Home › Forums › Skador och rehabilitering › Musarm som snart pajar träningen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 juli, 2006 at 20:22 #983326Anonym anvandareMember
Umgås en hel del med datorer större delen av dagarna och detta börjar nu ta ut sin rätt på mina armar. Jag börjar nämligen få musarm (tror jag).
Det är en smärta som sträcker sig från armbågen via hela underarmen. Som ett enkelt exempel känns smärtan ganska bra då jag gör en krabba framför spegeln. Ibland kan jag inte göra krabban ordentligt för att smärtan tar emot. Jag får, så att säga, ”småkrabba” lite innan jag drar en riktig krabba. Då mjukar jag på nåt sätt upp underarmen och kan sen dra krabban utan problem.Vidare så känns mitt problem också ganska bra då jag tränar biceps. De första seten törs jag inte ta i ordentligt eftersom jag är rädd att det ska smärta så jäkligt. Efter tre set så har dock det värsta släppt, men det är ändå störande då jag sumpat tre set och jag är rädd att det kan bli värre så att hela träningen för överkroppen kan bli lidande. Jag har testat en del stretchövningar jag hittat på nätet men jag tycker inte dessa funkar tillräckligt på nåt sätt.
Nu tror jag att min musarm först och främst beror på att jag hela tiden vilar underarmarna mot bordsskivan och att detta på nåt sätt har skapat mitt problem. Kanske det finns nåt sätt att undvika det, då jag ofta kan tänka på hur jag sitter i max 15-20 minuter innan jag kommer på mig med att luta armarna mot kanten igen.
Någon som har ett par bra övningar man kan använda för att mjuka upp armarna med var 30:e minut? Eller andra tips skulle uppskattas RIKTIGT mycket, för jag vill inte förlora det jag älskar mest, och det är min träning.
21 juli, 2006 at 20:22 #91038Anonym anvandareMember21 juli, 2006 at 22:41 #983327Anonym anvandareMemberPeter.S wrote:Kanske det finns nåt sätt att undvika det, då jag ofta kan tänka på hur jag sitter i max 15-20 minuter innan jag kommer på mig med att luta armarna mot kanten igen.Sätt en post it lapp på skärmen/skärmarna som en konstant påminnare. Resten är tyvärr utanför min kunskap.
22 juli, 2006 at 10:11 #983328Anonym anvandareMemberLåter som tennisarm.
Jag har samma problem.Sök läkare genast då det annars kan ta mellan 1-2 år att bli helt smärtfri från en dåligt läkt arm.
Jag har haft min sedan jan. och är ff inte smärtfri.
Man måste v i l a!22 juli, 2006 at 10:26 #983329Anonym anvandareMemberursäkta om jag lånar tråden lite. sheeba. jag har golfarmbåge, de e typ samma grej, o läkaren sa åt mig att sluta me golf och inte göra någon övning som gör ont. så du menar att jag ska vila HELT från träningen också? eller missuppfattade jag ditt inlägg?
22 juli, 2006 at 10:41 #983330Anonym anvandareMemberFreddeR wrote:ursäkta om jag lånar tråden lite. sheeba. jag har golfarmbåge, de e typ samma grej, o läkaren sa åt mig att sluta me golf och inte göra någon övning som gör ont. så du menar att jag ska vila HELT från träningen också? eller missuppfattade jag ditt inlägg?Tyvärr är det inte så mycket annat att göra .. inflammationen måste få läka ut.
Enligt läkare så kan man vila ut den med aktivitet som inte anstränger muskeln.Min förslog att jag -som kock- kunde ’röra i grytan med andra handen’!!Då detta inte är möjligt så har jag varit tvungen att jobba trots smärtan – och antagligen så skulle jag ha kunnat vara smärtfri idag om jag hade fått vila istället.
Nu har jag förmånen att känna en mycket duktig massör/fysioterapeut/kiropraktiker som arbetar med att bota orsak ist. f. att behandla symptom.Så jag hoppas att snart vara i träning igen utan smärta – trots att f-kassans nya regler inte tillåter att kockar är sjukskrivna vid sjukdom.
Min rekomendation är vila,massera den ömma muskeln med Oridus 2.5% gel morgon o kväll.Leta rätt på en bra massör med erfarenhet av träning och stretcha,stretcha muskeln.. den måste ’släppa taget’ där den börjat ömma i armbågen.
22 juli, 2006 at 10:43 #983331Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Tyvärr är det inte så mycket annat att göra .. inflammationen måste få läka ut.
Enligt läkare så kan man vila ut den med aktivitet som inte anstränger muskeln.Min förslog att jag -som kock- kunde ’röra i grytan med andra handen’!!Då detta inte är möjligt så har jag varit tvungen att jobba trots smärtan – och antagligen så skulle jag ha kunnat vara smärtfri idag om jag hade fått vila istället.
Nu har jag förmånen att känna en mycket duktig massör/fysioterapeut/kiropraktiker som arbetar med att bota orsak ist. f. att behandla symptom.Så jag hoppas att snart vara i träning igen utan smärta – trots att f-kassans nya regler inte tillåter att kockar är sjukskrivna vid sjukdom.
Min rekomendation är vila,massera den ömma muskeln med Oridus 2.5% gel morgon o kväll.Leta rätt på en bra massör med erfarenhet av träning och stretcha,stretcha muskeln.. den måste ’släppa taget’ där den börjat ömma i armbågen.
aha. tackar då, ska söka upp en kiropraktor då.
