Ljumskbråck = Lägga ned styrketräningen

Home Forums Skador och rehabilitering Ljumskbråck = Lägga ned styrketräningen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Fan så jag velat om hur jag ska göra, träna lätt, inte träna alls osv. Jag har talat med ”experter” som jobbar med ljumskbråcks-patienter och de avråder å det bestämdaste från att styrketräna överhuvudtaget, andra kan säga att kör så länge det känns bra. Men bra känns det då fan inte, men heller inte helt o-bra, om man säger så. Sitter här med träningskläderna på, har varit på väg att blanda en gainer och köra på, som jag gjort länge, som jag haft som rutin så att det blivit en identitet. Ikväll skulle jag och en annan man på gymmet passa varandra vid bänkpressen och jag skulle lägga på mer än någonsin tidigare och var laddad som fan för det, och den där laddningen sitter liksom kvar, men samtidigt är det bara att inse att det kan bara bli värre, aldrig bättre, detta ljumskbråck. Så jag måste nu vänja mig vid tanken på att lägga ned ett bra tag. Det enda jag kan komma på är att köra cardio av olika slag istället.

Och fan vad man möts av oförståelse överallt där man nämner detta
    ”Men det finns ju massor av andra sätt än styrketräning att hålla igång på”
    Dom fattar verkligen inte.
    Sen efter operation så är det ytterligare väntan

Ferdinand wrote:
    Fan så jag velat om hur jag ska göra, träna lätt, inte träna alls osv. Jag har talat med ”experter” som jobbar med ljumskbråcks-patienter och de avråder å det bestämdaste från att styrketräna överhuvudtaget, andra kan säga att kör så länge det känns bra. Men bra känns det då fan inte, men heller inte helt o-bra, om man säger så. Sitter här med träningskläderna på, har varit på väg att blanda en gainer och köra på, som jag gjort länge, som jag haft som rutin så att det blivit en identitet. Ikväll skulle jag och en annan man på gymmet passa varandra vid bänkpressen och jag skulle lägga på mer än någonsin tidigare och var laddad som fan för det, och den där laddningen sitter liksom kvar, men samtidigt är det bara att inse att det kan bara bli värre, aldrig bättre, detta ljumskbråck. Så jag måste nu vänja mig vid tanken på att lägga ned ett bra tag. Det enda jag kan komma på är att köra cardio av olika slag istället.

Och fan vad man möts av oförståelse överallt där man nämner detta
    ”Men det finns ju massor av andra sätt än styrketräning att hålla igång på”
    Dom fattar verkligen inte.

det går väll att operera så det blir bra?

Mattias L wrote:
    det går väll att operera så det blir bra?

Jodå, men inga operationer görs på sommaren iaf, så det blir till hösten då, om jag har tur. Så det blir ett djävla lååångt uppehåll

Ferdinand wrote:
    Jodå, men inga operationer görs på sommaren iaf, så det blir till hösten då, om jag har tur. Så det blir ett djävla lååångt uppehåll

Kör allt som inte gör ont och kör lätt underhållsträning.

Mattias L wrote:
    Kör allt som inte gör ont och kör lätt underhållsträning.

Det är så vanskligt med detta, dels bråcket i sig, men sen att köra ”lätt”. Men du har såklart rätt. Tack, ska verkligen fundera på detta

Träna övningar som inte ökar buktrycket kopiöst. Undvik särskilt knäböj och marklyft. Kör koncentrationsövningar för överkroppen och kör bencurl och benspark för benen. Dessa övningar ökar inte buktrycket så mycket.

Jag är opererad för dubbelsidig ljumskbråck…
    En väldigt jobbig period före operationen, lika dig. Fick inte göra nånting…
    Du gör mer skada än nytta om du tränar i detta tillstånd!
    efter operationen måste du vila i minst 4 veckor från att lyfta nånting tyngre än ett mjölkpaket… Sen är det bara att komma tillbaka i din egen takt!
    Finns en bild på mina snitt efter operationen under min träningsjournal…

Jag har legat i som fan, kontaktat sjh i princip dagligen, undrat om remissen kommit osv, så idag fick jag en första tid den 28/7, inte för operation då, men den där första kollen. Känns bra faktiskt även om det är lång väg kvar. tack ni som peppar!

Jag körde på iaf. Fick lägga ner mag och benträningen. Ångrar dock att jag inte fortsatte köra vader, benspark, bencurl osv.
    Körde dock överkroppen lika hårt som tidigare.

Jag väntade ett år på operation och det var inget litet bråck. STod ut som en påse ur ljumsken om trycket ökades.

Tog 2 veckor efter operationen innan jag kunde stå på benen. 3 veckor så var jag igång med överkroppen. 5 veckor så körde jag låren fast högrep.

Om det är att rekommendera vet jag inte, men ingen omöjlighet.
    Jag är dock inget bra exempel på hur man ”ska” göra, har tränat på för fullt med svullen mjälte också. haha

Nåja det är ditt eget val. Jag brukar dock ta mig till gymet om jag så får krypa dit.

Jag fick fel diagnos så blev felopererad. Sedan när jag väl skulle bli oprerad så slutade kirurgen på sjukhuset. Haha, så jag fick vänta lite över 2år.. körde så tarmarna ploppade och la sig i kläm ut ett par gånger. Ilfart in till akuten och trycka tillbaka tarmarna.

När jag väl opererades så blev skiten infekterat och sprack upp efter att stygnen togs. Men efter det var allt kalas. Du får akta dig för att använda bälte dock, annars är det bara att gymma på!! :up:

Haha, lindmark och cagiva… ni är helt tokiga :D

Lindmark wrote:
    Jag körde på iaf. Fick lägga ner mag och benträningen. Ångrar dock att jag inte fortsatte köra vader, benspark, bencurl osv.
    Körde dock överkroppen lika hårt som tidigare.

Jag väntade ett år på operation och det var inget litet bråck. STod ut som en påse ur ljumsken om trycket ökades.

Tog 2 veckor efter operationen innan jag kunde stå på benen. 3 veckor så var jag igång med överkroppen. 5 veckor så körde jag låren fast högrep.

Om det är att rekommendera vet jag inte, men ingen omöjlighet.
    Jag är dock inget bra exempel på hur man ”ska” göra, har tränat på för fullt med svullen mjälte också. haha

Nåja det är ditt eget val. Jag brukar dock ta mig till gymet om jag så får krypa dit.

Finns nog ingen på forumet som påminner så mycket om mig själv när jag var i hans ålder som den gode Lindmark.

Hardcore Lindmark

Jag hade ljumskbråck för ett tag sedan, opererades 22 december. Julafton blev helt förstörd då jag inte kunde skratta, för det gjorde så jävla ont efter operationen. Jag fortsatte träna när jag fått bråcket, dock tog jag bort övningar som kändes konstiga. Efter operationen väntade jag ca 3-4v innan jag började köra igen och det är först nu allt känns okej igen. Så tog jävligt lång tid för mig att läka.

Okej, jag har våndats ett tag nu, och kommer att fortsätta med det några dar till, så kör jag igång på måndag lite lugnt med ett bröst/axlar o triceps-pass

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.