Home › Forums › Skador och rehabilitering › Muskelbristning i korsryggen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 januari, 2010 at 17:36 #59080Anonym anvandareMember30 januari, 2010 at 17:36 #346600Anonym anvandareMember
Hellu!
Jag har råkat ut för en partiell muskelbristning i högra sidan av korsryggen och nu, 3 dagar efter så är den så kallade ”akuta smärtan” borta, jag klarar mig igenom dagen utan några som helst konstiga känslor eller så..såvida jag inte försöka lyfta något tungt eller så, vilket jag så klart avstår från.
Jag bara undrar när jag ska börja göra min rehab, alltså att låångsamt träna upp den nya massan vid rupturen.
När är själva rupturen läkt så jag kan börja min rehab d.v.s?
En annan fråga är också när jag kan börja göra benrelaterade övningar, eller är det okej bara jag inte känner någon överansträning i korsryggen? :pop:
30 januari, 2010 at 17:39 #346601Anonym anvandareMembersa inte din sjukgymnast/ev. annan medicinskt kunnig detta till dig när han/hon ställde diagnosen?
30 januari, 2010 at 17:53 #346602Anonym anvandareMemberHar kommit fram till att det bara kan vara en muskelbristning genom att ha kollat lite här och där, nu väntar jag bara på att en erfaren ska träda fram, vet inte riktigt om det verkligen behövs ett sjukgymnastsbesök.
30 januari, 2010 at 18:16 #346603Anonym anvandareMemberen ”erfaren” kan ändå inte ställa en online-diagnos då du inte kan vara helt säker på ditt tillstånd. uppsök läkare eller sjukgymnast.
30 januari, 2010 at 18:24 #346604Anonym anvandareMemberHuvudregeln under rehabiliteringsfasen som kommer efter akutfasen brukar vara att träna så gott det går utan att patienten upplever smärta (en viss liten smärta kan tolereras)!
Tillämpad du PRICE-metoden direkt efter rupturen? Använder du någon form utav smärtstillande medel (NSAID-preparat)?
Ett sjukgymnastbesök kostar inte så farligt mycket och i det här faller är det troligtvis värt att få en ordentlig diagnos ställd. Allt annat du hör härifrån är mer eller mindre trovärdiga gissningar.
Den akuta fasen brukar vara i några dagar upp till en vecka, därefter bör lätt rehabiliteringsträning anpassad utefter patienten startas!
30 januari, 2010 at 20:22 #346605Anonym anvandareMemberHmm..morsan talade precis om att en kusin visst är en väldigt erfaren sjukgymnast ;P
Blir väl ett besök ändå, tack o haii -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.