Home › Forums › Skador och rehabilitering › Luxation i axeln
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 september, 2006 at 22:31 #89540Anonym anvandareMember30 september, 2006 at 22:31 #957450Anonym anvandareMember
min diagnos på min axel blev en luxation i min vänstra axel, den var lite glapp och jag kan med lite kraft flytta Fram axelkulan så att den är på väg att hoppa ur led, men min fråga är, kan jag träna resten av kroppen som vanligt ?
1 oktober, 2006 at 10:44 #957451Anonym anvandareMemberja det kan du, fokusera sedan på att bygga bröstmuskeln försiktigt dock, denna kommer då att fungera som en muskelvägg och motverka luxation. inga pecdec eller hantelpress med armbåge bakom rygg, stanna vid 90 grader i armbågsled eller tidigare. Fokusera även på rotatorcuffs träning ex: shouldershrug, inåt/utåtrot, roddövningar, balansövning för axeln är oxå bra ex benen på en bobatboll och händerna på var sin balansplatta, lyft handerna från balansplattan(en åt gången=)). Var försiktig, vanligt att man luxerar axeln igen, känn efter vid olika aktiviteter övningar ska kännas säkra.
1 oktober, 2006 at 12:27 #957452Anonym anvandareMemberalltså det känns ju lite skumt, värker ju lite vad jag än håller i handen, men biceps, rygg, ben, vader, triceps kan jag köra med vanlig vikt alltså ?
hur menar du med hantelpress men inte armbågarna bakom rygg ?1 oktober, 2006 at 17:27 #957453Anonym anvandareMemberNaturligtvis ska du ta det lungt med axeln om du fortfarande har ont.
När du jobbar med hantar, eller bänkpress, försök att stanna när armbågen är i 90 grader eller innan,går du för ”djupt” kan axeln luxeras igen.1 oktober, 2006 at 18:07 #957454Anonym anvandareMemberjo självklart ska jag ta det lungt men är det någon fara om jag tränar biceps och rygg tillexempel normalt men att jag tar det lungt o fint… tänkte om mitt problem försvinner för det eller om jag måste köra rotatorkuffövningar 3-4 månader framöver
4 oktober, 2006 at 13:41 #957455Anonym anvandareMembervad säger du ?
4 oktober, 2006 at 18:01 #957456Anonym anvandareMemberprovade köra bröst idag, men jag fick gå ner på riktigt låga vikter för det gjorde rätt ont men jag gjorde som du sa, gick bara ner 90grader.
finns det något sätt att träna upp det så att jag slipper smärtan när jag tränar. jag är så rädd att använda för mycket vikt när jag kör dom muskelgrupper som gör minst ont, Biceps och sådär, behöver jag vara skraj när jag kör resterande kroppen förutom axlar/bröst särskiltMvh
Hakim Gallas9 oktober, 2006 at 09:19 #957457Anonym anvandareMemberJag har råkat ut för ett par riktigt otäcka olyckor vad gäller att få axeln ur led. Jag kommer tillexempel ALDRIG MER att kunna köra axelpress. Bänkpress går däremot bra NUFÖRTIDEN. Men efter den sista olyckan med axeln, för över ett år sedan nu, så körde jag på mycket lätta övningar i bänkpress. På senare tid har jag ökat mer och mer. Ta det myxcket försiktigt, extremt försiktigt tills du börjar bygga upp en bra muskulatur runtomkring axeln. Jag har haft den ur led tre eller fyra gånger allt som allt. Sista gången slutade med ambulansfärd. Det ironiska är att mina axelmuskler i övrigt är starka.
Men känn efter, låga vikter. Strikt utförande och inga tänjande rörelser. Biceps ska du nog kunna köra utan problem, men kör de strikt så att bara biceps arbetar under de övningarna. Men jag tycker ändå det är en bra grej att bygga upp en god muskulatur runt omkring axeln för att förhindra framtida besvär. Bli lite stelare helt enkelt.
11 oktober, 2006 at 05:35 #957458Anonym anvandareMemberJag har också en axel som far ur led!!! Aj aj aj…
Kan träna (strikt o med försiktighet) biceps, triceps, framsida axel (ej axelpressar.)
Vågar bara köra övningar som håller armbågarna nära kroppen!
Har provat rygg från kabel uppifrån m smalt grepp, som kändes bra! Alltså INTE breda latsdrag! Så tyvärr lär man inte inte få någon träning för vidden!???
Någon som har isf tips för den muskeln? Enligt min sjukgymn. ska jag även kunna köra rodd, man har inte fått mod till det ännu!!Ang. OPERATION???
Rekommenderas?? Blir man bra? Läkningstid? sjukskrivning?
Jag jobbar som förskollärare bland 1-2 åringar!12 oktober, 2006 at 14:26 #957459Anonym anvandareMemberfrågan är ju vilka övningar som stäker musklerna runt om
15 oktober, 2006 at 21:56 #957460Anonym anvandareMembercornboy wrote:frågan är ju vilka övningar som stäker musklerna runt omJo, jag har till uppgift ifrån min sjukgymnast att göra ”Rotatorövningar” Dvs kuffen! Både utåt o innåt! Dock INTE framåt o bakåt!!!
15 oktober, 2006 at 22:31 #957461Anonym anvandareMemberMargreth wrote:Så tyvärr lär man inte inte få någon träning för vidden!???
Någon som har isf tips för den muskeln?Rodd, T-Bar, hantelrodd, latsdrag bakom nacken…
finns tusentals övningar som tar på vidden och tjockleken..18 oktober, 2006 at 18:26 #957462Anonym anvandareMemberSami123 wrote:Rodd, T-Bar, hantelrodd, latsdrag bakom nacken…
finns tusentals övningar som tar på vidden och tjockleken..Jätterart att få goda råd av dig ang. träning för ryggens vidd!
…Men mitt problem är ju att axeln far ur led vid en HEL DEL övningar!
Så kan jag VERKLIGEN köra latsdrag m stång bakom nacken,
utan att axel som far ur led och slutar med ambulansfärd till akuten!? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.