- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Nackspärr efter benpass
som rubriken lyder.. skaffade mig ett skapligt nackspärr igår när ja var på gymmet och tränade ben.. min fråga är kan de ha nått samband?? eller är de bara en slump att nackspärret kom när de kom?
Körde:
knäböj
Stela marklyft
vadpress
benpress
Var inne på fall ja var dåligt uppvärmd elle nått när ja gjorde knäböjen.
Anledningen till att ja frågar är att ja vill ju förebygga om ja gjorde nå fel..
P.S nån som har nån snabb ide på hur man blir av med skiten kan ju gärna skriva en mening :emo-thumb
mvh/P
Jag har haft problem med nacken i 1,5 år ungefär, och har ett antal gånger fått nacken att låsa sej i samband med knäböj! Även Shrugs, och liggande tricepspress är sådana övningar som inte passar åt mej!
Jag har lämnat bort alla såna övningar där nacken låst sej, så nu kör jag t.ex frontböj och benpress och inget vanligt böj!
Orsaken för mej lär vara för lite rörlighet mellan några kotor i nacken och för mycket mellan några andra, så vid vissa övningar blir belastningen för stor på nån av kotorna så muskler aktiverar ett ”skyddsläge”, typ nackspärr eller dylikt!
Nackspärr kan ju oxå ha kommit från drag eller liknande!
Tack för de svaren..
får kolla med knäböjen på lite lättare vikt fall de är så att ja får nackspärr igen då får den uteslutas..
mvh/P
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY