Home › Forums › Skador och rehabilitering › Mental trötthet…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 oktober, 2006 at 23:58 #89700Anonym anvandareMember6 oktober, 2006 at 23:58 #958581Anonym anvandareMember
Hej alla goa o glada människor!
Jo problemet här är att jag har känt mig mentalt trött för länge… Skola,jobb och lite skit som händer just nu i mitt liv kan man väl utpeka som anledning.
Har börjat märka lite negativa trender i träningen nu också vilket är katastrof(eller på väg att bli). Har väl hamnat i en sorts ond cirkel där jag varken vill eller kan släppa efter på någon av ”bördorna”…Kosten sköter jag så inga råd som mer kolhydrater m.m tack.
Men nån form av råd behöver jag, vet inte vad jag ska ta mig till snart alltså, paniken börjar växa!
Nån kan väl ge mig ett mirakel!Obs: Pigg fysiskt men mentalt nej, klipper väl snart gymkortet, slutar skolan och säger upp mig från jobbet om det här fortsätter(nej kanske inte men ni fattar vinken)
Tack på förhand!
7 oktober, 2006 at 09:29 #958582Anonym anvandareMemberHmmm…låter inte kul. Jag kan ge ett tips på en urbra bok som hjälpt mig massor: Mia Törnbloms Självkänsla nu!
Där ger hon b.l.a. tips på att man ska skriva i en bok varje dag, 3 saker som är bra med en själv, 3 saker man är tacksam för och 3 saker man behöver hjälp med. Det låter urfånigt men det ger snabbt resultat.
Jag känner igen mig lite i det du skriver eftersom jag för ett tag sedan kände mig helt slutkörd, mest mentalt. Försök att ta hand om dig själv på bästa sätt, gör sånt du tycker är roligt, släpp kraven på träningen för ett tag och träna bara det du känner för, d.v.s känner du för att träna biceps tre dagar i veckan för att det är kul, så gör det då, skit i rätt och fel hit eller dit.
Det vanligaste problemet många har, så även jag , vilket var roten till att jag mådde så dåligt för ett tag sedan är att man har alldeles för höga krav på sig själv, och för det mesta ser allt i svart eller vitt.
Det är inte alltid helt bra eller helt dåligt, det finns gråzoner.
Sänk kraven på dig själlv och hur fånigt det än låter – beröm dig själv för det du gör och den du är! Säg högt till dig själv när du ser i spegeln att du är duktig/underbar/härlig/bra precis som du är. Och tycker du inte att det är så så fake-it-til-you-make-it. D.v.s. säg det tills du tror på det!Hjärnan har en förmåga att lagra alla negativa tankar och för att väga upp de dåliga tankarna med bra tankar så krävs det att vi tänker goda tankar så otroligt många fler gånger (kommer inte ihåg den exakta siffran på det hela).
Men som sagt, försök att inte fokusera på det dåliga i ditt liv utan på vad som är bra, och på vad du kan göra åt det som är dåligt. Om du är stressad över jobb kanske du kan prata med chefen och berätta att du känner dig stressad (det gjorde jag och sen kändes det bättre), är det skolan som stressar så kan du ju inte göra mer än ditt bästa, och det duger gott nog.
Hoppas det blir bättre snart!:friends:
7 oktober, 2006 at 10:31 #958583Anonym anvandareMemberNegatvia trender ?
7 oktober, 2006 at 14:02 #958584Anonym anvandareMemberjwallin wrote:Negatvia trender ?Svårare att hålla uppe koncentrationen för att klara dom reps jag ska köra.
7 oktober, 2006 at 14:08 #958585Anonym anvandareMemberMilia wrote:Hmmm…låter inte kul. Jag kan ge ett tips på en urbra bok som hjälpt mig massor: Mia Törnbloms Självkänsla nu!
Där ger hon b.l.a. tips på att man ska skriva i en bok varje dag, 3 saker som är bra med en själv, 3 saker man är tacksam för och 3 saker man behöver hjälp med. Det låter urfånigt men det ger snabbt resultat.
Jag känner igen mig lite i det du skriver eftersom jag för ett tag sedan kände mig helt slutkörd, mest mentalt. Försök att ta hand om dig själv på bästa sätt, gör sånt du tycker är roligt, släpp kraven på träningen för ett tag och träna bara det du känner för, d.v.s känner du för att träna biceps tre dagar i veckan för att det är kul, så gör det då, skit i rätt och fel hit eller dit.
