Muskelbristning – Uppsöka läkare – Hjälp!

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelbristning – Uppsöka läkare – Hjälp!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Tjena! Kan/gör en läkare göra något åt en muskelbristning?

Körde tung bänk då det plötsligt knakade till i övre bröstet (mot framsidan armhålan). Jag har nu fått en uppsvulnad 3 cm från fästet.

Det jag undrar är om man opererar mot detta eller läker det av sig själv?
    Jag kan röra armen utan någon större smärta. (Muskeln kan väl då inte vara helt av?) Så fort jag lägger belastning på smärtar det dock.

Vad gör jag för att bli helt återställt?

Tacksam för svar! / Johan

Jag slet av fästet till bröstmuskeln helt av.

Se bilder här så kan du delvis diagnostisera själv: [http://www.pectear.com]

Jag fick en stor blånad på biceps och övre delen av armen och feldiagnostiserades därför initialt. Opererades till slut 6 månader efter skadan. Nu är det 5 månader sedan operationen och jag klarar med ett nödrop av några vanliga armhävningar. Det är alltså en katastrofal och mycket svår skada för de som gymmmar mycket. Jag har bytt ut all min träning totalt och kommer nog aldrig mer att köra tung bänkpress…

PangCake wrote:
    Jag slet av fästet till bröstmuskeln helt av.

Se bilder här så kan du delvis diagnostisera själv: [http://www.pectear.com]

Under en övning i värnplikten slet jag också av fästet, ser exakt ut som på några av bilderna på pectear.com.
    Lät det bara vara utan operation, efter ett år ungefär kunde jag börja träna lite lätt igen. Tog väl ett tag innan man blev lika stark i den sidan igen. Men operation kanske är att föredra för en snabbare återhämtning och kanske av kosmetiska skäl.
    Nu så här 5-6 år efteråt känner jag inte av det alls, men dock ser ju musklerna lite skumma ut.

Hexoflen wrote:
    Under en övning i värnplikten slet jag också av fästet, ser exakt ut som på några av bilderna på pectear.com.
    Lät det bara vara utan operation, efter ett år ungefär kunde jag börja träna lite lätt igen. Tog väl ett tag innan man blev lika stark i den sidan igen. Men operation kanske är att föredra för en snabbare återhämtning och kanske av kosmetiska skäl.
    Nu så här 5-6 år efteråt känner jag inte av det alls, men dock ser ju musklerna lite skumma ut.

Om muskelfästet är helt av förtvinar bröstmuskeln, den går inte att aktivera. Kroppen kompenserar med andra muskler istället. Upplevelsen av styrkebortfall mm varierar kraftigt från person till person, men om man tränar och lever ett i övrigt aktivt liv så rekommenderar jag att operera. Även de som gått flera år med skadan kan opereras trots att de flesta ortopeder säger något annat.

De med lite ork kan plöja denna, mycket långa, tråd som innehåller enormt bra info:
    [http://www.topix.com/forum/med/orthopaedic-surgery/TSEJ9634JPEHIUUPG]

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.