Home › Forums › Skador och rehabilitering › muskelmassage på skada??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 augusti, 2007 at 06:52 #81068Anonym anvandareMember27 augusti, 2007 at 06:52 #739733Anonym anvandareMember
Har en längre period haft ont i utsidan av höger ben, ömmar nere vid knät där utsidan fäster.
Där jag har som ondast har muskeln blivit stenhård på vissa punkter o nu till min fråga är det bra att gå på med massage på dessa?
Har själv varit på o masserat där muskeln är som hårdast har jag tryckt ganska hårt då börjar muskeln att fladdra som om den försöker komma undan, lite kramp liknande typ.
Känns lite otäckt, är detta bra eller gör jag det hela bara värre?
Efteråt så svulnar det lite men känns ändå ganska bra..27 augusti, 2007 at 08:30 #739734Anonym anvandareMemberLåter som (begynnande) löparknä (för stram fascia på utsidan av låret vilket gör att det skaver nere vid knäet och vissa fall vid höften).
Gå till en massör eller en naprapat och få det kollat på. Tuff massage för lårfascian brukar funka fint, även om det inte är skönt…27 augusti, 2007 at 18:31 #739735Anonym anvandareMemberHallberg wrote:Låter som (begynnande) löparknä (för stram fascia på utsidan av låret vilket gör att det skaver nere vid knäet och vissa fall vid höften).
Gå till en massör eller en naprapat och få det kollat på. Tuff massage för lårfascian brukar funka fint, även om det inte är skönt…Har snackat med min massör idag o vi ska köra över det på fre ordentligt.
jag var iväg nu o körde högreppare på låren för att få igång blodcirkulationen, kändes ok men lite svulnad efter åt..Någon som har en bra Stretchövning för utsidlår? eller länk till någon sida men Stretchövningar?
27 augusti, 2007 at 21:24 #739736Anonym anvandareMemberOm du har löparknä så brukar töjning av ITB(lårfascian) ge bra resultat.
En bra stretchövning är om du står med det ben som ska stretchas i kors bakom det andra. Stöd med ena handen mot en vägg och pressa höften mot väggen och luta överkroppen åt motsatt håll. Det är viktigt att att stå upprätt och inte luta framåt.
Rent allmänt brukar man behöva minska träningsmängden under en tid för att det ska bli bättre. I takt med att ITB blir längre kan löpsträckan ökas successivt.Det kan vara svårt att stretcha ITB själv så en massör är bra precis som du har anlitat.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.