Home › Forums › Skador och rehabilitering › Muskelbristning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 januari, 2009 at 16:47 #66336Anonym anvandareMember16 januari, 2009 at 16:47 #470213Anonym anvandareMember
Har fått än muskelbristning i höger skulderblad, fick inga bra svar på hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet. Kan man köra någon styrketräning? eller är det total vila? hur länge ungefär måste man vila innan man kan börja träna?
Är det farligt att köra på med muskelbristning?
tacksam för svar!
17 januari, 2009 at 00:52 #470214Anonym anvandareMemberJag kör även fast jag har bristningar, fast då blir de större!
Men jag ser de som ett bevis på att det har hänt nåt :emo-thumb
17 januari, 2009 at 11:32 #470215Anonym anvandareMemberHej!
Vilken muskel är skadad? Teres major? När skadade du dej? Hur länge sedan?
Det finns 3 grader av bristningar: 1. lätt bristning, ”sträckning” 2. partiell ruptur 3. total ruptur. Ibland kan grad 2-3 ses som en grop i muskelbuken.
Eftersom du ens funderar på att träna borde du inte ha 2 eller 3.
Hursomhelst är det ingen bra ide att träna tungt direkt på en lätt bristning då du riskerar att förvärra den.
Vila, ta ut rörligheten i muskeln (utan att töja)1-2v. Stegra med lätt exentrisk styrketräning av muskeln samt stretching 2-3 ggr/dag.Hoppas något var till din hjälp
18 januari, 2009 at 00:49 #470216Anonym anvandareMemberVet inte vad musklen heter, men är den som sitter längst nere på skulderbladet. Muskeln har dragit ihop sig och är som än knuta kan man säga.
Tänkte vila den 2 veckor och om den känns bra då så börjar jag med lätt styrkte träning igen, och strehar den försiktigt, är det ett bra upplägg?
18 januari, 2009 at 11:21 #470217Anonym anvandareMembermagnus200 wrote:Vet inte vad musklen heter, men är den som sitter längst nere på skulderbladet. Muskeln har dragit ihop sig och är som än knuta kan man säga.Tänkte vila den 2 veckor och om den känns bra då så börjar jag med lätt styrkte träning igen, och strehar den försiktigt, är det ett bra upplägg?
Låter som teres major. Men om den har dragit ihop sig som du säger bör du gå och få den undersökt av en sjukgymnast för att utesluta en total ruptur.
18 januari, 2009 at 17:17 #470218Anonym anvandareMemberhar varit det, och han sa bara att det var än muskel bristning. Inte vilken grad den var skadad utan att bara att musklen hade brustit lite mitt i musklen. Han ville att jag skulle vila några månader upp till ett halv år, kan inget om det men låter mycket!
19 januari, 2009 at 08:18 #470219Anonym anvandareMembermagnus200 wrote:har varit det, och han sa bara att det var än muskel bristning. Inte vilken grad den var skadad utan att bara att musklen hade brustit lite mitt i musklen. Han ville att jag skulle vila några månader upp till ett halv år, kan inget om det men låter mycket!Svårt att rekommendera såhär över internet. Men om sjukgymnasten gjort den bedömningen utifrån sin undersökning finns det antagligen belägg för en längre vila. Men glöm inte att lätt rörlighetsträning och cirkulationsträning av det skadade området behövs för bästa läkning (redan från början) kombinerat med viss belastning. Bara vila i ett par månader är inte att rekommendera!
Ta det väldigt försiktigt med återgången till tyngre belastning, och se till att underhålla övrig muskulatur under rehabperioden.Hoppas det va nån hjälp.
19 januari, 2009 at 20:05 #470220Anonym anvandareMembertänkte börja så snart jag kan med att underhålla övrig muskulatur under rehabperioden men man aktiver ju skulder bladen i nästan alla övningar så är inte så lätt att underhålla musklerna tyvärr. uppskattar dina svar Larsa dom är så klart till stor hjälp
19 januari, 2009 at 20:29 #470221Anonym anvandareMemberglömde skriva att svullnaden har redan gått ner och jag har inte ont länge. Vet inte om ”knutan” är kvar men känner inget.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.