Mina händer och fötter somnar.

Home Forums Skador och rehabilitering Mina händer och fötter somnar.

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Sedan jag återupptog träningen har mina händer, fötter, armar och så vidare börjat ”somna” ganska ofta. Det kan inträffa när jag sitter i soffan men det har även hänt att ena handen domnat lite när jag cyklat. Igår under bröstpasset kände jag även av lite stickningar i högerhanden.

Jag känner ingen smärta i leder och jag märker inget prestationsmässigt, så detta är inget som hindrar min träning eller mitt vardagsliv. Det är dock ganska störigt då jag inte vet riktigt varför det händer. Jag har ett svagt minne av att samma sak inträffade för ett par år sedan och då upphörde efter en tid.

Finns det någon som vet vad detta kan bero på? Det borde vara tränigsrelaterat i någon mån eftersom jag endast drabbats av det under perioder med relativt hård träning. Kanske har att göra med att jag varit en inaktiv lök något år och sedan börjat köra hårt igen? Jag är inte särskillt orolig för detta men det vore ändå lite lugnande att få reda på vad det beror på. Kanske uppsöker läkare när jag har tid om det håller i sig.

Matsa wrote:
    Kanske uppsöker läkare när jag har tid om det håller i sig.

Låter bra.

Yup, sköter stretchingen hyggligt noga. 5 till 10 minuter efter varje pass beroende på vad jag tränat och stretchar ganska hårt. Tack för tipset dock, ska lägga in lite extra stretching ett tag och se om det händer något.

Har man neurologiska symptom i alla extremiteterna ska man uppsöka läkare då det kan bero på en ryggmärgspåverkan eller en sjukdom i centrala nervsystemet. Således inget du ska försöka fixa på egen hand.

Matsa wrote:
    Sedan jag återupptog träningen har mina händer, fötter, armar och så vidare börjat ”somna” ganska ofta. Det kan inträffa när jag sitter i soffan men det har även hänt att ena handen domnat lite när jag cyklat. Igår under bröstpasset kände jag även av lite stickningar i högerhanden.

Jag känner ingen smärta i leder och jag märker inget prestationsmässigt, så detta är inget som hindrar min träning eller mitt vardagsliv. Det är dock ganska störigt då jag inte vet riktigt varför det händer. Jag har ett svagt minne av att samma sak inträffade för ett par år sedan och då upphörde efter en tid.

Finns det någon som vet vad detta kan bero på? Det borde vara tränigsrelaterat i någon mån eftersom jag endast drabbats av det under perioder med relativt hård träning. Kanske har att göra med att jag varit en inaktiv lök något år och sedan börjat köra hårt igen? Jag är inte särskillt orolig för detta men det vore ändå lite lugnande att få reda på vad det beror på. Kanske uppsöker läkare när jag har tid om det håller i sig.

Känns det i hela handen eller bara vissa fingrar? Känns det lika i fingrar/arm och benen? Jag menar så du är säker på att benen/fötterna inte bara ”somnar” som helt normalt =) För har du samma påverkan i både armar och ben bör du kolla med läkare/sjukgymnast!
    När du nämner att det domnat när du cyklat tänker jag lite karpeltunnelsyndrom i bakhuvudet.. Dvs att n.medianus är inklämd i en ”tunnel” som passera vid handleden. I just den ställningen av handleden som när man cyklar etc blir det trängre i det utrymmet. Prova om du kan provocera fram symtomen genom att hålla händer som om du vore en lucia :p Och även tvärtom (handryggarna omt varandra). Håll minst 30 s.

/Jenny

Jag ser nu att jag inte var helt korrekt i min symptombeskrivning, inte haft tid att sitta vid datorn mycket så jag har inte sett det förut. Jag borde ha nämnt att det kan dröja så lång tid som några veckor mellan tillfällena då det inträffar, men när det kommer så håller det på ett par dagar. Jag utelämnade även att mina ben och händer inte har somnat vid samma tillfälle, och benen somnar inte när jag är aktiv som min högra hand kan göra. Däremot somnar de ganska lätt om jag sitter ner.

Detta får mig att tro att Jofrens teori ligger närmast. Jag har dock hörsammat Haskan och ordnat en tid hos sjukgymnasten på mitt jobb, det var den jag kunde få en tid hos snabbast. Ska dit på tisdag så vi får se vad det leder till.

Jenny, jag gjorde ditt test men det gav inga utslag.

Tack än en gång ni som har gett tips och råd, och jag ber om ursäkt att jag utelämnade vissa saker. Man ska inte skriva inlägg när man har för bråttom. ;)

Mvh. Matsa

Matsa wrote:
    Jag ser nu att jag inte var helt korrekt i min symptombeskrivning, inte haft tid att sitta vid datorn mycket så jag har inte sett det förut. Jag borde ha nämnt att det kan dröja så lång tid som några veckor mellan tillfällena då det inträffar, men när det kommer så håller det på ett par dagar. Jag utelämnade även att mina ben och händer inte har somnat vid samma tillfälle, och benen somnar inte när jag är aktiv som min högra hand kan göra. Däremot somnar de ganska lätt om jag sitter ner.

Detta får mig att tro att Jofrens teori ligger närmast. Jag har dock hörsammat Haskan och ordnat en tid hos sjukgymnasten på mitt jobb, det var den jag kunde få en tid hos snabbast. Ska dit på tisdag så vi får se vad det leder till.

Jenny, jag gjorde ditt test men det gav inga utslag.

Tack än en gång ni som har gett tips och råd, och jag ber om ursäkt att jag utelämnade vissa saker. Man ska inte skriva inlägg när man har för bråttom. ;)

Mvh. Matsa

Återkom gärna med vad sjukgymnasten kom fram till =) Lycka till!

jenny_sg wrote:
    Återkom gärna med vad sjukgymnasten kom fram till =) Lycka till!

Ja, kan ju lika gärna knyta ihop detta.

Jag missade min tid förra veckan då det uppstod lite problem på jobbet strax innan så jag fick för mycket annat i tankarna. Först igår var jag hos honom.

Till att börja med kan jag säga att det numera är endast högerhanden som spökar, så resten var kanske endast vanlig stelhet som orsakade att lite nerver kom i kläm. Det var föresten vad han trodde orsaken var även när det gäller högerhanden, han konstaterade bland annat att jag är väldigt spänd i nacke och axlar. Jag har nu fått en del stretchövningar för traps, skuldror och underarmar (stavning?) som jag skall göra. Avtar det inte skulle jag återkomma.

Utöver det konstaterade han jag tar ut för mycket rörlighet i ländryggen och är stel i övre delen av ryggen, dessutom har jag en antydan till ”gamnacke”, så jag skall ligga på en rulle och räta ut ryggen. Jag ska börja med rullen precis under skulderbladen och sedan flytta den lite högre efter ett tag. Orelaterat till handen men det är ju bra att hitta saker innan de orsakar problem. Något att ha i tankarna när man kör mark och böj kanske och vara extra noga med utförandet. Ryggproblem ligger faktiskt i familjen men jag hoppas kunna bryta den trenden.

Däremot såg han inga hinder i att fortsätta träna som vanligt, vilket i alla fall är något att vara glad för.

Mvh. Matsa

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.