Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ljumskproblem!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2007 at 23:55 #78920Anonym anvandareMember8 november, 2007 at 23:55 #706964Anonym anvandareMember
Hej,
Jag har endel problem med ljumskarna och även höftböjarna, dock inget större problem. Men tänkte att man ändå behöver tänka på dem i framtiden, så man slipper större problem senare, jag försöker strecta dom ställena så mycket som möjligt.
Men till frågan, kan man förebygga problem genom att tex när man är på gymmet köra lätt lätt träning i maskin för tex ljumskarna?
Eller är stretching det bästa? Eller en kombiantion kanske är bäst?/ Nyrre
9 november, 2007 at 02:15 #706965Anonym anvandareMemberDet som hjälpt mig är att stretcha, men framförallt att hitta naturliga vinklar i träningen, tänker framförallt på benpress och många uppvärmningsset i knäböj.. i mitt fall
9 november, 2007 at 13:24 #706966Anonym anvandareMemberEnligt bla idrottsläkaren Jan Ekstrand (före detta landslagsläkare för herrarnas fotbollslandslag) är bla svaghet i bukväggen en riskfaktor för uppkomst av ljumskbesvär. En annan auktoritet på området är Hölmich som rekommenderar att man INTE stretchar om man har ljumskbesvär (har dock inte själv läst hans studie i Lancet (1999, vol 353, 439-443) så jag vet inte hur han resonerar. Möjligt att Hölmich endast avser ljumskbesvär pga sportbråck.
9 november, 2007 at 15:56 #706967Anonym anvandareMemberVad för ”problem” har du?
om det är sträckningar/bristningar är endast streching inte bra, då drar man isär den skadade och svaga muskeln ytterligare. Då ska du träna upp styrkan och musklerna.Din kombination av styrka och stretch låter som ett bra val av förebyggande träning rent generellt.
10 november, 2007 at 15:59 #706968Anonym anvandareMemberTack för svaren!
Problemen är väl inte jättestora, men när jag tränar kan jag känna av dem när jag tar längre skär. Spelar nämligen hockey, därav problemet.
Försöker strectha så gott det går, försöker även värma upp så mycket som möjligt innan träning, vilket jag oftast inte gör.
Men några övningar på gymmet som är bra mot ljumskarna? Jag känner tex av ljumskarna när jag kör utfallsgång med stång osv.Jo precis, men att både stretcha och träna bort problemen låter nog bäst…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.