Home › Forums › Skador och rehabilitering › Muskelbristning axel, vad för övningar?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 mars, 2011 at 22:32 #53334Anonym anvandareMember22 mars, 2011 at 22:32 #132718Anonym anvandareMember
Fick muskelbristning i axeln för ett bra tag sen när jag körde bänkpress, var hos napprapat nyligen där han konstatera att det ”förmodligen” var det i axeln och så sa han att jag ska köra lättalätta vikter, cirka 20% av vad jag brukar köra på i princip alla övningar.
Sedan skulle jag även köra rotorcuffövningar.. 3 dagar / vecka skulle jag träna för att stärka upp det skadade området ..
Han sa att läktiden kunde vara uppemot 1/2 år..
Angående övningar för att hjälpa till sa han att jag kunde höra med någon på gymmet t.ex. om bra övningar för rotorcuff etc..Vad har ni för tips till mig som vill stärka upp så jag kan börja gymma normalt igen? Hur ofta? Vilka övningar? vilken vikt? Vill veta allt :emo-thumb
Tacksam för svar
// viktor
23 mars, 2011 at 09:47 #132719Anonym anvandareMemberKontakta en sjukgymnast. Men inåt och utåt rotationer Är bra. Fast du måste ha ett par till övningar
23 mars, 2011 at 17:54 #132720Anonym anvandareMemberGassol wrote:Kontakta en sjukgymnast. Men inåt och utåt rotationer Är bra. Fast du måste ha ett par till övningarKommer inte kontakta en sjukgymnast, men skulle gärna vilja vet övningar man kan köra.
23 mars, 2011 at 18:22 #132721Anonym anvandareMemberTjena! Jag har haft precis samma skada. Men min skada var kanske något värre för jag kunde inte träna bröst eller axlar alls på gymmet så min sjukgymnast gav mig övningar som jag skulle köra hemma med ett sånt träningsgummiband (rött, tjockt gummiband, ca 1,5 m långt med handtag i vardera ände). Med detta körde jag tre övningar, både inåtrotationer och utåtrotationer ståendes med armbågen intill kroppen där jag fäste gummibandets ena handtag i ett dörrhandtag som var i lämplig höjd. Sedan körde jag en övning där jag lät gummibandets ena handtag sitta kvar i dörrhandtaget och med den skadade armen höll jag det andra handtaget med helt utsträckt arm och så förde jag bara axeln fram och tillbaka. En sista övning som jag körde var ungefär som dips fast också med sträckte armar där jag bara förde axlarna upp och ner. Denna övning körde jag mellan två stolar. Alla övningar gjorde jag 15-20 reps om ca tre set vardera en gång per dag. Lite svårt att förklara övningarna men jag hoppas att du förstår. Under denna tiden tränade jag som sagt varken axlar eller bröst på gymmet och med endast lätta vikter på övriga muskelgrupper för att inte belasta i onödan. Massera gärna också försiktigt, gärna med liniment eller liknande och stretcha den skadade axeln lätt 20-30 sek efter varje övning.
23 mars, 2011 at 18:45 #132722Anonym anvandareMemberNoPain NoGain wrote:Tjena! Jag har haft precis samma skada. Men min skada var kanske något värre för jag kunde inte träna bröst eller axlar alls på gymmet så min sjukgymnast gav mig övningar som jag skulle köra hemma med ett sånt träningsgummiband (rött, tjockt gummiband, ca 1,5 m långt med handtag i vardera ände). Med detta körde jag tre övningar, både inåtrotationer och utåtrotationer ståendes med armbågen intill kroppen där jag fäste gummibandets ena handtag i ett dörrhandtag som var i lämplig höjd. Sedan körde jag en övning där jag lät gummibandets ena handtag sitta kvar i dörrhandtaget och med den skadade armen höll jag det andra handtaget med helt utsträckt arm och så förde jag bara axeln fram och tillbaka. En sista övning som jag körde var ungefär som dips fast också med sträckte armar där jag bara förde axlarna upp och ner. Denna övning körde jag mellan två stolar. Alla övningar gjorde jag 15-20 reps om ca tre set vardera en gång per dag. Lite svårt att förklara övningarna men jag hoppas att du förstår. Under denna tiden tränade jag som sagt varken axlar eller bröst på gymmet och med endast lätta vikter på övriga muskelgrupper för att inte belasta i onödan. Massera gärna också försiktigt, gärna med liniment eller liknande och stretcha den skadade axeln lätt 20-30 sek efter varje övning.Okej! Låter bra det, jag har sådana gummiband någonstans, blir till att leta upp dem!
Antar att min skada är ganska läkt eftersom det inträffa innan julafton, men sitter fortf. i.. verkar ta ett tag detta att läka..
Jag kan köra i princip allt normalt, men får ont efteråt.. men kör jag lätta vikter på axlar, bröst osv så känns det inte speciellt mycket..
Så streching är bra alltså? trodde att man ”ryckte” isär muskeln igen då.. antar att du har helt rätt
Anledningen till att jag skriver på detta forum är för jag vill höra folk som du som haft samma problem, och inte se en youtube-film som kanske inte hjälper mig..
23 mars, 2011 at 22:11 #132723Anonym anvandareMemberFör mig var det så att skadan var läkt efter några månader vilket jag såg på röntgen medans smärtan satt i ett tag efter det. Jag är ju ingen expert men som jag har förstått det så blir de skadade musklerna och senorna spända och stela och då är det viktigt att de tänjs ut försiktigt. Men det är som sagt viktigt att du då är uppvärmd och att du inte stretchar för hårt. Man får ofta testa sig och låta det ta sin tid. Om du märker att det inte blir några förbättringar så får du helt enkelt ändra på något. Sen är det viktigt att du inte när du känner dig bättre lägger dig och lassar på massa på bänken direkt utan köra lite lättare vikter ett tag och stegvis jobba dig uppåt till dina gamla vikter.
23 mars, 2011 at 22:36 #132724Anonym anvandareMemberNoPain NoGain wrote:För mig var det så att skadan var läkt efter några månader vilket jag såg på röntgen medans smärtan satt i ett tag efter det. Jag är ju ingen expert men som jag har förstått det så blir de skadade musklerna och senorna spända och stela och då är det viktigt att de tänjs ut försiktigt. Men det är som sagt viktigt att du då är uppvärmd och att du inte stretchar för hårt. Man får ofta testa sig och låta det ta sin tid. Om du märker att det inte blir några förbättringar så får du helt enkelt ändra på något. Sen är det viktigt att du inte när du känner dig bättre lägger dig och lassar på massa på bänken direkt utan köra lite lättare vikter ett tag och stegvis jobba dig uppåt till dina gamla vikter.Jag kan tänka mig att jag är helt läkt fast det är spänt och stelt och därför gör ont som du säger..
För om jag känner med fingret på axeln är den skadade sidan mycket mer spänd liksom..
Japp jag jobbar mig långsamt uppåt.. inte kul, men måste ju göras om man vill komma igång igen
23 mars, 2011 at 23:13 #132725Anonym anvandareMemberJa, precis, är det stelt och spänt så blir ju blodflödet sämre och då fördröjs läkeprocessen ännu mer. Massage på skadan är också bra. Lätt massage kan du göra varje dag och lite hårdare massage när du tar i lite mer är också bara bra men gör inte det mer än 2-3 ggr i veckan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.