22 juli, 2006 at 11:31 #983332Anonym anvandareMemberGlömde att säga att jag har även ätit Glukosamin från apoteket.
Vet inte om det har hjälpt – men så länge mann inte är skaldjursallergiker så kan det ju inte skada.22 juli, 2006 at 15:23 #983333Anonym anvandareMemberAj då. får kolla upp det hela med en läkare då.
22 juli, 2006 at 17:19 #983334Anonym anvandareMemberMusarm, tennisarm, golfarm… Kärt barn (hatat barn i det här fallet) har många namn. Men det är samma sak.
Jag har själv råkat ut för det. Inte skoj.
Men det är inte som någon skrev här så att muskeln måste få läka. Men det är rätt att armen måste få vila. Det är inte muskeln som är inflammerad utan (om jag förstod min läkare rätt) själva senfästet i armbågen. Och smärtan blir som mest påtaglig när armen belastas med hängande last (som att tex bära en matkasse). Så sådana övningar där armen ”hängs ut” bör du vara försiktig med. Däremot är det ingen med pressövningar.Rådet jag fick av min läkare var att stretcha armen rejält – flera gånger per dag. Och så fick jag remiss till en sjukgymnast där jag fick akupunktur. För mig fungerade det toppenbra även om det tog över ett år innan jag kände att jag var helt smärtfri. Och under den tiden undvek jag allt vad belastning i form av hängande last hette för den aktuella armen.
Men min läkare sade också att det som fungerar bra på en person kanske inte alls fungerar bra för någon annan. Så det är till att prova sig fram. Och går det inte att bli av med eleändet genom stretching, vila och som i mitt fall akupunktur så går det att operera. Men det är inte att föredra i första läget eftersom det tydligen inte är helt 100% bra. Tydligen lätt att få tillbaks eländet igen om man inte är försiktig.
Men för mig fungerade streching, vila och akupunktur väldigt bra. Peppar, peppar… ta i trä.
Hoppas det löser sig för dig mannen!
/Anders
22 juli, 2006 at 17:29 #983335Anonym anvandareMemberBörja använda vänsterhanden, det löste mina problem när de var som värst.
Nu växlar jag mellan höger och vänster.
Trackball gillar jag också.22 juli, 2006 at 18:03 #983336Anonym anvandareMemberTennisarmbåge smärtar vid armrörelser ut från kroppen, med handryggen vänd åt samma håll.Golfarm involverar inte exakt samma muskler så det finns en skillnad.
Och det är helt rätt att det inte är muskeln, utan muskelfästet som är inflammerat.Därför skrev jag att man behöver stretcha muskeln för att den ska ’släppa taget’ om det fäste som är inflammerat och ge fästet en chans att vila från den belastning det innebär att ha en muskel som är ’spänd och kort’.
Bra att du skrev det om matkassar – för jag fick ett bra råd som jag också glömde: när man bär kassar så kan man avlasta pek och långfinger genom att låta tyngden ligga på ring och lillfinger.Det tar bort mycket av den statiska belastningen som är otroligt ansträngande för armbågen.
Akupunktur har hjälpt många, däremot är jag ff motståndare till de cortizonsprutor som min läkare vill ge mej.. vi får se vad två veckors semester till kan ge.
Så för att instämma med föregående talare: Stretcha, vila och pröva dej fram med hjälp av läkare/terapeut till vad som känns bäst för dej.23 juli, 2006 at 03:15 #983337Anonym anvandareMemberJag får tacka för alla svaren. Det är som jag misstänkte, att stretching är lösningen på det hela. För jag har via en del stretchförsök märkt skillnad. Det är dock lite svårare att hålla fast vid dessa fasta punkter på dagen då jag bör köra övningarna. Det blir lätt att man glömmer, men jag har ändå märkt skillnad genom att köra lite övningar och kör jag nu dessa så känns det lite bättre vid armträningen också.
Jag brukar stretcha armarna mellan varje set vid träningen dagligen nu och då känns det bättre hela kvällen och inpå nästa morgon också. Men jag undrar om det finns några speciellt bra strechövningar som kanske är att rekommendera?
En av övningarna jag gör är att sträcka armarna rakt fram och luta handflatorna mot väggen. Fingrarna pekar nedåt mot golvet och sedan sträcker jag ut armarna rejält. Likaså sträcker jag ut ena armen rakt framför mig med fingrarna pekandes nedåt mot golvet och tar sedan tag i fingrarna med den andra handen och bänder dom bakåt lite. Övningarna känns bra men jag antar att det finns bättre övningar?
23 juli, 2006 at 09:10 #983338Anonym anvandareMemberMin tennisarm stretchar jag såhär.. sträck arm rakt ner efter sidan av kroppen – handlov utåt – och vinkla sedan upp handloven rakt ut med sträckta fingrar ut från kroppen.Då ’svider’ det rejält i muskelfästet och jag slutar inte förräns det slutat svida.
OBA! Detta är vad min kiropraktiker rekomenderar för min arm, jag har sådana besvär att jag kan omöjligt träna, och detta gör jag alltså varje dag .. under hela dagen.
25 juli, 2006 at 20:08 #983339Anonym anvandareMemberJag kände nyligen av samma sak, men min arbetsgivare köpte då en sk mousepad t mig som hjälpt jättemycket.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.