Nackspärr?Vad göra?

Home Forums Skador och rehabilitering Nackspärr?Vad göra?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • Author

Vet inte om det här passar in bland skador..:o Men jag har ONT och svårt att röra mig pga ont i nacken som strålar ned åt vänster axel och arm.
    Har ingen aning om vad det beror på förutom att jag för ett par dagar sen drogs med en låsning i ryggen som medförde lokal mindre värk.Den låsningen släppte häromdan och det har känts rätt bra.Plötslig idag på morgonen började det göra ont bara.
    Kan det vara bara vanlig nackspärr som jag får vänta ut?Finns det något jag kan göra för det ska bli bättre förutom att smörja på orudis o ta värktabletter?
    Är det ok att träna med det här?Det kanske t.o.m är BRA att göra det?

En kiropraktor eller naprapat kanske kan fixa det?

Timme wrote:
    En kiropraktor eller naprapat kanske kan fixa det?

Tack.Jo,jag skulle kanske ha skrivit vad jag kan göra själv NU.:)

Det är nog inte så mycket du själv kan göra nu annat än att försöka hitta ett smärtfritt läge för nacken genom att palla upp huvudet, avlasta nacken etc. tills imorgon. Peta i dig någrot antiinflamatoriskt och gå till en naprapat, chiropraktor eller sjukgymnast imorgon.

Definitionen och behandlingen står här nedan:

Akut torticollis NUD

Definition:
    Nackspärr= smärtsam atraumatisk snedställning av huvud

Utredning:
    Anamnes+ klinisk us

Behandling:
    Analgetika eller antiflogisika
    Ev. mjuk halskrage
    Naprapat eller chiropraktor

Kyla hjälper en del mot smärtan och kan även minska spänningarna i musklerna en aning.

Tack för svaren:)

Då är det inte så mkt annat o göra då:( Usch förjäkligt att ha såhär ont,för jag orkar absolut ingenting och kan inte koncentrera mig på något vettigt.Vill kunna träna imorron och sen plugga…

Du har kanske dolt handikapp:)
    Member

Reg.datum: Jan 2006

”Efter att ha läst den här tråden har jag kommit fram till att jag är helt frisk.

Blir lite stel och trött om jag drar ner på träningen…

Har mindre problem med stabiliteten i ryggen.Märks av genom att jag får lite ont vid ena skulderbladet ibland.Men ingenting som påverkar träningen negativt.

Sen kanske jag ska tillägga att jag har en hel del problem på det känslomässiga planet…Är ofta smått ledsen och orolig,men absolut ingenting som syns utåt(oftast).”

Försök att hålla igång och röra på huvudet så mycket som du klarar av (rotationer är den lindrigaste rörelsen för nacken). Vila är nästan alltid kontraindicerat. Gymträning får du nog dock vänta med tills det blir bättre. Skaffa tid hos sjukgymnast eller naprapat så snabbt som möjligt. Har du några symptom ut i handen? (stickningar, domningar, smärta)

Celox wrote:
    Du har kanske dolt handikapp:)
    Member

Reg.datum: Jan 2006

”Efter att ha läst den här tråden har jag kommit fram till att jag är helt frisk.

Blir lite stel och trött om jag drar ner på träningen…

Har mindre problem med stabiliteten i ryggen.Märks av genom att jag får lite ont vid ena skulderbladet ibland.Men ingenting som påverkar träningen negativt.

Sen kanske jag ska tillägga att jag har en hel del problem på det känslomässiga planet…Är ofta smått ledsen och orolig,men absolut ingenting som syns utåt(oftast).”

Mja,tillfälligt handikappad iallafall:(

Haskan wrote:
    Försök att hålla igång och röra på huvudet så mycket som du klarar av (rotationer är den lindrigaste rörelsen för nacken). Vila är nästan alltid kontraindicerat. Gymträning får du nog dock vänta med tills det blir bättre. Skaffa tid hos sjukgymnast eller naprapat så snabbt som möjligt. Har du några symptom ut i handen? (stickningar, domningar, smärta)

Nä,max ut till armbågen.Men det är liiiite bättre idag.Ska gå till apoteket o köpa voltaren och sen prova om det funkar att träna.

Tack för svaret!:)

cati wrote:
    Nä,max ut till armbågen.Men det är liiiite bättre idag.Ska gå till apoteket o köpa voltaren och sen prova om det funkar att träna.

Tack för svaret!:)

Voltren = skit, gå till naprapat.

Mattias L wrote:
    Voltren = skit, gå till naprapat.

Mja,det är smärtstillande och antiinflammatoriskt,samt att det är lördag idag.Svårt att få ta tag på nån naprapat eller sjukgymnast,eller har du nåt tips på nån som har tid?:)
    Viktigast just nu är iallafall att bli av med smärtan så att jag kan göra saker.

Jag skulle satsa på en varm vetepåse eller varför inte en katt :) runt halsen tills du har fått professionell hjälp. Se helgen som en vilo/ätarhelg!

Krya på dig!
    /Nicklas

Har du fått bort det onda nu?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.