Muskelknutar, snälla hjälp mig!

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelknutar, snälla hjälp mig!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

hej! hittade de här roliga forumet för ett tag sen.
    jag tränar inte själv nåt vidare utan är mer intresserad av mat och liknande.

nu har jag en fråga.
    Det är så att under väldigt lång tid så har jag börjat få väldiga problem med min överkropp, både i nacke och axlar längs med ryggraden och mellan skulderbladen och i musklerna på sidan under armarna typ. det gör liksom inte speciellt ont men ja känner mig liksom trött i ryggen och det är en väldigt obehaglig känsla, jag går omkring och böjer på ryggen och vriver överkroppen och skjuter ut bröstet och hänger mig i nånting, och varje gång jag gör nåt sånt så knakar det massor överallt.

om jag tiiexempel hänger mig i nåt så hjälper det en liten stund, men kommer strax tillbaka. det som hjälper mest är nog att skjuta fram bröstet och bak med armarna, då knakar det massor och den obehagliga känsla försvinner lite grann i kanske 5min, sen är det dags igen.

det hjälper även om jag böjer fram huvet massor och tar hjälp av händerna så det spänner lite i nån muskel där bak.

böjer jag huvet åt sidan åt bägge håll så knakar det där i stort sett hela tiden.

Det här har jag nästan bara problem med när jag antigen jobbar eller sitter framför datorn.

är det muskelknutar jag har tror ni?
    och i så fall, vad ska jag göra? den sista tiden nu har varit fruktansvärt jobbig :(

väldigt tacksam för svar
    mvh Andreas

gå till en massör eller naprapat som kommer kunna se vad problemet är. Därefter kommer du säkerligen få övningar som du måste göra för att inte ha samma problem. Jag sitter också framför datorn och jag fik veta att jag satt hel fel på min stol tex.

kolla upp det fort det är inte kul att ha ont.

hej och tack för ditt svar.
    ja en massör kasnke vore nåt. vad är en naprapat för nåt?
    jo vem vet, det kanske är stolen, sitter ju ganska mycket framför datorn.

tack för ditt svar.
    /Andreas

En dålig hållning vid sittande kan vara orsaken eller åtminstone en bidragande orsak till dina besvär. Låter lite som posturalt syndrom. Försvinner smärtan/symptomen om du sträcker på dig?

möjligt att ja sitter fel,, har ingen aning om hur man ska sitta :) vad är posturalt syndrom för nåt? kan nog hjälpa lite om ja sträcker på mig tror ja,, men speciellt om ja hänger i nåt. men det är så olika.. står jag o gör samma sak på jobbet, då får ja ont, men slappnar ja av kan de släppa lite,, och helt plötsligt när ja tänker på de så kanske ja inte känner nånting, och 5 min senare har ja hur ont som helst.

brukar då massera ryggen mot ett hörn och det känns skönare då typ, men det kommer fort tillbaka.

har jag väldigt ont brukar det hjälpa om jag lägger mig på rygg rätt ner på golvet, och som tex idag på jobbet när jag gjorde saker som jag inte brukar göra, då är det mycket bättre i hela överkroppen.

fattar ingenting ja :)

tacksam för svar i alla fall.

här hittade jag nåt intressant. det här beskriver nästan exakt mina problem

”Patienter med detta syndrom är oftast under 30 år, har sittande arbete och är ofta otränade. De utvecklar smärta lokalt, oftast i närheten av columna (ryggraden). Smärta uppkommer genom mekanisk deformation av oskadade mjukdelar när columnasegment utsätts för långvarig statisk belastning i ytterläge. Syndromet förekommer oftast i samband med dålig hållning i sittande eller stående. Patienterna har smärta cervicalt (i nackregionen), thoracalt (bröstryggsregionen) eller lumbalt (ländryggsregionen), antingen var för sig eller samtidigt.

Smärtan vid posturalt syndrom provoceras aldrig av rörelser, refereras (ung. strålar ut) aldrig till extremiteterna och är aldrig konstant.

Det finns ingen patologi (sjukligt), inga rörelseinskränkningar eller några undersökningsfynd i detta syndrom. Alla rörelser är normala och patienter med detta syndrom beskrivs ibland som ”hypermobila”. Den enda objektiva informationen visar sig vid observation av patientens hållning när smärtan debuterar. Patienten sitter eller står med dålig hållning och ”hänger” i ytterläge. Smärta orsakad av posturalt syndrom kan uppstå från vilken som helst av mjukdelarna intill ryggraden. Sannolikt är smärtan ligamentär till sitt ursprung.

Enkelt beskrivet uppstår postural smärta vid statisk töjning av normal vävnad.

