Home › Forums › Skador och rehabilitering › Mystisk axelskada
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 januari, 2007 at 22:59 #79146Anonym anvandareMember25 januari, 2007 at 22:59 #708014Anonym anvandareMember
Här kommer en relativ lång post för de som orkar läsa (har redan tagit bort hälften . Hoppas att någon idrottsskadekunnig kan komma med nåt tips om mitt irriterande axelproblem som aldrig tycks gå råda bot med.
För ca 5 år sedan skadade jag vänster axel under styrketräning. Jag höll på med axelpress med hantlar och tappade balansen bakåt med vänster arm. Hantel föll ner bakom min rygg (bakåt,innåt, en rörelse likande den då man brukar stretcha triceps) och jag släppte den inte. Det drog till i axeln och gjorde rejält ont.
Det mest påfallade symtomet är att jag under flera år efter detta drabbats av en intensiv plötslig smärta vid vissa tillfällen, ofta på kvällen flera timmar efter träning. Helt plötsligt får jag en stark smärta i axeln som hugger till oväntat. Pga av smärtan håller jag armen nära kroppen i ett fast läge med hjälp av den andra armen. Det jag då brukar göra är att röra armen/axeln med milimeterrörelser och till slut lyckas jag få smärtan förvinna lika plöstligt som den kom (brukar ta några minuter).
Mitt spontana intryck det händer är att axeln går ur led, något som dock tydligen inte är troligt enligt de jag pratat med eftersom jag kan röra axeln litegran om jag trotsar smärtan. Någon trodde att det kunde vara att den är på väg att gå ur led, men ej riktigt gör de.Förutom dessa ”episoder” kan jag ofta känna lätt smärta i axeln. En snabb kaströrelse kan få smärtan att öka. Jag kan i princip inte kasta tex en sten allt jag orkar, får då gör det mycke ont i axeln.
Det är nu gått mer än fem år sedan olyckan och inget har förbättrats. När jag inte tränar har det ofta gått flera månader utan de smärfulla episoderna och när man tor att de kanske försvunnit kommer de tillbaka. Idag har det gått ca ett år sedan det hände sist ( jag har inte gjort något mer fysiskt med armarna än ta en tallrik från köksskåpet typ).
Någon månad efter skadan fick jag kontakt med en sjukgymanst (utan att gå via läkare). Denna sade att jag förlorat koordination av många små muskler i axeln och måste träna upp den med sjukgymnastik. Förutom obehag i visa lägen kunde han se att mina skulderblad inte rörde sig samtidigt. Min vänstra hamnar på efterkälken och sedna tvärhoppade ikapp.
Han menade också att jag skulle avstå från all ”vanlig” styrketräning med armarna annars skulle axeln kunda förvärras på lång sikt. Jag fick ett träningprogram (dragövningar, rotationsövningar mm). Körde det 3 ggr i veckan i ca 7-8 månader men gav upp, axeln förbättrades inte det minsta.
Tills för 1 år sedan började jag styrkträna på gym sporadiskt och hoppas på det bästa. Men förr eller senare inträffade den akuta axelsmärtan igen och jag slutade.
Fixade remiss till ortopeden på Sunderby sjukhus (Luleå) och den läkaren verkade helt säker på att operation var nödvändig (en annan privat läkare jag träffat var säker på att endast sjukgymnastik skulle hjälpa).
Vid denna operation kunde operarande läkare inte hitta ”fynd” som rättfärdigade att han skulle operera axeln. Han sade att axel satt ganska ”hårt” och han såg inga andra spår av att något var sönder. Det han gjorde var att injicera antiinflamatoriskt i en slemsäck (han menade att imflamtion i denna kunde skapa likande symptom) och jag fick en antiiflamatorisk/smärtstillande medicin att äta i 2 veckor efter operation.Fick återigen remisstill sjukgymnast och skall på återbesök efter 6 månader. Ska nu börja sjukgymnastiken även om min sjukgymnast (inte samma siom förr) är skeptiskt eftersom jag redan genomgått stabiliserande tränning tidigare.
Någon som haft något likande eller har några tips? Vill verkligen kunna börja träna igen. Alternativa behandlingsmedtoder? Finns det något riktig expert på axelskador under träning?
26 januari, 2007 at 08:45 #708015Anonym anvandareMemberJag tror att vi har samma problem. Jag lyfte alldelles för mycket när jag körde bänkpress då hörde jag att det klickade på min vänstra axel och var framåt lutat samt att den knackade och det kändes tung.
