musarm?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Tja!
    Jag misstänker att jag drabbats av musarm. Värk och smärta i höger handled. Det har definitivt kommit av mitt datoranvändande.
    Vad göra?
    Övningar för handled? Ergonomiska hjälpmedel? etc.
    Tacksam för tips!

Tinis wrote:
    Tja!
    Jag misstänker att jag drabbats av musarm. Värk och smärta i höger handled. Det har definitivt kommit av mitt datoranvändande.
    Vad göra?
    Övningar för handled? Ergonomiska hjälpmedel? etc.
    Tacksam för tips!

Jag är ingen expert men vad jag vet så hjälper detta: se till att du har en bra arbetsställning med hela underarmen liggande på skrivbordet. Håll armen böjd i en naturlig sväng, inte ”spretande” utåt höger (om du är högerhänt). Detta ger bättre avslappning.

Sitter du länge vid datorn så ska du minst varje timme ta en paus och göra lite lätt stretching för underarmen och ”fingergymnastik”, gå upp och sträck på dig och gymnastisera lite grann. Det räcker med några minuter.

Sedan tror jag aldrig att det är fel att träna underarmarna med tex. hammarcurls, att rulla hantlar i fingrarna mm underarmsövningar.

Du kan ju prova detta och om det inte blir bättre tycker jag du ska uppsöka sjukgymnast.

Finns en grymt bra ”kudde” man kan köpa på clas ohlson.
    Annars finns det också Pen tablets från Wacom. Mycket bättre än mus! Tolka det fritt :D

Jag hade samma problem men blev bra av en ”mousetrapper” som min arbetsgivare köpte till mig. Med den kan jag jobba så att jag har hela underarmarna lutade mot bordet/skrivbordsstolsarmstöden OCH få stöd och slippa glipan som annars uppstår mellan handlederna och bordet. Funkar jättebra för mig, sedan har jag även lagt in 2 övningar för underarmarna på veckans triceps/bicepspass, samt tar korta stretchpauser under arbetsdagen.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.