Home › Forums › Skador och rehabilitering › molande värk i ryggslutet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 oktober, 2009 at 10:12 #60647Anonym anvandareMember31 oktober, 2009 at 10:12 #375883Anonym anvandareMember
Hejsan jag har under senare tid fått molande värk i ryggslutet. detta känns mest då jag ligger ner. Jag svankar en del med kroppen. har detta med att jag är för svag i rygg eller mage?. jag har stretchat en hel del men det verkar inte vara lösningen men känns ibland lite bättre. jag har också ökat min benträning den sista tiden har detta ett samband?. Skulle vara väldigt tacksam för svar. //hälsningar Martin.
2 november, 2009 at 00:28 #375884Anonym anvandareMemberHej Zolid.
För ungefär 8 månader sedan så tänkte jag köra extra tungt pass med färre reps, tränade endel rygg. Jag misstänker att det var när satt i en maskin med en kudde mot skulderbladen (man trycker den bakåt och lyfter en vikt, vet inte vad maskinen kallas) som jag gjorde illa min rygg. Jag fick inte ont under träning, den kom dagen efter, kändes som ryggen krampa ihop och jag kunde knappt stå. Mina besvär liknar dina, och JA det är specifikt benövningar som förvärrar problemen för mig.
Jag har varit på röntgen och den visar inga fel, jag har varit hos kiropraktor som knäckt och bänt utan att det hjälper. Just nu har jag precis varit hos en naprapat då jag starkt misstänker att mina problem ligger i mjukdelarna.
Det vi kommit fram till so far är att höftböjarna krampar och drar ihop sig vilket orsakar ryggont (höftböjarna fäster mot bäckenbenet och går genom buken upp till ryggraden där de fäster). Även är det någon muskel i rumpan som verkar krampa, även denna fäster mot ryggen.
Blir klart bättre då jag får massage/tryck på dessa områden.
Vet inte om detta hjälper just dig, men det kan vara något att tänka på. För det är inte många andra som gör det! Tog som sagt 8 månader innan någon kom med idén att det är krampande muskler, att problemet inte sitter där man har ont!
Om du kör ett pass där gluteus blir fokuserad nångång så var uppmärksam, blir den muskeln irriterad lär du märka det ganska snart. Och se till att strecha gluten och höftböjarna efter träning.
2 november, 2009 at 15:42 #375885Anonym anvandareMemberVart hos expert nu och höftböjarna e kruxet tydligen. jag ska stretcha dom flera gng per dag nu så får vi se vad som händer
2 november, 2009 at 17:08 #375886Anonym anvandareMemberEn liten notis angående höftböjarna.
Sitter man mycket, åker bil eller sitter vid en dator så blir risken för att man får problem med höftböjarna större. Så tänk på att strecha dem noga om ni har ett sådant jobb (eller fritid) att ni sitter mycket.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.