Molande smärta i ländryggen

Home Forums Skador och rehabilitering Molande smärta i ländryggen

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Hallå! Sedan ett par dagar tillbaka har jag haft en lätt molande värk i ländryggstrakten. Värken är inte särskilt intensiv men är tillräcklig för att beskrivas som störande och lätt obehaglig. Värken gör sig till känna så fort som jag sitter, ligger eller står än längre säg 10-15 min och ”smärtan” är värst på morgon och kväll. Den molande värken började i måndags efter ett benpass då jag under det näst sista setet squats kände att det ”tog” lite mer än vanligt i ländryggen. Dock var det inte alls någon intensiv smärta och efter att ha vilat mina 2 min körde jag ett set till. Värt att nämna är förmodligen att jag är ganska ny inför just benböj, har kört seated legpress horrisontellt och i lutning ett bra tag och då jag tyckte att jag var hyvsat stark i benen lassade jag på en del vikt. Efterklokt nog skulle jag givetvis inte gjort detta eftersom min kropp inte blivit invand med benböjsrörelsen och vissa muskelfästen som inte tränas i legpressmaskiner inte hunnit med i muskeltillväxten och så men men… Det sista setet kändes likadant som det föregående, det tog lite i ländryggen men det var inget som högg. Sedan dagen efter har jag haft en molande värk, molandet finns alltid i bakgrunden förutom när jag går, så har börjat gå en del promenader och så. Det känns inte så mycket vid träningen och jag kan inte säga att det begränsar mig särskilt mycket, tog t ex pb i axelpress igår (27,5 kgs hantlar :), kanske inte mycket att komma med men men) och har körde ett relativt tungt ryggpass (givetvis efter att jag känt mig för) och allt gick bra.
    Jag har varit hos sjukgymnast, han trodde att det var abdominis transversus som spökade och att jag var tvungen att träna upp den muskulaturen och jag har fått tid hos en annan sjukgymnast nu till veckan som hade någon träningsmaskin som skulle underlätta upptränandet. Jag undrar om det är någon som varit med om något liknande? Eller om det är någon erfaren kille/tjej som kan ge mig några goda råd? Det hade varit guld värt att i sådant fall vå feta hur lång tid det brukar ta att bli av med problemet eller vad tusan jag kan köra för att påskynda rehaben, det är så sjukt frustrerande att inte ens kunna se en film eller sitta och käka utan det förbaskade molandet. Ledsen för whinandet 😮
    Jätte tacksam för svar. Ursäkta om jag är rörig förresten, blev medlem här idag och detta är mitt första inlägg. Tack på förhand-:)

Ok, det ska jag göra. Idag är inte molandet det samma, kanske kommer om ett tag vad vet man. En sak som är lite underlig är att molandet (då det väl känns) är svårt att lokalisera. I mitt förra inlägg skrev jag att det var ländryggen och det är väl ett sätt att beskriva det på men för att vara ännu mer specifik känns det som om det liksom kommer från bäcken på något underligt sätt. Igår körde jag ett bröstpass och var inte alls begränsad av ”vad tusan det nu är jag fått” utan jag kunde köra på som vanligt. Tror ni att det är abdominis transversus som behöver tränas upp eller bör jag gå till ytterligare sjukgymnaster, är det i sådant fall någon som ni rekommendar i kungälv/göteborgs områderna? Peace!

Kan jag fortsätta träna ben i vanlig legpress? Idag (en vecka efter missödet) känns det fortfarande när jag stått upp ett tag, dock inte riktigt lika intensivt. Finns det risk att jag får ryggskott om jag gör mina vanliga ryggövningar? Molandet är fortfarande svårt att lokalisera, liksom in under bäcken på något konstigt sätt. Ursäkta om detta inlägg är ostrukturerat jag vill bara få ett råd angående hur jag ska göra med min fortsatta träning, och huruvida skaderisken är stor vid olika övningar eller ej (givetvis tänker jag inte utföra benböj och marklyft på ett tag utan träna ländryggen i maskin istället). Väldigt tacksam för svar! Peace!

Hallå! Idag har jag varit hos sjukgymnast och kommit underfund vad som behöver göras med min rygg. Sjukgymnasten menade (som jag i stora drag trott) att mitt benböj har resulterat i att signalernna mellan somatiska nervsystemet och den djupa inre magmuskeln abdominis transversus inte går riktigt som de ska. Jag ska träna upp muskulaturen eftersom det är i princip den enda muskeln som håller kotorna på plats. Först testade sjukgymnasten styrkan i transversus genom att jag fick lägga mig på en brits på mage, där han placerade någon plastpåse som blåstes upp med luft under naveln, sedan skulle jag dra in magen vid naveln utan att ryggens läge förändrades och därefter skulle sjukgymnasten avläsa tryckskillnaden. Resultatet blev ingen tryckskillnad alls! Detta betyder att min transversus är klen som stryk, jag fick inte ens kontakt med muskeln, det kändes inte bra. Lyckligtvis kunde man göra samma övning fast att man låg på rygg istället och hade plastpåsen under bäcken istället. Om jag först liksom knep igen och sedan drog in magen vid naveln fick jag kontakt, seger, fanfar, frihet! Dock finns det ingen anledning att vara allt för glad för det kommer nog krävas en del träning (ska utföra samma övning som jag gjorde på mage 3 ggr om dagen), återkommer med min rehab om det finns intresse. Ska köra på med övningen en vecka och återkomma sedan, fortsätter givetvis med min övriga träning och kör de flesta övningar lika hårt:) (känner mig givetvis för lite innan jag lassar på på varje övning och gör inte benböj och marklyft dock). Peace!

