ljumskproblem, hjälp!

Home Forums Skador och rehabilitering ljumskproblem, hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej !
    Jag har i snart ett års tid haft problem med min högra ljumske och kunnat träna väldigt begränsad benträning (tidigare har jag kört en gång i veckan).
    När jag trott att det gått över och börjat prova köra lite hårdare har problemen kommit tillbaka. Det bildas liksom ett slags tryck kan man säga,
    känns lite som en inflammation kan göra ibland. Jag har varit hos läkare och kontrollerat möjligt ljumskbråck etc. Men så var inte fallet.
    Läkarna trodde att det rörde sig om överansträngning, så efter att ha vilat i ett par månader åt gången och samtidigt provat anti-inflammatoriska
    salvor trodde jag att det skulle försvinna, men efter att ha kört lite hårdare så får jag tillbaka denna värk.

Det som är intressant är att sedan jag kan minnas får jag väldigt ont när jag simmar (bröstsim) då man särar på benen. Samma rörelse när man
    exempelvis kör en maskin på gymmet för benens insida, har jag liksom ingen kraft och det gör ont. Jag är idag 22 år gammal och spelade fotboll tills
    jag var runt 17, kan detta ha något med problemen att göra?

Om jag nu ska köra väldigt begränsat har du några tips för hur jag kan hålla benen i form, utan att belasta ljumskarna. Jag går relativt
    ofta promenader, utan att få ont. Börjar bli väldigt trött på detta problem och gör i princip vad som helst för att kunna damma på benen
    ordentligt igen. När jag väl kunde köra ett riktigt bra benpass körde jag knäböj, benpress, spark, baksida och utfall (utan problem).

Daniel Bjurgard

50% av alla fotbollsspelare och hockeyspelare får någon gång besvär med ljumskarna. Adduktorerna har ju ett brett fäste på femur men en mycket liten ursprungsyta på os pubis. Oftast är det Adduktor longus man får problem med och det låter som att du har problem med adduktor longus tendinit. Det är en typisk överbelastningsskada med mikrorupturer i muskulatur och periost med inflammation som följd.

Jag föreslår att du kör lite specifik styrketräning tex. isometriska adduktor kontraktioner, massage/töj, värmebehandlingar.

Plan b är excentrisk träning

Mest troligt som föregående har skrivit tycker jag. Men det kan vara bäckenrotation också. Vilket i vissa fall kan medföra stramhetskänsla i ljumsken som strålar ner till knäet längs insidan av låret.

Emil Rinse wrote:
    Mest troligt som föregående har skrivit tycker jag. Men det kan vara bäckenrotation också. Vilket i vissa fall kan medföra stramhetskänsla i ljumsken som strålar ner till knäet längs insidan av låret.

vad är det här bäcken rotation?
    Tycker det beskriver ett besvär jag har just nu när jag når 90 grader med benen när jag kör benböj/marklyft

GMP wrote:
    vad är det här bäcken rotation?
    Tycker det beskriver ett besvär jag har just nu när jag når 90 grader med benen när jag kör benböj/marklyft

Det är väl ungefär när de två halvorna på bäcknet har roterat i förhållande till varandra. Tror att ena sidan brukar sitta lite högre samt längre bak och den andra lite mer framåt samt längre neråt. Brukar nog ofta bero på låsning i SI-leden på den sidan där bäcknet sitter högre.
    Varför man får ont i ljumsken är pga ett ligament som avgränsar maghålan som går precis i ljumsken hamnar i ofördelaktigt läge och bli irriterat.

Är absolut inte ngn fena på detta på ngt vis men jag tror att det är så det ligger till, ungefär..

Quote:
    Det är väl ungefär när de två halvorna på bäcknet har roterat i förhållande till varandra. Tror att ena sidan brukar sitta lite högre samt längre bak och den andra lite mer framåt samt längre neråt. Brukar nog ofta bero på låsning i SI-leden på den sidan där bäcknet sitter högre.
    Varför man får ont i ljumsken är pga ett ligament som avgränsar maghålan som går precis i ljumsken hamnar i ofördelaktigt läge och bli irriterat.

Är absolut inte ngn fena på detta på ngt vis men jag tror att det är så det ligger till, ungefär..

Quote:
    Bäckenlåsningar finns det ingen evidens för whatsoever (finns det knappt för låsningar överhuvudaget) och de beror oftast på en muskulär imbalans som gör att man får en illution av att någon ”ligger snett” eller fel.

Tack för rättelse, nu vet man det..

OT: Kan man då tolka det som att de ”kiropraktiska” manipulationerna som naprapater osv. också gör, är meningslösa?
    Jag har för mig att det inte finns ngn evidens för att det ska funka, men det används ju ändå.

Självklart förstår jag att en inflammatorisk process inte varar så länge och att hans tendinit snarare övergått till en tendinos. Därför nämnde jag excentrisk träning som en alternativ utväg, precis som forskarna i Umeå kom fram till angående hälsenan. Hur tycker du Martin Löwgren att man ska få bukt med en långdragen tendinos? Antar att du också stöter på det i jobbet med jämna mellanrum.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.