Behandlingen innebär hållningsträning, eventuellt tillsammans med träning och kroppskännedomsträning.”

Andreassofus wrote:
    Enkelt beskrivet uppstår postural smärta vid statisk töjning av normal vävnad.

Där har du definitionen på posturalt syndrom. Ta ditt pekfinger och böj det bakåt så långt du kan och bibehåll den positionen i några minuter. Du kommer då att uppleva att det är riktigt obehagligt och gör ont. Har man en dålig hållning (ffa i sittande) utsätter du vävnader (ligament, senor, muskler) i ryggen för exakt samma sak.

aha på så vis ja, tackar för det. det är alltså inget som kommer att gå över om man inte gör nåt åt det?
    kanske får gå till läkaren då och höra vad man ska göra åt det , om det nu är det.

tackar så mycket.

Andreassofus wrote:
    aha på så vis ja, tackar för det. det är alltså inget som kommer att gå över om man inte gör nåt åt det?

Tänk på liknelsen med fingret jag gjorde. Vad ska du göra för att det ska sluta göra ont i fingret? Kan du svara på det har du också svaret på vad du ska göra när du får ont i ryggen.

Andreassofus wrote:
    kanske får gå till läkaren då och höra vad man ska göra åt det , om det nu är det.

Om det nu är frågan om posturalt syndrom (jag kan omöjligt vara helt säker utan att ha undersökt dig) så finns det ju inget en läkare kan göra eftersom det inte är något som helst fel på din rygg. Behandlingen är hållningskorrigering. Klarar du inte av det på egen hand kan du ta kontakt med t.ex en sjukgymnast som kan lära dig korrekt hållning i sittande.

hmm jo vill ja att fingret ska sluta att göra ont när ja böjer det bakåt så släpper ja bara fingret :) lite svårt att göra det med ryggen ;) men ja förstår vad du menar.

vad menar du med att det inte är något fel på min rygg om jag har posturalt syndrom?

hur undersöker lä’karen om jag har det syndromet då? är det nåt ja kan kolla själv?

eller har du något tips om hur jag ska stå och sitta?

det är inte jättemycket när jag sitter utan mest när jag står och arbetar. fast idag på jobbet så va ryggen otroligt bra.. kände inte av nåt förrän dom 3 sista timmarna, men de kommer ju i omgångar under dom sista timmarna så det är ju inte konstant hela tiden.

Andreassofus wrote:
    hmm jo vill ja att fingret ska sluta att göra ont när ja böjer det bakåt så släpper ja bara fingret :) lite svårt att göra det med ryggen ;) men ja förstår vad du menar.

Samma sak händer i ryggen när du har en dålig hållning, dvs en hopsjunken hållning som gör att man töjer på frisk vävnad. Allt står faktiskt i texten du hittade.

Andreassofus wrote:
    vad menar du med att det inte är något fel på min rygg om jag har posturalt syndrom?

Helt enkelt att det inte är något fel på den, dvs det är inte fråga om någon skada eller irritation. Även detta förklaras i texten du postade (en mycket bra sammanfattning faktiskt).

Andreassofus wrote:
    hur undersöker lä’karen om jag har det syndromet då?

Jag har träffat få läkare som ens känner till syndromet. Jag har själv fått lära upp våra läkare på vårdcentralen jag jobbar på om det och andra ryggbesvär.

Andreassofus wrote:
    är det nåt ja kan kolla själv?

Nej

Andreassofus wrote:
    eller har du något tips om hur jag ska stå och sitta?

Räta på dig, bibehåll svanken och variera din arbetsställning. Har du svårt att bibehålla svanken i sittande så använd ett ländryggsstöd (t.ex ett hoprullat lakan).

OBS! Eftersom jag själv inte har träffat dig och undersökt dig kan jag naturligtvis inte vara helt säker på att posturalt syndrom är den korrekta diagnosen i ditt fall.

hej! tusen tack för dina svar, vekarkar va en kunnig person.
    ska ta och försöka sträcka på mig och bibehålla svanken så får jag se om det hjälper.

men som sagt är det ju inte så lätt för dig att veta vad som är fel på mig så här över datorn, men ja ska som sagt testa dina tips.

tack!

Andreassofus wrote:
    hej! tusen tack för dina svar, vekarkar va en kunnig person.
    ska ta och försöka sträcka på mig och bibehålla svanken så får jag se om det hjälper.

men som sagt är det ju inte så lätt för dig att veta vad som är fel på mig så här över datorn, men ja ska som sagt testa dina tips.

tack!

Pröva det. Fungerar det inte så kan du skicka mig ett PM så kanske jag kan hjälpa dig att hitta en duktig sjukgymnast i din närhet.

det tackar jag för.. jag hör av mig

/Andreas

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.