Muskelsträckning – tens muskelstimulator

Home Forums Skador och rehabilitering Muskelsträckning – tens muskelstimulator

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

tjena, fick troligtvis en muskelsträckning i någon av musklerna i deltoid igår och har skitont när jag rör och lyfter armen, vet om att jag ska vila och ta de lungt så området där skadan är kan vila. Jag har en sån här Tens muskelstimulator och undrar ifall det är något bra att använda den som rehab på delta musklerna???

TENS används väll absolut främst för smärtlindring, och vad jag vet/tror skyndar det inte ”läkprocessen” på något vis.
    Endel patienter får ju låna hem en Tens maskin när dom har smärta. Och vissa tycker att det funkar fint…
    Men vad jag hört så har Tens som behandlingsform minskat avsevärt dom senaste åren…..

Ja, det va väll mer ”allmäna tankar” än ett svar kanske…..

Har också skadat peccarna, för ung en mån sedan…det enda som hjälpte var tot vila från alla lyft i två veckor o Tramadol med Alvedon o Ipren som smärtstillande o inflammationshämmande. Vårdcentralens läkare skriver ut i akut skede, jourläkarcentral/ akut skickar hem dig när de konstaterat att lungor o hjärta e ok…Nu slet jag iofs av en del av peccarna, inte bara överansträngda. Jag har lyft tungt med få reps som vanligt i två veckor i princip varannan dag nu, ibland med Alvedon i kroppen, för o ta bort knivhuggskänslan när jag andas djupt. Uteslutit alla övningar som involverar pec maj o min som agonist o synergist o det har funkat. Men vill du ta det isigt så träna bara ben…själv kan jag inte hålla mig även om jag får ta babyvikter ibland…sjukgymnasten rek pilates o bara lätt stretch för pec:) Både hon o VCläkare sa att TENS inte alls var aktuell för sådanhär smärta som rubriceras som akut. TENS är för kronisk smärta.
    Bör kanske tilläggas att jag läst två år till ssk i Lund o skall påbörja sista året nu med smärta o smärtkontroll som valbara kurser;).

Lycka till med läkprocessen!

Jag har ochså varit med om en sträckning i axelmuskulaturen flera gånger. Det gör skitont men det är inget farligt en massa smärtstillande och vila är det som gäller.
    När smärtan var som värst hade jag problem med att ta på mig tröjor och dyllikt där man lyfter armen :)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.