli mer relaxed osv osv. Man kan fixa symtomen, men rotproblemet måste åtgärdas annars blir lösningen temporär.
11 maj, 2011 at 23:39 #130633Anonym anvandareMemberJag besökte en Naprapat 4 veckor efter mitt besök hos Kiropraktorn. Då hade jag börjat powerwalka lite lätt och prövade att jogga. Naprapaten märkte att jag var väldigt stel runt knät. både ovanför och under.
2 dagar efter mitt besök hos Naprapaten vart det mycket bättre men besvären är inte helt borta.
Nu har jag åkt på ännu ett problem som hindrar mig från ännu mera träning.
Akutmottagningen i Linköping kallar det för en ”knarr”. när jag böjer på stortån så känns det som om det knarrar i ovansidan i foten. Nu har jag fått 3 heparin-sprutor i 3 dagar och nu ska jag bara vila. IGEN!
Det ända jag kan göra nu är att träna övre kropp och simma lite grann.Det är verkligen mycket trist att inte kunna träna undre delen av kroppen och kunna jogga nu när det börjar bli skönare väder
12 maj, 2011 at 08:58 #130634Anonym anvandareMemberBoka ett besök hos Stefan Waltersson på Seminoff. Han är expert på detta och fixar verkligen allt.
Kika på [http://www.seminoff.se/ http://www.seminoff.se/%5D -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.