märklig axelskada!!!!!

Home Forums Skador och rehabilitering märklig axelskada!!!!!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Jag har nu länge besvärats av mina axlar och hittar ingen tråd där man beskriver samma problem som jag har. Jag har ont i båda axlarna men sällan samtidigt. Alltså ena dagen kan jag ha ont i höger axel för att nästa dag känna av samma värk i vänster axel. det knakar ochså i båda axlarna men bara i vissa lägen. jag har varit hos en sjukgymnast som bara gav mig övningar för rotatorcuffen. Dessa övningar har jag nu utfört en längre tid utan några resulatat vad gäller smärtan som ständigt gör sig påmind. Min fråga nu är om någon haft liknande besvär eller vet vad detta beror på.

kan en naprapat kanske hjälpa mig med detta problem?

tack på förhand :emo-thumb

Jag kanske inte kan hjälpa just DIG. Men..

Jag har också problem med axlarna ibland, t.ex så när jag håller armarna som man gör när man schamponerar huvudet så känns det inte bra i höger axel. Har såklart även problem när jag ska träna axlar m.m.

Har haft dessa problem i flera år nu, har inte sökt hjälp för dem dock. Har aldrig specifikt tränat rotatorcuffen heller, något som jag nu tänker prova!

Ok, det jag ville komma fram till är att jag provade på massage för första gången (inte för axlarnas skull dock). Till min förvåning så har axlarna blivit bättre av detta. Den olustiga känslan vid schamponering t.ex är nästan helt borta, och detta bara efter en massage..

Så det kan ju vara något för dig att prova. Relativt ofarligt dessutom ;)

Jag har något liknande problem…

ca 1-2 ggr i månaden har jag sjukt ont vid axeln (lite nedanför), det känns som att en muskel skadats.
    Brukar ta ZON för att lindra smärtan, funkar väldigt bra men smärtan kmr tbx nästa månad lr kanske tidigare på samma ställe.

Det kanske har att göra med tekniken i träningen?

Kan ju passa på och fråga om nån vet mitt problem (som är väldigt lik trådskaparens)?

alexander 16 wrote:
    Jag har nu länge besvärats av mina axlar och hittar ingen tråd där man beskriver samma problem som jag har. Jag har ont i båda axlarna men sällan samtidigt. Alltså ena dagen kan jag ha ont i höger axel för att nästa dag känna av samma värk i vänster axel. det knakar ochså i båda axlarna men bara i vissa lägen. jag har varit hos en sjukgymnast som bara gav mig övningar för rotatorcuffen. Dessa övningar har jag nu utfört en längre tid utan några resulatat vad gäller smärtan som ständigt gör sig påmind. Min fråga nu är om någon haft liknande besvär eller vet vad detta beror på.

kan en naprapat kanske hjälpa mig med detta problem?

tack på förhand :emo-thumb

Bänkpressar i alla dess former tog död på mina axlar. Så fort jag la på över 110 kg så var det kört. Ett halvår utan bänk o hantelpress följt av rotatorkuffträning och mycket stretch gjorde att de blev som nya igen. De flesta jag känner som haft problem med axlarna kan relatera detta till bänkpress, så testa lägg ner dessa övningar ett tag, stretcha bröst och axelpartiet varje dag och utför rotatorkuffsövningar med jämna mellanrum o se om det blir bättre!

Det är så vanligt med ont i axlarna hos styrketränande att det fått ett eget namn ”Weigthlifters shoulder”. Jag hade länge problem med axlarna, men sen jag fått råd av Jay Cutler (Hemsidan) så har mina problem gått bort helt och hållet. Jay koncentrerar axelträningen till mittdeltat, vilket får dubbelt så många set som framsidans delta resp. baksidans delta. Detta därför att framsida delta får mycket stryk i både bröstpressarna och bicepscurlarna. Om du inte tror mig så testa att köra all din bröst, axel och biceps träning i ett pass, efter det tror du mig! Jag har även bytt ut bänkpress mot hantelpressar. Nu ska jag dock säga att för det mesta tränar jag med Kettlebells, men jag har applicerat denna kunskap även på K-bell.

