Home › Forums › Skador och rehabilitering › Nackspärr?Vad göra?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 maj, 2007 at 15:11 #881287Anonym anvandareMemberMizz_Frida wrote:Låter tråkigt det där.
Känner igen det väldigt mycket.
Har precis börjat träna efter en vila på ca 45 dagar.
Jag hade ont i nacken så det strålade ner över axeln o armen. Lite svårt att röra nacken och så..Jag pratade mycket med min sambos personliga tränare.
Han gav mig lite starkare tabletter för att få bort inflammationen och sedan var det sträng vila.
Trots att det kändes bra efter ca 3 veckor väntade jag med träningen efter att han gav mig ytterligare stränga förbud.
Jag jobbar som frisör och belastar axlar o nacke hela tiden så då va det viktigt att verkligen vänta ut det.
Har man problem med nacke och axlar är vila viktigt för att det inte ska bli kroniskt.Nu när träningen är igång kör jag på baby vikter och än så länge känns det bra.
Mitt tips till dig är att vila så mycket du kan och vänta ut det, tryck inte i dig smärtstillande tabletter för att kunna träna, det blir bara värre i längden.
När du sedan börjar träna var noga med att stretcha!Lycka till nu!!
Vetenskapliga studier visar tydligt att vila vid nack- eller ryggbesvär nästan alltid ÖKAR risken för att besvären blir kroniska.
21 maj, 2007 at 17:00 #881288Anonym anvandareMemberMizz_Frida wrote:Självklart fungerar inte allas kroppar likadant men jag tror mer på att vila när man har ont än att träna en muskel/muskelgrupp som mår dåligt.
Som du läste i mitt fall så använder jag mina axlar o nacken väldigt mycket på jobbet så de får en viss ”träning” ändå. Det är mer ”hård” träning jag tycker man ska vara försiktig med.
Jag håller verkligen fast på att jag inte tycker att man ska ta smärtstillande för att gå till gymmet för då lurar man kroppen.
Vilken skada man än har så ska man inte träna när det gör ont.(tyvärr kan jag inte lita på vetenskapsmän och forskare till 100% för det händer alldeles för ofta att de säger emot varandra. vem av dem har rätt och vem har fel??)
Observera att jag endast avsåg rygg- och nackbesvär. Det råder fullständig konsensus kring att vila nästan alltid vid sådana besvär ökar risken för att besvären blir kroniska. Att hävda något annat när vetenskapliga studier så entydigt visar på samma sak är inte etiskt försvarbart.
23 maj, 2007 at 08:55 #881289Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Observera att jag endast avsåg rygg- och nackbesvär. Det råder fullständig konsensus kring att vila nästan alltid vid sådana besvär ökar risken för att besvären blir kroniska. Att hävda något annat när vetenskapliga studier så entydigt visar på samma sak är inte etiskt försvarbart.Om du nu har så klockrena studier som alla visar på samma sak, referera till dom iställer för att leka nörd. :frust:
23 maj, 2007 at 09:18 #881290Anonym anvandareMemberNicklas Söderberg wrote:Jag skulle satsa på en varm vetepåse eller varför inte en katt runt halsen tills du har fått professionell hjälp. Se helgen som en vilo/ätarhelg!Krya på dig!
/NicklasDefinitivt det enda som hjälper mot nackspärr mycket värme, när jag får det så brukar jag använda vetekudde eller ha en handduk virad runt nacken. Varma bad är skönt mot nackont med..
Tigerbalsam och ormsalva brukar hjälpa också.
23 maj, 2007 at 09:45 #881291Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Om du nu har så klockrena studier som alla visar på samma sak, referera till dom iställer för att leka nörd. :frust:Om du är så okunnig i den här frågan som det råder fullständig konsensus kring inom forskningen tänker jag inte lägga ned någon tid överhuvudtaget på att övertyga dig. Dessutom kan du lätt kolla upp det själv. Enklast är om du läser SBU-rapporten som kom för några år sedan om rygg- och nackbesvär. Du bör kunna hitta den enkelt om du googlar.
23 maj, 2007 at 10:09 #881292Anonym anvandareMemberEftersom människor av naturen är lata så tyckte jag det ändå var bäst om jag gjorde grovjobbet och försåg er med lite länkar:
[https://www.flygplatsapoteket.se/content/1/c4/78/27/Rorelse_2.pdf]
[www.backpaineurope.org]
[http://www.cochrane.org/reviews/en/ab001254.html]
[http://www1.vgregion.se/whiplash/]
23 maj, 2007 at 15:41 #881293Anonym anvandareMemberBra initiavtiv där med länkar, man är ju som sagt lite lat, kan hålla med dig till viss del att man ska forsätta träna beroende på vad det är man har för problem, fast givetvis på ett smart sätt.
Men framför allt beror det på vad det är för skador man har tycker jag det verkar som efter att läst lite mer.
Är ju ingen expert, men intressant artiklar som jag dock inte hunnit läsa alla än.
Mvh
23 maj, 2007 at 16:08 #881294Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Bra initiavtiv där med länkar, man är ju som sagt lite lat, kan hålla med dig till viss del att man ska forsätta träna beroende på vad det är man har för problem, fast givetvis på ett smart sätt.Men framför allt beror det på vad det är för skador man har tycker jag det verkar som efter att läst lite mer.
