Löparknä

Home Forums Skador och rehabilitering Löparknä

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hej allihopa!

Var hos sjukgymnasten för 4-5 veckor sedan och fick det då konstaterat att jag fått ett löparknä pga för hård intervallträning i backe och vanlig löpning.
    Fick då beordrat att vila från löpningen och bara träna sånt som inte gör ont det vill säga Styrketräning,simma,cykla,hoppa rep och spela handboll(inomhus).
    Allting fungerar perfekt än så länge har inte alls ont efter något utav ovanstående träningsmoment men sjukgymnasten sa att jag kunde börja löpa igen på 50% av min kapacitet både längdmässigt och intensitetsmässigt efter 4 veckor vilket var i fredags..tog det väldigt lugnt..sprang till och med bara 3 km för att bara köra väldigt lätt.
    Fick tyvärr ont igen,försvinner efter ungefär en halv dag, men min fråga är ska jag kontakta sjukgymnasten igen? eller är jag bara allmänt nojjig nu i början kanske? det kanske kommer göra lite ont i början? ni som haft löparknä vad säger ni?
    Och är det normalt att det knäpper lite i knäet efter passet, när jag böjer på mitt knä så knäpper det till lite i knäet. Dock så försvinner detta också efter en halv dag ungefär.

ber om ursäkt för det långa inlägget hoppas någon orkar svara..och har några bra råd..

ha de gott

Hej, jag fick löparknä när jag höll på som mest med långdistans löpning (10-12 pass i veckan).
    ”Min” sjukgymnast lärde hur jag skulle stretcha sätesmuskeln ordentligt, efter mycket stretching så försvann det. Jag var noga med att stretcha sätesmuskeln därefter och har aldrig fått tillbaka det. Muskeln är tydligen kopplad från sätet till knät och när den blir för kort så gör det ont.

Jag hoppas han inte rekommenderade att du skulle ta antidepp också för att du inte var glad över ditt problem:D

Lycka till

/D

hej har fått en massa nya stretchövningar just för sätesmuskeln och utsidan av låret..precis såna som du beskriver…du hade aldrig problem med ”spår” i knäet?
    det konstiga är att det bara är det konstanta nötandet som gör ont..varav sjukgymnasten trodde att jag kanske hade fått spår i knäet..

Hej, jag fick även mitt löparknä på liknande sätt, tränade handboll frenetiskt back in the days med 3-4 löppass i veckan under försäsong och till slut sa knäna emot. Varför man ska löpträna så överdrivet mycket som handbollsspelare är någonting som verkligen kan ifrågasättas.

Det jag gjorde då efter inrådan av läkare och som hjälpte mig är att börja träna muskeln precis ovanför knät genom t.ex. benspark i gymmet, det stabiliserar då upp det hela så att ditt knä slipper ta så mycket stryk.

En annan viktig sak är att du, om du inte redan har det, tar en titt förbi löplabbet, och ser till att skaffa dig ordentliga löparskor med eventuella inlägg(vilket kan behövas om du springer fel på något sätt så att det stödjer upp, vilket orsakar dessa förslitningsskador i knät).

Dessa saker bör preventera att det dyker upp igen, men att enbart vila och hoppas att det ska gå bort är jag väldigt tveksam till, eller att fortsätta springa och hoppas att det ska släppa, då kommer det bara göra mer ont och till slut leda till haltande även när du går vanligt.

Sen kan du försöka tänka på att vårda dina knän och fötter lite vid löpning, genom att inte springa så mycket på asfalt, skog, grus, gräs eller inomhus är betydligt skonsammare. Eller varför inte på en friidrottsbana?

Och apporpå spår i knät, så hade jag det med, slatter kallas det. Tror det uppstår när man drivit löparknät till sin spets, alltså att det verkligen bara inte går att springa längre, och det är då en massa lösa benrester som samlats under din knäskål som ligger där och skaver mot varandra vilket är det som skapar den jävliga smärtan.

Inte 100% på detta dock, var 5-6 år sedan jag hade detta och läkaren förklarade detta för mig.

Entin wrote:
    Hej, jag fick även mitt löparknä på liknande sätt, tränade handboll frenetiskt back in the days med 3-4 löppass i veckan under försäsong och till slut sa knäna emot. Varför man ska löpträna så överdrivet mycket som handbollsspelare är någonting som verkligen kan ifrågasättas.

Det jag gjorde då efter inrådan av läkare och som hjälpte mig är att börja träna muskeln precis ovanför knät genom t.ex. benspark i gymmet, det stabiliserar då upp det hela så att ditt knä slipper ta så mycket stryk.