Så här kan ett axelpass se ut:

Side laterals 4 set.
    Stående hantelpressar 2 set,
    Bent laterals 2 set

Värm upp så här

3:e lättare hanteln än den du kör arbetssetten på 10 reps
    2:a hanteln dito, 7 reps
    1:a hanteln dito, 5 reps

Träningshanteln kör t.ex. 4 x 10

Squashii wrote:
    Jag har något liknande problem…

ca 1-2 ggr i månaden har jag sjukt ont vid axeln (lite nedanför), det känns som att en muskel skadats.
    Brukar ta ZON för att lindra smärtan, funkar väldigt bra men smärtan kmr tbx nästa månad lr kanske tidigare på samma ställe.

Det kanske har att göra med tekniken i träningen?

Kan ju passa på och fråga om nån vet mitt problem (som är väldigt lik trådskaparens)?

Drar upp detta igen..

Skadan som jag beskriver är fortf kvar, och kommer fram oftare men lindrigare.
    Jag tränar regelbundet med hantlar o skivstång men aldrig axlar o rygg, just för skadan.
    Brukar ta Voltaren mot det, det lindrar, men har fortf ont.

Testade att ha uppehåll helt från träningen på ca 5-6 veckor, men det hjälpte inte…

Varför läker inte skadan? Läker det om jag börjar träna axlarna lätt?
    Vore jätteglad för tips från er! Börjar bli orolig :(

Kan du beskriva smärtan? Kommer det på samma ställen i på båda axlarna och vart? Du vet det brukar gå över fort.

beciec wrote:
    Kan du beskriva smärtan? Kommer det på samma ställen i på båda axlarna och vart? Du vet det brukar gå över fort.

Du gillar att svara på saker du inte har en aning om?

grekelito wrote:
    Du gillar att svara på saker du inte har en aning om?

Herre gud 1 inlägg som jag råkade tänka fel på. Klaga inte på mig. Kom med något själv! Mycket snack Liten verkstad.

OT grabbar.

Kan någon hjälpa mig va jag ska göra med skadan som jag skrev om innan?

Hej Squashii.
    Jag tror det bästa du kan göra är att gå till en duktig naprapat eller sjukgymnast för att först och främst komma fram till en korrekt diagnos på din skada. Alternativt gå till två olika yrkesutövare för en second opinion för att vara säkrare på att korrekt diagnos har ställts.
    Tror det är ganska svårt att få en helt korrekt diagnos så här över internet.

När du väl fått en korrekt diagnos kan problemet börja behandlas, med te.x. någon form av rehabträning, modifiering av schemat du kör efter eller även modifiering av specifika övningar.

Lycka till! Mvh / Kattla :)

Kattla wrote:
    Hej Squashii.
    Jag tror det bästa du kan göra är att gå till en duktig naprapat eller sjukgymnast för att först och främst komma fram till en korrekt diagnos på din skada. Alternativt gå till två olika yrkesutövare för en second opinion för att vara säkrare på att korrekt diagnos har ställts.
    Tror det är ganska svårt att få en helt korrekt diagnos så här över internet.

När du väl fått en korrekt diagnos kan problemet börja behandlas, med te.x. någon form av rehabträning, modifiering av schemat du kör efter eller även modifiering av specifika övningar.

Lycka till! Mvh / Kattla :)

Stort tack för tipset, ska överväga det :)

Har börjat träna axlarna nu igen och hitills har jag inte haft värk sen dess, men det kanske kommer tbx?
    Hoppas verkligen att träning hjälper axeln, vill inte sluta träna axlarna :/

beciec wrote:

Axelskador är väl en av de mest efterhängsna skadorna. Det tar tid att läka. Jag själv har inte kunnat träna som vanligt på ett år nu, även om det städnigt blir bättre och stabilare är jag inte fullt återhämtad än.

Sluta svara på grejer du inte har en aning om.

faogel wrote:
    Axelskador är väl en av de mest efterhängsna skadorna. Det tar tid att läka. Jag själv har inte kunnat träna som vanligt på ett år nu, även om det städnigt blir bättre och stabilare är jag inte fullt återhämtad än.

Men jag vill inte ge upp träningen för det, vill kunna träna normalt och öka hela tiden.

Har du inte gjort något annat än vilat axlarna?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.