Nu har gått 8 år, har varit hos massör, naprapat, kiropraktorn, laser..allt som man kan tänka sig, till slut åkte jag till Idrottsklinik i växjö Rolf Elmros och han konstaterade att min supraspinatus muskel var inflamerat och den hade påverkat hela axeln.
Och som du jag körde massa rotarcuff övningar, köpte gummiband ingen resultat till jag hittade en jättebra enkel övning och jag har provat den övning en vecka och man kan känna skillnad.
länken är[http://www.sportfit.com/tips/rotatorcuff/Zsprex.html]
prova den och hör av dig om det hjälper.
MVH
David26 januari, 2007 at 10:55 #708016Anonym anvandareMemberTack så mycke, ska testa den övningen.
Ett annat tips jag fått är att undvika träna tungt med axeln i ytterlägen, tex absolut inte köra axelpress bakom nacke, och anpassa de flesta övningar för unvika ytterlägen.Det kan ”handikappa” en del övningar kraftigt dock.
Aja ska testa övningen nu
mvh,
thom26 januari, 2007 at 13:46 #708017Anonym anvandareMemberJag får ont i min vänstra axel bara när jag kör bröstövningar, men smärtan förekommer inte när jag kör axelövningar. Jag kan fortfarande lyfta tunga vikter men det gör ont i axeln, jag har bara fått stå ut med det eftersom jag vill inte sluta träna.
Vet nån vad jag ska göra?
26 januari, 2007 at 14:27 #708018Anonym anvandareMemberMournday wrote:Jag får ont i min vänstra axel bara när jag kör bröstövningar, men smärtan förekommer inte när jag kör axelövningar. Jag kan fortfarande lyfta tunga vikter men det gör ont i axeln, jag har bara fått stå ut med det eftersom jag vill inte sluta träna.Vet nån vad jag ska göra?
Inte ska du träna tungt med en smärtande axel, då förvärrar du ju bara skadan. Ta kontakt med naprapat/sjukgymnast som kan lokalisera vart i axeln problemet sitter.
28 oktober, 2007 at 01:50 #708019Anonym anvandareMemberJag har problem med nästan alla övningar nu, det käns som att jag ska tappa båda mina armar. Mina axlar är kaput, käns som den ska hoppa ur led vilken sekund som hellst, kan absolut inte köra tungt Press övningar kan jag glömma.
Har smärtor när jag tränar även efter träningen.
Här om dagen skulle jag slå en fluga som iriterade mig innan jag skulle sova så slog jag flugan och jag fick så ont i axlarna.Är så frustrerad vet inte hur jag ska få stabila axlar igen.
1 november, 2007 at 15:33 #708020Anonym anvandareMemberInstabilitet verkar vara ordet! Efter en skada på en muskel/sena i rotatorcuffen (som fungerande som stabilisator för axeln) blir följden logiskt sett en instabilitet. Det är då obehagligt att gå ut i ytterlägen, göra kaströrelse osv beroende på vilken muskel som är skadad. Av skadan följer en inflammation som även i vissa fall kan leda till ett kroniskt tillstånd. Denna ”inflammation” samt att caput inte kan stabiliseras rätt i ledhålan kan leda till inklämningar och smärta pga instabiliteten. Detta är anlendingen till varför rotatorcuffträning brukar rekommenderas och också vara effektiv (i form av rotationer, specifik träning för supraspinatus som länken tidigare visade) Detta är även ett område med relativt dålig blodcirkulation vilket försvårar läkning.
Ni stora grabbar som är vana att lyfta tungt på gymmet måste gå ner och köra lite lättare stabiliseringsträning för de små musklerna Och ibland måste man ge en skada tid att läka, vilket inte sker på en vecka. Detta är inte lika med att inte röra armen på ett halvår, utan kör lättare träning. Träna under smärtgräns och använd sunt förnuft! Och tänk på att axeln involveras även vid andra övningar.När man haft en skada under så lång tid blir allting svårare, men don´t give up. Prova prova prova tills du hittar nåt som funkar och ställ lite krav på din sjukgymnast!
Sen är jag lite skeptisk till läkare som pumpar in kortison och skriker ut inflammation så fort de inte hittar någon annan lösning.. vet inte vad ni andra anser om detta..
/Jenny
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.