En annan viktig sak är att du, om du inte redan har det, tar en titt förbi löplabbet, och ser till att skaffa dig ordentliga löparskor med eventuella inlägg(vilket kan behövas om du springer fel på något sätt så att det stödjer upp, vilket orsakar dessa förslitningsskador i knät).

Dessa saker bör preventera att det dyker upp igen, men att enbart vila och hoppas att det ska gå bort är jag väldigt tveksam till, eller att fortsätta springa och hoppas att det ska släppa, då kommer det bara göra mer ont och till slut leda till haltande även när du går vanligt.

Sen kan du försöka tänka på att vårda dina knän och fötter lite vid löpning, genom att inte springa så mycket på asfalt, skog, grus, gräs eller inomhus är betydligt skonsammare. Eller varför inte på en friidrottsbana?

Haha ja det kan man verkligen fråga sig varför man ska springa så förbannat mycket som handbollsspelare…alltid undrat över det också..

har vatt på löplabbet och införskaffat mig ett par supersköna skor dom är verkligen duktiga där..inlägg har jag redan=)

mm har fått en massa rehab övningar som jag ska köra..och en massa stretchövningar..men hur snabbt försvann det för dig?
    springer aldrig på asfalt its a big no no, springer inte så himla mycket nu heller ute blir väl en dag i veckan nu tills jag är bra igen..får bli annan träning istället…

Vet inte riktigt hur lång tid det tog, inte ens säker på att man riktigt kan bli av med det helt. Jag rehabtränade i ca: 2 månaders tid under sommaren medans resten var ute och sprang, efter det började inomhussäsongen och jag undvek all löpträning utomhus i ca: 1 år, samt undvek nästa säsongs löpträning med, slet stenhårt på cykeln istället.
    Men efter det har jag aldrig haft några liknande ihållande problem med knät, som att det bara gör mer och mer ont ju mer man springer. Men har jag inte sprungit ute på ett tag kan det då och då kännas lite i knät, men det blir aldrig samma skit som förut utan går över ganska snabbt.

Men försök att inte stressa med det för mycket…det jag gjorde och fick släpa hem benen efter träningarna till slut :p

zacue wrote:
    Haha ja det kan man verkligen fråga sig varför man ska springa så förbannat mycket som handbollsspelare…alltid undrat över det också..

har vatt på löplabbet och införskaffat mig ett par supersköna skor dom är verkligen duktiga där..inlägg har jag redan=)

mm har fått en massa rehab övningar som jag ska köra..och en massa stretchövningar..men hur snabbt försvann det för dig?
    springer aldrig på asfalt its a big no no, springer inte så himla mycket nu heller ute blir väl en dag i veckan nu tills jag är bra igen..får bli annan träning istället…

Hur mycket vitaminer, mineraler och omega 3 äter du varje dag? Ganska viktigt med tillskott av dessa, speciellt i dagens läge (mycket processad mat) och extra viktigt vid läknings synpunkt.

/D

Testat att ”springa” i rotex- eller cablecrossmaskiner på gymmet?

vitaminer,mineraler och dylikt käkar jag så det räcker=) även omega-3..så det är ingen fara.. hmm näee brukar inte springa i cable cross maskiner faktiskt..men ska testa det nästa gång jag e där..tackar=)

Betty wrote:
    Testat att ”springa” i rotex- eller cablecrossmaskiner på gymmet?

Galet tråkigt detta bara, om du frågar mig ^^

Entin wrote:
    Galet tråkigt detta bara, om du frågar mig ^^

ja jag kan tänka mig det..har väl gjort det någon gång när jag ska värma upp men känns inte lika kul…vill kunna springa ute igen=( sucka…

men men får väl lida pin helt enkelt det sjuka är att jag bara har ont när jag springer ute men aldrig inne…

Ja men det är ju inte så konstigt, hårdare underlag ute som sliter mer på knäna.
    Kommer ihåg att det var mer än en person som störde sig på att jag bara var med på inneträningarna back in the days….men om det är någon som klagar kan du juh dra dem över knäna med en slägga så får de själva se hur det känns :p:D

Men cykelturer är perfekt annars nu när det är bra väder, eller var :/

hahaha ja exakt måste testa det nästa gång..hehe..ja man får helt enkelt lida lite..och cykla istället..tycker bara det e så tråkigt.. aja hoppas bara att alla rehabövningar och stretchövningar ger resultat…kör rehab som en liten bäver nu..

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.