Home › Forums › Skador och rehabilitering › Muskelknuta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 januari, 2006 at 14:34 #91356Anonym anvandareMember18 januari, 2006 at 14:34 #991121Anonym anvandareMember
Det är så att jag gick med huvudvärk i ca 1 månad o trodde jag skulle bli tokig
det visade sig att jag hade en knuta under hö skulderblad som sträckte sig upp i nacken ner mot korsryggen, det va bland det värsta jag varit med om när den väl skulle masseras ut..
Nu undrar jag om någon här varit med om detta o vad du/ni gjorde åt det för får jag det igen så vill jag absolut inte massera ut den ..
TIPS någon??!18 januari, 2006 at 15:02 #991122Anonym anvandareMemberJag är lite nyfiken på hur de masserade ut en muskelknuta som satt under skulderbladet? Var det subscapularis?
Från det jag läst på utbildningen (sjukgymnast) och från de kunder jag masserat som haft liknande problem så är det bra att gå kontinuerligt och få ryggen masserad. Stretcha även ut rhomboideer och nackmuskulatur (främst trapezius). Stretchingen motverkar att knutar uppkommer eftersom slaggprodukterna aldrig tillåts vara kvar. Känner du att smärtan börjar komma tillbaka kan TENS och värmekuddar vara bra att lägga på innan massage, som uppvärmning, och även då och då enbart som avslappning/smärtlindring för axlarna…. Se även till att få muskelbalans mellan mage(främst rectus abd.)/ rygg(erector spinae) och rhomboideer/bröst-främreaxel-muskulatur.. Är du starkare på någon sida av kroppen vill muskeln dra dig mot den starkare ”muskeln” vilket kan skapa ländryggssmärta och så kallade muskelknutor.. Lycka till! :emo-thumb
/Marcus18 januari, 2006 at 15:27 #991123Anonym anvandareMemberjapp det va subscapularis…
TUSEN TACK för ditt tips Marcus:worship: .tens apparat ska jag köpa en mkt bra investering :emo-thumb26 mars, 2006 at 23:28 #991124Anonym anvandareMembersnuttan347 wrote:Det är så att jag gick med huvudvärk i ca 1 månad o trodde jag skulle bli tokig
det visade sig att jag hade en knuta under hö skulderblad som sträckte sig upp i nacken ner mot korsryggen, det va bland det värsta jag varit med om när den väl skulle masseras ut..
Nu undrar jag om någon här varit med om detta o vad du/ni gjorde åt det för får jag det igen så vill jag absolut inte massera ut den ..
TIPS någon??!Muskelknutar eller triggerpunkter kan uppstå genom ischemi vilket betyder strypt syretillförsel till muskeln om du gör en kontraktion av en muskel och har dålig syretillsättning så kommer det att uppstå smärta vilket kommer få muskeln att spänna sig och spänningen orsakar ännumer ischemi och ännu mer smärta tillslut uppstår en triggerpunkt som man trycker på ett tag för att få muskeln att slappna av och komma ur den onda cirkeln förmodligen så har du något statiskt jobb kanske där du använder dig av en inåtrotaion av armen kan även vara en låsning i ryggraden som gör så att muskeln inte mår bra subscapularis får sin innervation från Nervus subscapularis från nackkotorna 5 – 8…
27 mars, 2006 at 10:55 #991125Anonym anvandareMemberDet nicce säger är sant, men soms var på din riktiga fråga så bör du undvika monotoma rörelser.
Många som sitter mycket vid datorn får stora problem i högre axelområdet, detta påverkar till sist den vänstra och kommer utan tvekan sprida sig ner i bröstrygg, som sedan påverkar länd… osv.
Det du bör göra för att undvika problem strecha dina muskler, speciellt de i bröstryggen (rhomberna, och rotatorcuffen).
Just dessa muskler påverkar huvudvärk, jag behandlade nyligen en vän som har haft huvudvärk en månad, det var hans supraspinatus och en stor del av hans rotatorcuff som var superspända, efter den smärtsamma behandlingen så tog det några timmar, sedan var huvudvärken borta.För att unvika ”muskelknutar”:
-Undvik statiska och monotoma rörelser.
-Stretcha
-Försök att träna upp en balans i kroppen för att få igång stabilitet.
-Gå till en naprapat eller kiropraktor någon gång i halvåret för att upptäcka låsningar i ryggsegmenten, dessa kan påverka nerverna på ett sådant sätt att du lättare får muskelknutar.Lycka till!
2 augusti, 2006 at 04:51 #991126Anonym anvandareMemberTjena Pillan!
JAg har haft exakt samma och det blev tortyrmassage som hjälpte… Den bistra sanningen svider ibland
Hoppas allt e bra med dej…
kram, Raimo -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.