Home › Forums › Skador och rehabilitering › Muskeltrötthet katastrofalt – bröst
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 augusti, 2006 at 21:14 #91094Anonym anvandareMember1 augusti, 2006 at 21:14 #986013Anonym anvandareMember
Hej,
Det är såhär att jag har för ca 1 månad sen tagit tag i mitt liv och börjat träna igen efter 6 års soffliggande. Tog det lungt första och andra veckan för att ”värma upp” kroppen. Tredje veckan så tog jag ut mig totalt efter ett antal bröst och axel övningar. Detta resulterade i 1 veckas ömmande axlar bröst.
När jag veckan därpå skulle träna bröstmusklerna igen så klarade jag inte ens av uppvärmningsvikten. Veckan innan körde jag 3×6-8rep 55kg och nu klarade jag av 1rep med 40kg sen var det stopp. Blev helt förvirrade, har ju inte ont eller så. Intala mig att jag sovit dåligt/ätit fel/dagsformen, dvs slog bort det helt enkelt.
Gick tillbaka för att träna bröst igår och har fortfarande ingen kraft, normalt lätta vikter känns tyngre än de någonsin gjort, jag orkar knappt göra 2-3 armhävningar. Jag inser nu att något absolut ej står rätt till.
Har försökt läsa mig till på forumet var det kan vara, och jag ska till husläkaren nästa vecka, men känns inte som att husläkaren kommer att ta en på speciellt stort allvar, kanske skriva ut lite antiinflamatorisk och gissa att det är muskelinflamation.
Hur ska jag gå vidare? kan jag begära vid läkarbesöket att träffa en naprapat?
Vad tror ni kan ha hänt? Är det bara att gilla läget och börja bygga upp muskulaturen igen ? Börjar kännas jäkligt surt iaf// Nicke
1 augusti, 2006 at 21:51 #986014Anonym anvandareMemberKanske är överträning, jag har varit med om överträning en gång och då orkar man inte lyfta ett skit och känner sig sliten och trött.
Eller äter du kanske för lite kolhydrater innan passet?
Mitt råd till dig är att du borde vila en vecka och se hur det går.
MVH / Sami1232 augusti, 2006 at 10:26 #986015Anonym anvandareMemberTjena, tack för svaren. Brukar ta en halv gainer innan träning och en halv efter träning. Det har gått ca 3 veckor nu men har som sagt tränat under tiden. Tog beslutet igår att avvakta med all träning tills jag uppsökt läkare nästa vecka. Nog lika bra, om inte annat så behöver jag nog vila. Känner mig väldigt öm i fästerna ut mot axelpartiet när jag sträcker ut bröstet lite. Har tagit det för träningsvärk, men träningsvärk lägger ju sig, vilket detta inte gör
// Nicke
3 augusti, 2006 at 10:18 #986016Anonym anvandareMemberDet du beskriver är inget ovanligt och hänger samman med dina ambitioner, kroppens totala kapacitet och hur förberedd den är.
För det första – du kommer inte att dö. I alla fall inte knall och fall i anslutning till det du råkat ut för.
Jag utesluter att du fått en skada, en ruptur t ex, enbart på de fakta jag läser mig till. Läkarbesök kan bekräfta eller dementera.Kroppen bär på en viss mängd muskler och den mängden större än den vi använder till vardags. Alla dina muskler aktiveras av nerver. Nerverna sänder en signal genom att skapa en elektrisk signal där nerverna möts i de sk synapserna. Detta sker med ett kemiskt batteri, electrolyt, som får nervändarnas hane och hona att ladda ur sig mot varandra. I botten på nervsystemet ligger en liten platta som sänder stöten vidare till ett knippe muskelfibrer. Normalt så får ett litet antal plattor signal men när du tar i så får ett större en signal. Genom att ta i våldsamt så tvingas kroppen att sända nervsignal till väldigt många motorändsplattor och därmed aktiveras en större mängd av dina muskler. Du har alltså, tränad eller ej, normalt mer muskler än du behöver. Genom att ta i för kung och fosterland så aktiverar du djupt liggande fibrer som du inte använder annars. Har du erfarenhet av att träna, som du skriver, så har du säkert redan lärt upp nerverna att ”prata” ganska effektivt med många motorändsplattor. För den som är ovan och aldrig tränat tar den här signalaktiviteten en tid att lära in. Tänk på cykling; den som aldrig cyklat får hålla på en evighet att lära sig men den som en gång lärt sig det, även om det förflutit mycket lång tid, cyklar direkt.
Kan du räkna ut resten själv? Att du tränar med fler fibrer än den som aldrig tränat och det är det som ger dig en massiv träningsvärk. Lägg till att dina nerver inte heller är vana, även om det vet hur de ska göra, att aktiveras i såpass hög utsträckning. Den stora urladdningen tar tid att återställa och hela din organism behöver återhämta sig.
Ge träningen mer tid än två pass, skynda långsamt över en månad eller två så kommer du mycket snart att vara uppe i din tidigare kapacitet – och över den.
Lizard
5 augusti, 2006 at 09:43 #986017Anonym anvandareMemberHar försökt att förstå vad du menar, men att det ska ta över en månad för musklerna att återhämta sig känns lite konstigt. Och att så fort jag sträcker ut armen blir jag helt öm i fästet och det känns som att någon slår på en nerv och partiet mellan bröst och axel domnar.
Detta gör det i stort sett omöjligt att ens träna bröst.
5 augusti, 2006 at 11:11 #986018Anonym anvandareMemberDå har du med all sannolikhet en skada, inflammation, förträngning eller något annat elende som kräver läkarbesök och inte en överanstängd kropp i allmänhet som jag syftade till.
Lizard
8 augusti, 2006 at 22:51 #986019Anonym anvandareMemberTycker det låter som att du möjligtvis har fått en skada. Ok för att träningsvärken efter flera års uppehåll inte är att leka med. Körde själv i gång för ett halvår sedan efter långt uppehåll. Jag gick ut alldeles för hårt och kunde inte räta ut armarna på flera dagar mm. Dock släppte det inom en vecka och det borde det ha gjort för dig också. Jag har svårt att se att du skulle ha hunnit bli övertränad på så kort tid. Bästa är som sagt att gå till läkaren och försöka finna orsaken till det onda när smärtan inte ger med sig.
15 augusti, 2006 at 08:37 #986020Anonym anvandareMemberHej allihop..
Har varit hos läkaren, och enligt honom var det en inflamation i båda muskelfästerna som fäster brösten vid axlarna. Han beodrade mig att inte lyfta ett jota med brösten och vila i ett par månader, för minsta lilla kunde störa läkningsprocessen totalt. Jag skulle där efter ta kontakt med sjukgymnast.
Och självklart ska man flytta nu i dagarna.
Alltid ska det vara något som sätter stopp för min träning.
// Nicke
15 augusti, 2006 at 10:18 #986021Anonym anvandareMemberOm det är en inflammation har man konstant smärta (eftersom det är en kemisk process) och inflammationen ger i vilket fall som helst med sig efter några dagar. Vad som kvarstår efter det är en irritation och en uppbyggnad av ärrvävnad. Sådana skador i axlarna läker extremt sällan ut av sig själv så man måste behandla det. Effektiva behandlingar är kortisoninjektion/kortisoninfiltration och tvärfriktionsmassage. En grundlig klinisk undersökning krävs dock för att diagnostisera exakt vilka muskelfästen/senor som är irriterade.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.