Det vanligaste problemet många har, så även jag , vilket var roten till att jag mådde så dåligt för ett tag sedan är att man har alldeles för höga krav på sig själv, och för det mesta ser allt i svart eller vitt.
Det är inte alltid helt bra eller helt dåligt, det finns gråzoner.
Sänk kraven på dig själlv och hur fånigt det än låter – beröm dig själv för det du gör och den du är! Säg högt till dig själv när du ser i spegeln att du är duktig/underbar/härlig/bra precis som du är. Och tycker du inte att det är så så fake-it-til-you-make-it. D.v.s. säg det tills du tror på det!Hjärnan har en förmåga att lagra alla negativa tankar och för att väga upp de dåliga tankarna med bra tankar så krävs det att vi tänker goda tankar så otroligt många fler gånger (kommer inte ihåg den exakta siffran på det hela).
Men som sagt, försök att inte fokusera på det dåliga i ditt liv utan på vad som är bra, och på vad du kan göra åt det som är dåligt. Om du är stressad över jobb kanske du kan prata med chefen och berätta att du känner dig stressad (det gjorde jag och sen kändes det bättre), är det skolan som stressar så kan du ju inte göra mer än ditt bästa, och det duger gott nog.
Hoppas det blir bättre snart!:friends:
Tack för alla goda tips! Men sammtidigt är ju inte fallet att jag har dålig självkänsla eller dåligt självförtroende direkt, mer åt hållet prestationsångest tror jag mer i så fall. Men ska tänka på sakerna du har skrivit.
Hoppas jag med!
7 oktober, 2006 at 21:02 #958586Anonym anvandareMemberJag tror inte man får prestationsångest om man har en bra självkänsla.
Har man en bra självkänsla känner man att man duger precis så som man är, oavsett hur man presterar, och man har inte för höga krav på sig själv.8 oktober, 2006 at 10:50 #958587Anonym anvandareMemberÄr själv en typsik typ A-människa, så jag har dragits med samma problem till och från i hela mitt liv. Ngt jag tycker verkligen hjälper är poweryoga just för att man fokuserar på andningen, de första gångerna känns det menlöst och flummigt, men sedan märker man verkligen skillnad; man får den där knslan av att känna sig riktigt harmonisk och lugn, och det hjälper även sömnen och även hållningen på så vis att man blir bättre på att märka om man sitter snett i tv-soffan osv.Tycker yogan hjälpt mig i gymmet också just för att jag känner mig rakare i kroppen. Problemet är ju att få tiden, när man redan tränar mycket vill man inte tillbringa vilodagen på gymmet också utan hellre göra ngt annat…………
Ngt annat jag tycker hjälper är rosenrot, det blir lättare att fokusera på en sak i taget istället för 100 tankar på allt man ska göra osv på en gång.
8 oktober, 2006 at 21:09 #958588Anonym anvandareMemberMilia wrote:Jag tror inte man får prestationsångest om man har en bra självkänsla.
Har man en bra självkänsla känner man att man duger precis så som man är, oavsett hur man presterar, och man har inte för höga krav på sig själv.Om man säger så här då, jag presterar bra det är inte det som är problemet utan att det måste fortsätta så! Som sagt så har jag en bra självkänsla.
Jag ger alltid 120% för att lyckas med diverse uppg, och ger inte upp förräns jag har uppnåt målet jag har(kan vara precis vad som helst).
Just nu är det många fronter jag måste ha komplett koncentration på, därav den mentala tröttheten.8 oktober, 2006 at 21:19 #958589Anonym anvandareMemberBetty wrote:Är själv en typsik typ A-människa, så jag har dragits med samma problem till och från i hela mitt liv. Ngt jag tycker verkligen hjälper är poweryoga just för att man fokuserar på andningen, de första gångerna känns det menlöst och flummigt, men sedan märker man verkligen skillnad; man får den där knslan av att känna sig riktigt harmonisk och lugn, och det hjälper även sömnen och även hållningen på så vis att man blir bättre på att märka om man sitter snett i tv-soffan osv.Tycker yogan hjälpt mig i gymmet också just för att jag känner mig rakare i kroppen. Problemet är ju att få tiden, när man redan tränar mycket vill man inte tillbringa vilodagen på gymmet också utan hellre göra ngt annat…………Ngt annat jag tycker hjälper är rosenrot, det blir lättare att fokusera på en sak i taget istället för 100 tankar på allt man ska göra osv på en gång.
