Home › Forums › Skador och rehabilitering › Nacke / Övre rygg! help meeee
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 maj, 2008 at 18:35 #73335Anonym anvandareMember5 maj, 2008 at 19:01 #582352Anonym anvandareMember
rör på din arm, låt den inte vara i samma sträckning under så många timmar. sträck på ryggen, armarna etc Det är bra för kroppen.
6 maj, 2008 at 14:09 #582353Anonym anvandareMemberKontakta [www.spinexnaprapater.se]
8 maj, 2008 at 06:21 #582354Anonym anvandareMemberJag skriver bara av egna erfarenheter nu… Men jag får svåra problem med trapsen om jag kör marklyft med något annat grepp än handflatorna mot kroppen.
Sen dagen efter kör jag bröst, och att då KASTA upp hantlarna i brösthöjd, från golvet, för att köra hantelpress är inte direkt nyttigt, sträcker rejält i trapsen, har slutat med det…8 maj, 2008 at 10:49 #582355Anonym anvandareMemberSupersonic, att man är starkare i framsida axel är ganska vanligt. Det är superviktigt att man bibehåller balansen i antagonisterna och tränar lika mycket bak som fram. Annars felbelastar du axelpartiet eftersom axlarna dras fram och du hänger liksom och sliter i musklerna på baksidan. Dessutom pressas alla nerver och strukturer i bröstet ihop, och det i sin tur kan leda till en rad andra mindre trevliga besvär.
Det är också vanligt att deltoideusmuskeln är starkare och mer tränad än tex axelns bakåtrotatorer, vilket också bidrar till att axeln dras framåt uppåt, istället för att hållas tillbaka av rotatorerna.
Det är därför viktigt att man kan anatomin innan man börjar styrketräna, annars får man lätt obalans i musklerna och kan skada sin kropp för resten av livet. En bra övning, kanske fick du den också av din sjukgymnast?, är att träna axelns baksidas rotatorer med ganska lätta vikter och att hitta de musklerna som hos många av väldigt svaga, men väldigt viktiga. Använd kabelmaskinen och kör utåtrotation med armen i 90 graders vinkel med armbågen fixerad så tar det som bäst.Lycka till och var rädd om din kropp. Utför varje rörelse med koncentration och känn efter vad du gör så det känns rätt. Jag lovar dig, du kommer att ångra dig bittert om 10, 15 år annars.
/Ina
15 maj, 2008 at 15:10 #582356Anonym anvandareMemberHm, tyvärr är det ingen garanti att man vet vad man gör fastän man har hållt på ett tag. Jag ser skräckexempel på mitt gym i princip varje dag, framför allt unga killar som tror att de vet vad de pysslar med, men som i verkligheten sakta, men säkert förstör sin kropp.
Jag förutsätter att du inte tillhör någon av dessa, men som sagt – det finns de som tränat länge och helt fel och sedan blir förvånade när de drar på sig skador.
I och för sig räcker det några gånger med att man tappar koncentrationen för en sekund och så är skadan där, men det är ju en helt annan sak…Låter intressant med den där ”klockan”, vad är det man gör? har aldrig hört talas om den förut…
/Ina
16 maj, 2008 at 19:08 #582357Anonym anvandareMemberSkivstångsrodd och övningar av rotatorcuffen.
18 maj, 2008 at 18:16 #582358Anonym anvandareMemberom du sitter vi datorn hela dagarna..Kör du några avslappningsövningar där? Ta några korta pauser ( säg en i timmen, eller varannan timme om du har hektiskt på jobbet) på ett par minuter och kör sträck och avslappningsövningar för nacken. Finns flertal superenkla och snabba men effektiva övningar som gör att spänningen släpper.
Tror alltför många bara jobbarpå och inte tänker på hur det egentligen påverkar olika muskler. Kolla med företagshälsovården eller liknande så kan du säkert få bra övningar som går fort att göra. Lovar att det känns bättre även om de känns fåniga ibland
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.