Home › Forums › Skador och rehabilitering › Mangnetröntgen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 april, 2007 at 14:05 #863141Anonym anvandareMemberLill-oskar wrote:Det gör väl inte riktigt ont heller, utan det är mer en obehagligt och utmattande känsla som. PÅ framsidan av axeln och ner mot biceps, baksidan och ner mot triceps gör det ont. Sen så kan jag även rucka på axel kulan, ortopeden sa att det var normalt, men det gör iaf ont som fan.. Vart ska jag vända mig för om jag inte får börja träna igen och blir av med smärtan vill jag fan inte leva längre..
Jag har själv haft problem med flera riktigt långvariga inflammationer(över 1 år). Samtliga har blivit bättre/försvunnit efter en tid, men istort sett inget jag provat har kunnat påskynda läkningen (och jag har provat massor… allt från sjukgymnastik till kortisoninjektioner och operation).
Mitt råd till dig är att försöka förlika dig med smärtan och träna det som går att träna. Är det en inflammation så kommer smärtan att klinga av så småningom (även om det kan ta ytterliggare nåt år i värsta fall). Det viktiga är att inte träna övningar som gör ont. Men många gånger kan man med ganska små ändringar av övningsutförande träna musklerna runt omkring den muskel som smärtar.
Som jag sa innan så finns där ingen behandling som påskyndat läkningsprocessen för mig. Dock har jag upplevt att träning med lätt belastning (till en början kanske bara 10% av vad du rent styrkemässigt klarar av) och ganska många reps (ca 20) ofta inverkat mycket postitivt på läkningsprocessen. Det viktiga här är att absolut inte utmanna smärtan. Lite lätt irritation är ok, men det får absolut inte göra ont. Välj ut några övningar som ger en rejäl genomblödning just omkring området som smärtar. Träna dessa övningar varannan till var tredje dag. Allt eftersom smärtan minskar så ökar du sen viktbelastningen. Var dock mycket försiktig med viktökningen (lätt din vilja att träna ”på riktigt” igen gör att du ökar för snabbt… vilket bara fördröjer läkningen).
30 april, 2007 at 14:05 #863142Anonym anvandareMemberLill-oskar wrote:Det gör väl inte riktigt ont heller, utan det är mer en obehagligt och utmattande känsla som. PÅ framsidan av axeln och ner mot biceps, baksidan och ner mot triceps gör det ont. Sen så kan jag även rucka på axel kulan, ortopeden sa att det var normalt, men det gör iaf ont som fan.. Vart ska jag vända mig för om jag inte får börja träna igen och blir av med smärtan vill jag fan inte leva längre..Jag har själv haft problem med flera riktigt långvariga (över 1 år). Samtliga har blivit bättre/försvunnit efter en tid, men istort sett inget jag provat har kunnat påskynda läkningen (och jag har provat massor… allt från sjukgymnastik till kortisoninjektioner och operation).
Mitt råd till dig är att försöka förlika dig med smärtan och träna det som går att träna. Är det en inflammation så kommer smärtan att klinga av så småningom (även om det kan ta ytterliggare nåt år i värsta fall). Det viktiga är att inte träna övningar som gör ont. Men många gånger kan man med ganska små ändringar av övningsutförande träna musklerna runt omkring den muskel som smärtar.
Som jag sa innan så finns där ingen behandling som påskyndat läkningsprocessen för mig. Dock har jag upplevt att träning med lätt belastning (till en början kanske bara 10% av vad du rent styrkemässigt klarar av) och ganska många reps (ca 20) ofta inverkat mycket postitivt på läkningsprocessen. Det viktiga här är att absolut inte utmanna smärtan. Lite lätt irritation är ok, men det får absolut inte göra ont. Välj ut några övningar som ger en rejäl genomblödning just omkring området som smärtar. Träna dessa övningar varannan till var tredje dag. Allt eftersom smärtan minskar så ökar du sen viktbelastningen. Var dock mycket försiktig med viktökningen (lätt din vilja att träna ”på riktigt” igen gör att du ökar för snabbt… vilket bara fördröjer läkningen).
