Home › Forums › Skador och rehabilitering › Muskelstimulator
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 juli, 2007 at 13:55 #81858Anonym anvandareMember1 juli, 2007 at 13:55 #757851Anonym anvandareMember
Tänkte införskaffa en muskelstimulator för rehabiliteringssyfte på diverse muskeldelar. Någon som har positiv erfarenhet av dessa och kan rekommendera en bra produkt?
2 juli, 2007 at 15:57 #757852Anonym anvandareMemberCefar och Compex gör bra produkter, men de kostar en del också.
3 juli, 2007 at 19:04 #757853Anonym anvandareMemberHallå Haskan. Vad är din uppfattning generellt om muskelstimulatorer i rehab-syfte? Egen erfarenhet du vill dela med dig av?
Gäller främst kroniska besvär i mjukdelar såsom muskelsenor och muskler. Tänkte kombinera rehabträningen med en muskelstimulator nämligen.
MVH/ Tony4 juli, 2007 at 00:37 #757854Anonym anvandareMemberTony wrote:Hallå Haskan. Vad är din uppfattning generellt om muskelstimulatorer i rehab-syfte? Egen erfarenhet du vill dela med dig av?Vad jag kan komma ihåg har jag använt muskelstimulator uteslutande för tre olika patientkategorier:
* De som har en quadricepsinhibition pga höftplastik, knäskador eller knäoperation.
* De med spastisk muskulatur som ett resultat av t.ex CP, stroke etc.
* De som har så nedsatt funktion eller styrka att de har svårt att överhuvudtaget förflytta sig eller träna.
Tony wrote:Gäller främst kroniska besvär i mjukdelar såsom muskelsenor och muskler. Tänkte kombinera rehabträningen med en muskelstimulator nämligen.I sådana fall använder jag aldrig muskelstimulator eftersom jag då söker att ställa en exakt diagnos och sedan behandla själva orsaken till smärtan (inflammation, ärrvävnadsuppbyggnad). Jag skulle kunna tänka mig att använda det i den akuta fasen av en muskelbuksskada, men isometriska kontraktioner är enklare och borde vara lika effektivt för att förhindra formation av ärrvävnad.
17 juli, 2007 at 12:03 #757855Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Vad jag kan komma ihåg har jag använt muskelstimulator uteslutande för tre olika patientkategorier:* De som har en quadricepsinhibition pga höftplastik, knäskador eller knäoperation.
* De med spastisk muskulatur som ett resultat av t.ex CP, stroke etc.
* De som har så nedsatt funktion eller styrka att de har svårt att överhuvudtaget förflytta sig eller träna.
I sådana fall använder jag aldrig muskelstimulator eftersom jag då söker att ställa en exakt diagnos och sedan behandla själva orsaken till smärtan (inflammation, ärrvävnadsuppbyggnad). Jag skulle kunna tänka mig att använda det i den akuta fasen av en muskelbuksskada, men isometriska kontraktioner är enklare och borde vara lika effektivt för att förhindra formation av ärrvävnad.
Haskan, vad är du för slags läkare? Ortoped? isf fall skulle en 17årig tjej vilja ställa lite frågor alltså Jag
17 juli, 2007 at 20:30 #757856Anonym anvandareMemberrapp_Anna wrote:Haskan, vad är du för slags läkare? Ortoped? isf fall skulle en 17årig tjej vilja ställa lite frågor alltså Jag17 juli, 2007 at 20:35 #757857Anonym anvandareMemberrapp_Anna wrote:Haskan, vad är du för slags läkare? Ortoped? isf fall skulle en 17årig tjej vilja ställa lite frågor alltså JagHaskan arbetar som sjukgymnast…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.