¨Muskel¨ rörde sig när jag körde hantelpress

Home Forums Skador och rehabilitering ¨Muskel¨ rörde sig när jag körde hantelpress

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej! kan börja med att jag är ganska ny här på forumet.

Det var så att jag skulle köra bröst idag och hade kört klart bänkpress och skulle gå över till sne hantelpress, när jag är på sista setet och ska pressa ett sista reps så när jag går ner med hantlarna så känner jag att en muskel eller liknande flyttar på sig i armen så jag släpper genast ner hantlarna i golvet och känner att ”muskeln” åker tillbaka. Kan inte riktigt förklara vart jag kände det men det var långt upp på armen nästan axeln.

Som tur var så var det inget allvarligt men jag kunde inte lyfta armen på 1min men sen fortsatte jag passet lite försiktigt så att det inte skulle hände igen:( Jag kanske kan få svar på vad som egentligen hände?

du tror inte att det faktiskt var axeln som gick ur led?

Larsa wrote:
    du tror inte att det faktiskt var axeln som gick ur led?

Jag är mycket osäker om det var axeln efter som det aldrig har hänt tidigare, vilket fall som hellst så vaknade jag idag och hade ont i armen/axeln men jag upplever det inte som det är axeln jag har ont i..
    När jag håller armen i det läget som du har när du har den på ett armstöd och lyfter upp den så gör det ont. Men det kan vara jag som inte kan skilja på arm och axel:S Hoppas bara på att det inte ska hända igen, riktigt obehaglig känsla:

Det låter ändå som att du ”subluxerat” axelleden, dvs att den gick delvis ur led och sedan tillbaka av sig själv. Om man subluxerar axeln kan det skada ledkapsel och ligamenten, och även rotatorcuffen. Det är vanlig att smärtan strålar ner i armen snarare än att du har värk i själva axelleden.
    Undvik axelpressar och lutande bänkar tillsvidare.
    Se till att göra en rejäl rehabilitering (om allt nu inte skulle spontan-gå-över på någon dag och det visar sig att jag hade helt fel). Sök upp en sjukgymnast (billigare) eller naprapat om du behöver stöd i rehaben.
    En kroniskt instabil axel är inget du vill skaffa dig, speciellt inte om du är i början av styrketräningskarriären.
    //Mvh Larsa.

Larsa wrote:
    Det låter ändå som att du ”subluxerat” axelleden, dvs att den gick delvis ur led och sedan tillbaka av sig själv. Om man subluxerar axeln kan det skada ledkapsel och ligamenten, och även rotatorcuffen. Det är vanlig att smärtan strålar ner i armen snarare än att du har värk i själva axelleden.
    Undvik axelpressar och lutande bänkar tillsvidare.
    Se till att göra en rejäl rehabilitering (om allt nu inte skulle spontan-gå-över på någon dag och det visar sig att jag hade helt fel). Sök upp en sjukgymnast (billigare) eller naprapat om du behöver stöd i rehaben.
    En kroniskt instabil axel är inget du vill skaffa dig, speciellt inte om du är i början av styrketräningskarriären.
    //Mvh Larsa.

Det kan nog stämma det du säger, tack så mycket för att du tog tid att svara. Ja jag är i början av min så kallade styrketräningskarriär har tränat ca. 6 månader. Min bror har styrketränat väldigt länge och har haft problem med sina axlar så idag fick jag någon slags stöd grej till axeln som jag kan ha när jag tränar. vet inte namnet på den men du kanske vet vad jag menar, det står ”rehband” på den.

Rasmus1 wrote:
    Det kan nog stämma det du säger, tack så mycket för att du tog tid att svara. Ja jag är i början av min så kallade styrketräningskarriär har tränat ca. 6 månader. Min bror har styrketränat väldigt länge och har haft problem med sina axlar så idag fick jag någon slags stöd grej till axeln som jag kan ha när jag tränar. vet inte namnet på den men du kanske vet vad jag menar, det står ”rehband” på den.

Det var ingen stöd grej som jag nämnde, läste att det var ett axelbandage som ger värme och lindrar smärta:)

Rasmus1 wrote:
    Det var ingen stöd grej som jag nämnde, läste att det var ett axelbandage som ger värme och lindrar smärta:)

Ok. Det kan va ett komplement. Tänk på att axeln är i sitt instabilaste läge i utgångsläget för axelpress, alltså utåtroterat och över axelhöjd, se till att undvika övningar som tvingar axeln i det läget nu i början. Ex.vis axelpress, militärpress och ”pec-deck” skippar du. M. Deltoideus kan du träna bra med sidolyft.
    Lycka till.