3 maj, 2007 at 14:57 #863143Anonym anvandareMemberkrimal wrote:Jag har själv haft problem med flera riktigt långvariga (över 1 år). Samtliga har blivit bättre/försvunnit efter en tid, men istort sett inget jag provat har kunnat påskynda läkningen (och jag har provat massor… allt från sjukgymnastik till kortisoninjektioner och operation).Mitt råd till dig är att försöka förlika dig med smärtan och träna det som går att träna. Är det en inflammation så kommer smärtan att klinga av så småningom (även om det kan ta ytterliggare nåt år i värsta fall). Det viktiga är att inte träna övningar som gör ont. Men många gånger kan man med ganska små ändringar av övningsutförande träna musklerna runt omkring den muskel som smärtar.
Men jag tror jag dör vad jävla värdelöst om det är så för mig då blir jag helt knäckt, har vilat helt ett år nu och inget hjälper:(
6 maj, 2007 at 15:22 #863144Anonym anvandareMemberLill-Oskar… Har du varit och kollat upp din skada?? Har precis samma symptom.. Själv har jag varit hos ortoped och han trodde att det var supraspinatus som var inflamerad.. ( är dock tveksam )
Har du någon smärta upp i nacken??
Tycker själv att smärtan sitter som mest där trapetzius slutar ner mot axeln när man vilar men samma smärta som du beskriver när man tränar/lyfter..6 maj, 2007 at 22:26 #863145Anonym anvandareMembersve wrote:Det stavas magnetröntgen om man ska vara petnoga.Ska man vara ännu petigare så heter det magnetkamera eller MRI (magnetic resonance imaging). Har inte alls något med röntgen att göra…
15 maj, 2007 at 02:28 #863146Anonym anvandareMemberhulken6 wrote:Lill-Oskar… Har du varit och kollat upp din skada?? Har precis samma symptom.. Själv har jag varit hos ortoped och han trodde att det var supraspinatus som var inflamerad.. ( är dock tveksam )
Har du någon smärta upp i nacken??
Tycker själv att smärtan sitter som mest där trapetzius slutar ner mot axeln när man vilar men samma smärta som du beskriver när man tränar/lyfter..Jo jag har varit hos både sjukgymnast och ortoped, sjukgymnasten kan inte ha varit riktigt frisk i huvudet, var där 5 gånger och varje gång jag var där sa han att det var olika skador, och ortopeden hittade inget fel alls.
SNälla något tips, jag är verkligen deprimerad, har slutat umgås med kompisar helt och knappt så jag orkar träffa flickvännen längre, hjälp mig nu snälla?!15 maj, 2007 at 07:59 #863147Anonym anvandareMemberdregen wrote:Om jag hade varit dig hade jag RÖNKATJag tror inte det skulle hjälpa, eller menade du RÖNTKA för att det kan kanske hjälpa?
9 augusti, 2007 at 09:17 #863148Anonym anvandareMemberHej Lill-Oskar.
För att svara på den fråga du faktiskt ställde: man kan se olika typer av mjukdelsskador vid en magnetröntgen. Magnetkameran visar olika vävnader utifrån hur mycket vatten de innehåller. Man kan se tex inflammationer, ärrbildning, tumörer i vävnader och rörelseorganen på den.
Har du däremot brutit tex en handled eller nåt så är det vanlig röntgen som visar det.Hoppas du fick svar på din fråga till slut!
/Ina
9 augusti, 2007 at 16:21 #863149Anonym anvandareMemberJag tror inte du kan se inflammation på MR, isåfall bara om det finns ett svullet område, ärrvävnad kan man se.
9 augusti, 2007 at 19:06 #863150Anonym anvandareMemberMan använder magnetkamera för att lokalisera inflammationer, vet inte om det inflammerade området i sig orsakar större vätskeansamlingar kring sig och på det viset upptäcks?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.