Hmm rosenrot det har jag hört talas om men vad ska det ha för effekt o.s.v.
Typ kapslar eller nåt? har ingen aning:o8 oktober, 2006 at 22:41 #958590Anonym anvandareMembergör nåt som du inte brukar göra i vardagen. något nytt
9 oktober, 2006 at 00:11 #958591Anonym anvandareMemberDet finns inga genvägar till välmående, så om du känner att ditt liv inte fungerar som du vill att det ska göra har du två val. Antingen stannar du kvar i situationer/relationer som inte ger dig någonting, eller så förändrar du betingelserna.
I praktiken är det givetvis svårare än så. Vi människor har ett inbyggt motstånd mot förändring. Visst kan det vara bra att läsa böcker för att förbättra din självinsikt, eftersom självinsikt är förutsättningen för att kunna ta tag i det som inte fungerar. Utan förståelse för dina egna blockeringar är det väldigt lätt att se orsaken till problem utanför sig själv. Då hittar man heller ingen lösning.
Börja med att sätta ord på vad du känner. Inte bara ”jag är så trött” utan mer utförligt än så. Kom ihåg att det du känner är en indikation på att saker i din nuvarande livssituation inte fungerar för dig. Vad är det du inte är nöjd med? Vad är det som känns fel? Anledningen till att människor inte gör de förändringar som de borde göra, är rädsla och självtvivel. Problemet är inte att vi inte vet vad vi ska göra, utan att vi är så förtvivlat rädda för att lämna den invanda tryggheten. Vad är det alltså som du innerst inne vet att du måste förändra, men som du inte förändrar av rädsla för konsekvenserna? Fundera lite över det till att börja med…
9 oktober, 2006 at 19:36 #958592Anonym anvandareMemberMartinJ wrote:Hej alla goa o glada människor!Jo problemet här är att jag har känt mig mentalt trött för länge… Skola,jobb och lite skit som händer just nu i mitt liv kan man väl utpeka som anledning.
Har börjat märka lite negativa trender i träningen nu också vilket är katastrof(eller på väg att bli). Har väl hamnat i en sorts ond cirkel där jag varken vill eller kan släppa efter på någon av ”bördorna”…Kosten sköter jag så inga råd som mer kolhydrater m.m tack.
Men nån form av råd behöver jag, vet inte vad jag ska ta mig till snart alltså, paniken börjar växa!
Nån kan väl ge mig ett mirakel!Obs: Pigg fysiskt men mentalt nej, klipper väl snart gymkortet, slutar skolan och säger upp mig från jobbet om det här fortsätter(nej kanske inte men ni fattar vinken)
Tack på förhand!
Låter som om du e mitt uppe i saker förtillfället, en veckas paus från träning kanske hjälper dej att reflektera över din situation sköt kosten under tiden förståss ingen tappar muskler på 1 vecka iaf man kan bli övertränad mentalt med kallas utbrändhet då ere paus som gäller.
10 oktober, 2006 at 21:32 #958593Anonym anvandareMemberJo jag är mitt uppe i saker för tillfället som kräver mycket energi, det har varit mycket jobb nu och mycket i skolan också.. sen är det väl mer privata saker som kärleksproblem drar tankar åt annat håll…
Efter den här veckan så ska jag ut på praktik i fyra veckor, blir lite mindre arbete i skolan då så man kanske kan stanna upp och reflektera min egen situation lite, eller vad tror ni?10 oktober, 2006 at 22:13 #958594Anonym anvandareMemberMartinJ wrote:Jo jag är mitt uppe i saker för tillfället som kräver mycket energi, det har varit mycket jobb nu och mycket i skolan också.. sen är det väl mer privata saker som kärleksproblem drar tankar åt annat håll…
Efter den här veckan så ska jag ut på praktik i fyra veckor, blir lite mindre arbete i skolan då så man kanske kan stanna upp och reflektera min egen situation lite, eller vad tror ni?Det låter som en bra idé!
Det verkar som att du behöver ett break från en ganska jobbig vardag, yoga är ett bra förslag. Tycker du inte att detta är något för dig kan du köra lite egen mental träning och då och då kanske ta en promenad som får tankarna en bit bort från vardagen. Ifrån måstena
Det brukar funka för mig iaf om jag är påväg in i en dålig cirkel.
Lycka till -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.