Muskelknut i biceps :S

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelknut i biceps :S

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Började för första gången med gymmandet förra veckan, nu får jag ont i bicepsen bara jag spänner den. Lyfter jag så lätta tyngder som 5kg så ”knakar” det och det känns obehagligt. Personliga tränaren sade att det kanske var en knut i muskeln, fast aldrig hur man blir av med den.

Någon som vet vad jag ska göra :S

Mest troligt så är det bara för att du är ovan,kroppen gör något den inte är van vid.Man kan få ont och värk på dom mest konstiga ställen när man är ny på gymmet,det tar tid för muskler,senor etc att vänja sig med belastning.Vad grundar han på att det är en muskelknut??,då känner du ju den isofall.Träna på du så ska du se att det släpper inom några veckor.Kom ihåg att vila ordentligt bara så du inte kör för mycket och får ont av den anledningen.

Aha, tack så mycket, ringde även sjukvårdsrådgivningen, en sjuksköterska sade att jag borde vila den och fråga personliga tränaren. Det känns obehagligt i bicepsmuskeln, som att någonting ”knakar” och det känns lite som när man brukar slå armbågen i ngting hårt och så blir det som om man fått en stöt i hela armen.

Då kanske det är någon nerv eller något som hamnar i kläm eller något.Sjukvårdsupplysningen vet inte ett skit om sånt där.Gå till en sjukgymnast istället om problemen kvarstår.Men med största sanolikhet så är det något som är övergående ganska snart.Ett tips är att inte köra med tunga vikter i början och inte till fail,man kan lätt skada sig då.Ligg runt 10-15 reps

Du har förmodligen överansträngt muskeln så här i början, det är lätt hänt om man är överambitiös så att säga utan att ha någon grundträning. Kör inte stenhårt så här i början till failure (dvs total utmattning) utan låt kroppen hinna anpassa sig till träningen och stegra belastningen gradvis. Lite vila löser nog det där och tids nog kommer du kunna trycka på för kung och fosterland i träningen. Men det där borde ju rimligtvis din personliga tränare ha lite koll på så du inte skulle behöva komma hit och fråga om sådant (inte för att du inte är välkommen på något sätt men något ska de väl kunna på gymmen…)

Martin Löwgren wrote:
    Långt ifrån.

Nä jag vet, de har sällan koll på så där jätemycket och man gillar att klanka ner på dem. Men så mycket borde de ju förstå att om han precis börjat träna och muskeln säger ifrån så har de troligen kört lite för hårt direkt. Det är ju inte rocket science precis.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.