Eftersom dina problem påminner om mina så vill jag väldigt gärna få en update vad som händer här.

Här kommer en liten update Odium :). Jag gick för ett tag sedan till en sjukgymnast och har tränat den inre djupgående muskeln transversus abdominis. Detta har gjort att jag sluppit smärtan helt. På så sätt har jag kunnat köra ordentligt med träningen och gjort stora framsteg de senaste veckorna (har gått från att ta 32,5kg hantlar i bröstpress till 45or). Nu däremot har jag något annat litet problem, känner en smått irriterande känsla i ryggen som är svår att lokalisera, runt kotorna på något sätt. Jag funderar över om det är en konsekvens av vaccinet då denna obehagliga känsla plötsligt uppstod under ett bicepspass en dag efter jag fått vaccinet. Jag körde med rätt tunga hantlar (i alla fall för mig 25kgs) men hade inte dålig form, vred mig lite i uppfasen och plötsligt kändes det obehagligt i hela ryggen på något konstigt vis. Jag har fått massage och en snabbt undersökning (tryckte på kotorna typ) av en kille jag känner men han märkte egentligen bara att jag hade en muskelknut närmare skulderbladet och det är liksom inte därifrån smärtan härstammar. Smärtan är inte alls huggande utan kan snarare beskrivas som irriterande och jag känner att jag inte vågar köra riktigt lika tungt. Vad sjutton ska jag göra?

För korta lårmuskler? Testa strecha baksida lår och sätesmuskeln. Vanligt fenomen bland gamla fotbollslirare! Kan vara ett alternativ! Hoppas det löser sig!

Hej! jag undrar lite vilka övningar du körde för att bli av med ditt problem har ett liknade besvär. Mvh

Har samma problem just nu, värkar i ländryggen efter förra veckans böjande. Har inte så värst ont när jag tränar men när jag ska sova eller sitter i skolan känns det av som fan, kör med voltaren kräm och det hjälper delvis men jag undrar hur jag skulle kunna träna för att få bort detta? eller är det vila som gäller? har redan vilat från gymmet i 5dagar.

Är ingen expert men har haft min egen beskärda del av ryggbesvär. Det du beskriver kan bero på en rad olika saker. Om det går över inom några dagar – en vecka kan det ju vara muskulärt betingat ex överansträngning eller bristning i ryggslutet. Muskulära skador i korsryggen kan även ge utstrålande smärtor i höft och lår. Detta kan även likna besvär med diskarna. Det behöver inte vara diskbrock men väl utbuktning av diskarna med svullnad. Man ska ta detta allvarligt och behandla det med respekt. Vila och rehabträna. Går det inte över bör du uppsöka sjukgymnast eller läkare. För egen del har jag ofta i kombination med vila tränat buk/bålstabilitet, styrka (core), balans och flexibilitet i höft och ben. En fitnessboll är inte dumt i detta läge för aktiv rehabilitering. Ett korrekt utförande i böjen är också av betydelse. Be nån kolla ditt utförande med fokus på flexibilitet och kurvatur i korsryggen.
    För egen del brukar problemen hållas i schack så länge jag tränar just böj då det ger buk och bål en omgång.

Som sagt jag är ingen expert och detta är ett allmänt forum. Kanske kan detta hjälpa dig något.

Vilken tur att jag tittade in här då…jag har haft värk i ländryggen nu i 2 månader, den minskade en aning för en vecka sen för att komma tillbaks lika kraftigt nu som i början =( jag kan inte böja mej framåt det gör FRUKTANSVÄRT ONT. Jag tror att jag ska låta bli knäböj övningarna en stund framöver. Var till vårdcentralen och läkaren tyckte att jag skulle gå ner i vikt och gå till en sjukgymnast och ta 4 ipren om dagen för att minska inflammtionen!!! Finns det något jag kan göra själv?? Vad är det för mag o bålträning alla pratar om??

Hjälp mej :´(

Hallå! Ledsen att mitt svar kommer så sent. Jag blev av med problemet genom att göra övningar som aktiverade/stärkte transversus abdominis, övnigar där man liksom kniper igen, som när man är extremt kissnödig och ”suger in naveln” som vid en vakuumpose. Denna övning genomförde jag ståendes på alla fyra, liggandes och stående. Jag aktiverade även transversus (på detta sätt) vid mina olika styrketräningsövningar. Har vart av med problemet ett tag nu men nu har jag återigen fått något problem som jag förmodar härstammar ifrån mitt gamla knäböj. Det värker lite lätt, innanför ena skinkan, undrar om det är ischias, hoppas tusan inte det. Någon som har en teori? Jag kan ju tillägga att denna lätta värk inte förvärras av att jag sitter särksilt länge utan dyker upp oförhappandes lite när som helst. Kommer börja med mina övningar igen och se om det blir bättre. Hoppas jag kunnat hjälpa någon. Peace!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.