Home › Forums › Skador och rehabilitering › Mina armbågar ömmar när jag kör triceps.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 mars, 2006 at 00:20 #1003078Anonym anvandareMember
Ligger något i det men 1 injektion max en till ett år efter på samma lokalisation,under en livstid mot en specefik skada kan bryta cirkeln av nyrekrutering ab inflamatoriska cytokiner/Leukocyter, och iden är ju att bryta denna onda cirkel.
Detta skall givetvis ej ges i san/muskel struktur!!!!
SÅ för att komma vidare är det ju inte fel att backa två steg och låta den kroniska inflamationen gå över…
Varför inte kombinera med massage och stretching..:dance: :dance:4 mars, 2006 at 07:28 #1003079Anonym anvandareMemberFör två år sen fick jag en inflammation i mitt tricepsfäste som fäster längst ut på armbågen. Till följd av att jag körde liggande tricepspress bakom huvudet med för tung vikt och för mycket sträck på armbågen, kände att det brände till i armbågen.
Dum som man var fortsatte man att köra på i 1,5 månad innan jag ens besökte en läkare och det var väl det som utvecklade/förvärrade inflammationen.Den första läkaren jag gick till ordinerade vila med lätt träning och så fick jag Voltaren. Körde på det ett några månader, inte Voltaren då som jag bara använde 10 dagar. Fick ingen direkt förbättring.
Gick till en annan läkare, han ordinerade bara vila. Kanske inte förväntat mig något annat eftersom han bara var en vanlig allmänläkare.
Efter det så besökte jag en fysioterapeut, han försökte både med akupunktur och med lätt ström i syfte att öka blodgenomströmningen i fästet för att förbättra läkningen. Men pga att inflammationen satt så långt ut på fästet där det knappt är nån blodgenomströmning så hjälpte inte det heller.
Fick även en specialgjord salva liknande tigerbalsam och testade att träna med gummiband under en längre tid. Provade även att köra excentrisk träning som har visat sig hjälpa för att bygga upp söndriga hälsenor.
Eftersom inget av det här direkt hjälpte så tyckte han att jag skulle gå till en läkare och få en kortisonspruta.Jag gick till en läkare som var lite mer inriktad på idrottsskador och han föreslog att man kunde skära bort en del av det skadade fästet och fästa det igen eller att få en kortisonspruta. Tyckte det lät lite riskabelt med operation så jag tog sprutan. Tyckte jag fick lite effekt av sprutan men inte mycket. Gick tillbaka och fick en till två månader efter plus att jag även körde Voltaren då också. Fortsatte att köra lätt träning.
Nu ett år efter den första sprutan så känner jag mig i stort sett återställd och har kunnat köra tung träning för bröst och triceps de senaste 3-4 månaderna.
4 mars, 2006 at 09:07 #1003080Anonym anvandareMemberKlassisk akupunktur fungerar utmärkt samt är utan bivärkningar.
4 mars, 2006 at 18:32 #1003081Anonym anvandareMemberHar själv haft samma problem vid tricpespressar bakom nacken och trots att jag tycker mig ha ett korrekt utförande både när det handleder samt att jag undviker att köra stången till pannan utan ser till att köra så att stången tar i bänken bakom huvudet, har haft detta problem under flera års tid och har vilat och kört med lägre vikter etc., har aldrig detta problem när jag kör andra tunga tricepsövningar, så man kanske skulle prova på akupunktur och se om det blir bättre.
4 mars, 2006 at 22:13 #1003082Anonym anvandareMemberEn fråga här bara, Arne vad är ruptuer?
4 mars, 2006 at 22:30 #1003083Anonym anvandareMemberrain wrote:En fråga här bara, Arne vad är ruptuer?Kraftig muskelbristning.
4 mars, 2006 at 22:32 #1003084Anonym anvandareMemberTackar för det svaret.
27 maj, 2006 at 01:19 #1003085Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Dorsalflexera (böj dom mot handryggen) alltid handlederna i stället för att spänna dom så att dom hålls raka. Kör aldrig tricepsextension mot pannan utan runt huvudet.Det där fixade bort all smärta för mig!
29 maj, 2006 at 12:57 #1003086Anonym anvandareMemberHar även jag haft problem md armbågen då jag kört tungt. bytte övningar och det hjälpte. har efter detta provat igen på de övningar för att se om nåt har förändrats men tyvär. efter ett antal rep så kommer känslan tillbaka.
30 maj, 2006 at 15:12 #1003087Anonym anvandareMemberhade liknande problem i början.
Men nu så inleder jag alltid mina tricep pass med pushdowns som uppvärmining, både enarms och med båda samtidigt, sänk vikten ordentligt! och kör mellan 20-25 st i 3 till 4 set.
Se detta endast som uppvärmining, ta inte ut dej till max i nått av seten.
För mej har det hjälpt otroligt bra, har aldrig ont längre.
Du kan också se till att hålla armbågsleden varm, antigen linda den eller använda vulkan skydd osv.
Kan räcka med att du använder en långarmad tröjja.
Men prova iaf att värma upp armbågs leden ordentligt varje gång.Det kan också vara så att du håller in armbågarna för mkt i tex triceppress och liknande övningar.
Det är alltid bra att hålla in armbågarna, men se till att positionen inte känns onaturlig för dej.
Lycka till!Mvh Daniel
28 juni, 2006 at 13:24 #1003088Anonym anvandareMemberHar också värk i armbågarna till och från i perioder, har provat voltaren, voltaren gel, ipren, stora mängder fiskolja, inget verkar bota smärtan kanske lindra lite.
Nu drar jag på mig neoprene skydd över båda armbågarna och börjar ALLTID med biceps före triceps för att få upp värmen. Funkar hyffsat bra.
Börjar med 3*25 lätta pushdowns för att mjukstarta triceps passet. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.