Mycket märkligt problem vid svanket.

Home Forums Skador och rehabilitering Mycket märkligt problem vid svanket.

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Vila nu! Ta det lugnt med alla rygg övningar. Kör maskin för bena ett tag. Kan räcka med en vecka om du har tur. En sak om det sticker till en gång men upprepade gånger och under en längre tid bör du vila lite. GL

Vid hyperextension i lumbalryggen blir det automatisk ganska trångt runt nerverna. Inklämning runt L3-L5 kan ge stickningar ner i låren.

[img=http://resource01.nhi.no/resource/53-21-dermatom-l5.jpg]Träna upp magmusklerna och stretcha höftböjarna. Detta kan hjälpa om ditt problem är att höften är anteriort tiltad!

Annars, undvik det som framkallar smärta!

JfaC wrote:
    Tror inte riktigt det som är problemet, det är krut som fan i min rygg, jag är hungrigare än någonsin. Desutom dietar jag nu och det sista jag vill är att vila en vecka, är väldigt hungrig som sagt.

Sen så var det första gången som det stack.
    Tack för tipset, upprepas stickningarna kommer jag köra 1-2 vilovecka/or.

Perfekt, tror det är de som är problemet, jag stretchar alltid som en galning innan benpassen, jag kan stå på hela händern. Kanske råkat dra i för hårt. Nu när jag tänker efter skulle det vara väldigt lågiskt då jag inte stretchade lika mycket för 6 månader sen:D.

Ska undvika all typ av ”hängning” då, för smärtan kommer ju aldrig annars.

Häng du men kontrahera magmusklerna samtidigt så att svanken minskar, får du ingen smärta i detta skedet kan det vara så att du är stram i höftböjarna (M.Iliopsoas) vilket är ganska vanligt.

Här är en av många videos angående psoas stretch! Här görs Thomas test som du kan göra på dig själv ihop med en kompis för att se om du är stel i höftböjarna. Resultatet blir givetvis ingen självklar diagnos men du kan iaf få en chans att se huruvida stel du är!

[http://www.youtube.com/watch?v=jmGayCLyIC0]

Om du nu är väldigt flexibel i Mm.Hamstings kan stretching utav M.Iliopsoas vara på sin plats ihop med träning utav Hamstrings och mage. ;)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.