Lösning till ont i/vid bröstryggen? [Hittelön utlovas]

Home Forums Skador och rehabilitering Lösning till ont i/vid bröstryggen? [Hittelön utlovas]

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Tja.

Har i 2 år nu haft ont i/vid bröstryggen. Det är främst erector spinae som är väldigt överansträngd (muskeln är stenhård och är det dygnet runt) och gör ont, men kan tänka mig att jag har ont i själva ryggen också.

Jag har varit hos 4 olika sjukgymnaster, 4 olika ortopeder som kollat på magnetröntgen. Inget har varit till någon hjälp.

Jag har styrketränat i 5 år men slutade nyss pga tappat intresse och börjat springa istället, men detta har inte hjälpt, kanske snarare förvärrat. Stretchat, gjort massa sjukgymnastikövningar, testat diklofenak etc.

Röntgen har visat att har jag lite kilformade kotor, diskret Scheuermanns syndrom, och jag har rätt stor svank.

Smärtan är dygnet runt, från att jag vaknar till att jag lägger mig.

Känner mig desperat efter att ha testat så mycket och varit hos så många. Jag utlovar därför 3000 kr i hittelön till den som kan komma med ett avgörande tips.

Tack på förhand.

Ödmjuk bump, fortfarande jätteont.

axy wrote:
    Ödmjuk bump, fortfarande jätteont.

jäkla komplexa problem det där. kan du inte träna runt skadan eller smärtan?

Har styrketränat 4 år, varav de sista åren sjukgymnast-anpassade. Nu har jag slutat och testat jogging och promenader, men det har inte hjälpt.

axy wrote:
    Har styrketränat 4 år, varav de sista åren sjukgymnast-anpassade. Nu har jag slutat och testat jogging och promenader, men det har inte hjälpt.

lider med dig, du är inte ensam. Själv har jag problem med en korsrygg som stökar. Har tränat lite kampsport det sista med massa stretching och det har hjälpt – iaf för ett tag. Körde första gympasset idag.

vad är diskret Scheuermanns syndrom ?

Kanske prova gå till en bra Naprapat?

Har du testat att gå till massageterapeut/naprapat?
    Låter ju som att dina muskler har hamnat i en ond cirkel, att spänningen bara fortsätter och detta måste man bryta med yttre påverkan (träning, stretch, massage, naprapati)

Erector sprina är ju en av kroppens posturala musklera (håller oss upprätta)
    så den jobbar i stort sett konstans förutom när vi ligger ner. Och har du oblansans/fel hållning etc kan det påverka ännu mer vilket ökar smärtan.

onödigt att gå med det länge, försök kolla upp det så fort som möjligt. Läkare ger oftast bara medicin, utan tänker inte på att man måste hitta den utlösande faktorn till vad problemet är, och att behandla muskler är inte deras specialområde!:emo-thumb

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.