Muskelbristning!? Baksida/insida lår.

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelbristning!? Baksida/insida lår.

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej alla,

Har med 90% säkerhet åkt på en bristning i vänsterlåret, kan ej säga exakt vilken muskel men det sitter på insida/baksida.

Körde utfall i smithen och var inne på 4 setet, hade även värmt på cykeln i 10 min före, när det precis i vändningen kändes som om något gick av i låret och benet gav upp.
    Inte någon farlig smärta direkt efter men det har stelnat till rätt ordentligt under dagen.

Efter en något lång förklaring kommer jag till frågan..

Hur rehabiliterar jag detta fortast möjligt??
    Detta skulle vara första passet på en satsning på benen så händer detta,
    aldrig tidigare skadad på gymmet, antiklimax.

Tacksam för alla tips som kan göra att jag kan plåga benen fortast möjligt igen.

Tack för ett snabbt svar, som du skriver är det svårt att självdiagnosticera
    men jag vill nog inbilla mig att höftböjare och bålstabilitet är ok. Jag har pga
    av tidigare problem med ryggskott varit noga med att bygga bålstabilitet och ha bra rörlighet i just höftböjarna. Men det är ju svårt att bedöma resultatet på sig själv.
    Försöker även, pga tidigare ryggproblem, att alltid vara noga med teknik och utförande då jag kör benövningar där även ryggen belastas.
    Kan nog tänkas att jag i min iver att öka intensiteten i benträningen körde på lite för hårt även om teknik och styrka kändes mycket bra tills skadan uppkom.

Får vila benen från vikter en vecka eller två och sedan börja sakta och känna mig för.

Är det någon fara, för en bristning, att köra tex cykel eller promenad/jogging för förbränning/lätt kondition.

Tack.

Mvh

Jonas

Skönt att höra, var lite missmodig igår, då kan jag med fortsätta med min tänkta rehabträning och så slipper konditionen och formen lida pga klena påkar :-)

Tackar Martin och forumet..

Mvh

Jonas

Ursäkta om jag lånar tråden liten…

Men kan bristningar uppkomma på grund av för svaga baksida lår gentemot framsida?

Höftböjare, rygg, rörlighet?

Till trådskaparen, hoppas det löser sig snabbt och du kan komma igång med benträningen!

Martin Löwgren wrote:
    Ja :up:

Tack för infon! Konstigt nog alltid samma övning det smäller, utfall, lätt, tungt, utan vikt…

Får bli lite smartare helt enkelt.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.