Minimera muskelförlust vid operation och gips.

Home Forums Skador och rehabilitering Minimera muskelförlust vid operation och gips.

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #50581
    #121290

    Hej.
    Två ledband är av i min högerhand därför ska jag snart opereras.
    Operationen blir i mitten av Mars och jag vill minimera muskelförlusten.
    Finns det något man kan/bör äta för att hjälpa kroppen behålla muskelmassan trots att den inte kommer användas under en längre tid.
    Operationen jag ska göra är följande: operera ut ett ledband på ovansida underarm( som gör att man kan lyfta i handleden).
    Detta ledband ska sen borras in i handen mellan båtben, månben och ärtben.
    P.g.a detta kommer jag vara gipsad från axeln till fingrarna(fingrarna blir ej gipsade).
    Totalt kommer jag ha bandage/gips i 6veckor.
    Under tiden jag är gipsad ska jag försöka träna benen och magen, kommer detta hjälpa kroppen behålla muskelmassa?
    Tacksam för tips och idéer.
    Mvh

    #121291

    Håll proteinintaget högt, kanske så högt som rek på diet dvs runt 3g per kg kroppsvikt. Träna benen tungt. Jag tror inte du kommer tappa mycket. Styrka visst men inte så mycket massa, och även om du tappar en del kommer du snabbt komma tillbaka (muskelminne) igen.

    Detta är vad jag tror iaf : ). Se det som lite semester för överkroppen och satsa på lite benprio.

    #121292

    Nja, jag tror nog på en stor volymförlust, total stillhet är en muskels värsta fiende. Men bekymra dig inte, till midsommar är du säkert symmetrisk igen! Du kan inte göra något för att behålla mer massa samtidigt som du inte riskerar din läkeprocess.

    #121293

    Tack för era svar.
    Jag ska försöka få i mig mycket protein och träna resten av kroppen så mycket som möjligt under tiden och är jag någonlunda symmetrisk till sommaren så är jag nöjd =)
    Har hört att antioxidanter minimerar muskelnedbrytning, kan det stämma?
    Mvh

    #121294

    Ja, att träna resten av kroppen är en mycket god idé. Studier har visat att styrketräning av ena sidan har gett 10% muskelökningar i andra sidan som inte kunnat förklaras av annat än att det troligtvis är en hormonell påverkan av träningen som lett till ökningarna även i vilande muskulatur.

    EAA är ju framtaget för sängliggande männsikor för att minska muskelnedbrytningen. Så lite aminosyror för att uppreglera proteinsyntesen kan ju vara en idé.

    En kmpis till mig som hade gips på samma ställe som du växte ur sitt gips pga hypertrofi till följd utav TENS. Men är du gipsad upp till axeln kanske det blir ett bekymmer iofs.

    #121295

    Hej Tommy.
    Tack för svaret.
    Jag kommer inte vara gipsad till axeln i 6 veckor utan efter 2v får jag ett nytt mindre gips som bara täcker underarm och hand. Efter ytterligare 2v tar de bort gipset o jag får bara ett stödbandage som jag själv kan plocka av vid behov. Efter de 6veckorna plockar de ut stiften ur handen o sen är det rehab som gäller.
    TENS, är det typ strömstimulering av musklerna? Jag får något av min kiropraktor som han kallar för TENS, det är ström som han kopplar till mina akupunkturnålar, kan det vara nått liknande du pratar om?
    Väldigt tacksam för era svar!
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Mvh

    #121296

    Ja TENS är är nog det du får av din kiropraktor. Används mycket för att väcka muskulatur som man pga diverse anledningar har svårt att få kontakt med. Men även för att stimulera muskelkontraktioner som ej kan utföras på ”vanligt” vis.

    #121297

    Nu på måndag den 26/3 är det dags för operation.
    Tänkte beställa hem EAA nu i dagarna (för att försöka minimera muskelförlust) men är helt vilse på vilka produkter som är bra o vilka som är drickbara.
    Tydligen så smakar de flesta produkterna väldigt illa om man får tro omdömena på gymgrossistens hemsida.
    Någon som vet hur mycket EAA jag bör hälla i mig? hittar bara hur mycket jag bör ta innan/efter träning men kommer troligtvis inte träna varje dag.
    Har även pratat med min kiropraktor o min sjukgymnast idag o de säger båda att jag ska komma igång med träningen så snart som möjligt efter operationen.
    Inte bara ben o mag-träning som jag tänkt utan även träna de övningarna jag klarar för överkroppen.
    Ska försöka dokumentera min muskelförlust med foton och mått under resans gång.
    Tacksam för tips o tricks!
    Mvh

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.