Jag håller med Larsa. Det låter absolut som en subluxation. Jag har varit med om det massor av gånger tyvärr. Det började med att jag halkade på ett halt golv och slog vänster axel helt ur led. Efter det kunde det, som du beskriver, hända på gymmet.

Mitt råd är att du uppsöker en ortoped och be dem kolla din axelled och göra en bedömning om läget.

Undvik alla de övningar som Larsa nämner, i väntan på utredning!

Larsa wrote:
    Ok. Det kan va ett komplement. Tänk på att axeln är i sitt instabilaste läge i utgångsläget för axelpress, alltså utåtroterat och över axelhöjd, se till att undvika övningar som tvingar axeln i det läget nu i början. Ex.vis axelpress, militärpress och ”pec-deck” skippar du. M. Deltoideus kan du träna bra med sidolyft.
    Lycka till.

Okej, tack så mycket för alla svar, väldigt tacksam för nu vet jag vad det var som hände. Jag ska tänka på det du säger att unvika axelpress, militärpress m.m Tack Larsa!

Clark wrote:
    Jag håller med Larsa. Det låter absolut som en subluxation. Jag har varit med om det massor av gånger tyvärr. Det började med att jag halkade på ett halt golv och slog vänster axel helt ur led. Efter det kunde det, som du beskriver, hända på gymmet.

Mitt råd är att du uppsöker en ortoped och be dem kolla din axelled och göra en bedömning om läget.

Undvik alla de övningar som Larsa nämner, i väntan på utredning!

Om det visar sig att det inte blir bättre ska jag absolut uppsöka en ortoped och be dom kolla.

Rasmus1 wrote:
    Om det visar sig att det inte blir bättre ska jag absolut uppsöka en ortoped och be dom kolla.

Tro mig! Du vill inte att det ska hända igen! Jag fick operera min axel till slut. Det tog mig ett år att återfå normal rörlighet och funktion efter det. Kolla upp om det var en luxation och börja genast att rehabträna (i alla fall i förebyggande syfte) så att det inte händer igen.

Clark wrote:
    Tro mig! Du vill inte att det ska hända igen! Jag fick operera min axel till slut. Det tog mig ett år att återfå normal rörlighet och funktion efter det. Kolla upp om det var en luxation och börja genast att rehabträna (i alla fall i förebyggande syfte) så att det inte händer igen.

Det är sant jag vill inte att det ska hända igen, det var inte kul! Jag ska absolut uppsöka läkare och låta dom kolla. Det låter inte roligt att inte ha normal rörlighet och funktion i ett år! Tack Clark du har vart till stor hjälp med tanke på att det har hänt dig med.

Rasmus1 wrote:
    Det är sant jag vill inte att det ska hända igen, det var inte kul! Jag ska absolut uppsöka läkare och låta dom kolla. Det låter inte roligt att inte ha normal rörlighet och funktion i ett år! Tack Clark du har vart till stor hjälp med tanke på att det har hänt dig med.

Man ska ta sånt här på allvar. Det är bra att kolla ifall det uppstått skador på ledkapseln eller ledpannan. När jag slog min axel ur led första gången gjorde jag inte ett skit åt saken utan bara lät det vara.

Några månader senare fick jag den ur led när jag körde pec dec på gymmet. Den gick då helt ur led och jag hade sjukt svårt att få tillbaka den. Åter igen gjorde jag inget åt saken utan lät det hela vara. Sen gick den ur vid pressar över huvudet ett par gånger och sen kunde den gå ur led hur lätt som helst. Om man tog på sig en tröjja, skrapade bilrutan, sträkte sig efter något i baksätet osv.

Hade jag gått till läkaren med en gång hade jag troligen fått ett träningsprogram för att öka stabiliteten i lederna och på så sätt slippa göra operationen några år senare.

I mars förra året slog jag även höger axel ur led i skidbacken. Den har jag dock tränat noga sedan dess och jag undviker alla pressar över huvudet, flyes och bänkpress med brett grepp.

Briefa oss gärna när du varit hos läkaren! Vore intressant att veta vad dom sa!

Hoppas att det ordnar sig för det!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.