Är ju ingen expert, men intressant artiklar som jag dock inte hunnit läsa alla än.
Mvh
Egentligen ville jag inte göra jobbet åt er eftersom det jag skrev är en sådan självklarhet för oss som jobbar med sådana här saker i sjukvården. Men till slut tyckte jag det var bäst ändå eftersom det annars lätt leder till att man bara kastar skit på varandra. Vad jag primärt syftade på var nack- och ryggbesvär. Men även vid skador på muskler, ligament och senor är det viktigt med aktivitet pga risken för ärrvävnadsuppbyggnad vid inaktivitet.
23 maj, 2007 at 16:27 #881295Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Egentligen ville jag inte göra jobbet åt er eftersom det jag skrev är en sådan självklarhet för oss som jobbar med sådana här saker i sjukvården. Men till slut tyckte jag det var bäst ändå eftersom det annars lätt leder till att man bara kastar skit på varandra. Vad jag primärt syftade på var nack- och ryggbesvär. Men även vid skador på muskler, ligament och senor är det viktigt med aktivitet pga risken för ärrvävnadsuppbyggnad vid inaktivitet.Det du får tänka på är att på ett sånt här frorum kan dom flesta väldigt lite och jobbar inte med sånt.
Säger du att man kan träna så går folk o slänger på vikter och mosar på och det borde inte vara smart, men att träna mer i rehab syfte är väl en helt annan sak.
Menar aldrig att slänga skit på nån, men man måste ju ifrågasätta.
Men är nog med på ett ungefär på hur du tänker.
23 maj, 2007 at 16:52 #881296Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Säger du att man kan träna så går folk o slänger på vikter och mosar på och det borde inte vara smart, men att träna mer i rehab syfte är väl en helt annan sak.Man kan aldrig helt gardera sig mot ren okunskap och idioti. Om jag i varje fall skulle ta upp alla differentialdiagnoser och undantag så skulle nog folk bli ännu mer förvirrade så jag försöker hålla det på en så enkel nivå som möjligt. Man har ju dessutom inte heller hur mycket tid som helst att ägna det här forumet.
Egentligen tycker jag det är bättre att hänvisa folk till duktiga läkare och sjukgymnaster som jag känner till än att försöka lista ut exakt orsak till besvären bara på basis av en anamnes tagen via internet. Rygg- och nackbesvär är dock oftast rätt enkelt eftersom ca 90% är diskrelaterade och det finns klara riktlinjer baserade på ett gediget vetenskapligt material.
23 maj, 2007 at 17:44 #881297Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Man kan aldrig helt gardera sig mot ren okunskap och idioti. Om jag i varje fall skulle ta upp alla differentialdiagnoser och undantag så skulle nog folk bli ännu mer förvirrade så jag försöker hålla det på en så enkel nivå som möjligt. Man har ju dessutom inte heller hur mycket tid som helst att ägna det här forumet.Egentligen tycker jag det är bättre att hänvisa folk till duktiga läkare och sjukgymnaster som jag känner till än att försöka lista ut exakt orsak till besvären bara på basis av en anamnes tagen via internet. Rygg- och nackbesvär är dock oftast rätt enkelt eftersom ca 90% är diskrelaterade och det finns klara riktlinjer baserade på ett gediget vetenskapligt material.
Håller med i mycket, därför man ska vara försiktigt med att utala sig på nätet.
Tycker absolut att man ska hänvisa till duktiga läkare eller sjukgymnaster.
Att nack besvär var så disk relaterade i så stor usträckning visst jag inte.Det jag ofta tycker folk verkar ha är dock muskel inflamationer, i alla fall på tränings forum
23 maj, 2007 at 18:57 #881298Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Att nack besvär var så disk relaterade i så stor usträckning visst jag inte.Trots att så mycket pekar på att ”ospecifika rygg- och nackbesvär” är diskrelaterade är inte den informationen särskillt utbredd, ens inom sjukvården. Det finns två diskteorier; Derangementteorin formulerad av sjukgymnasten Robin McKenzie och den Diskodurala teorin formulerad av läkaren James Cyriax. Själv föredrar jag den diskodurala teorin eftersom det är den enda som kan förklara alla de fenomen som är så specifika för rygg- och nackbesvär. Dessa fenomen inkluderar centraliseringseffekten, periferiseringseffekten, multisegmental smärta och multisegmental ömhet. Jag har undersökt säkert hundratals ryggar och nackar och nästan aldrig kan man reproducera patientens smärta med isometriska kontraktioner, vilket är något man borde kunna göra om smärtan är muskelrelaterad.
Martin. wrote:Det jag ofta tycker folk verkar ha är dock muskel inflamationer, i alla fall på tränings forumDärför att folk tror att det är det som är orsaken. Om man lär sig den diskodurala teorin och hur tendinopatier fungerar inser man dock att det är fråga om helt annorlunda orsaker.
23 maj, 2007 at 19:45 #881299Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Trots att så mycket pekar på att ”ospecifika rygg- och nackbesvär” är diskrelaterade är inte den informationen särskillt utbredd, ens inom sjukvården. Det finns två diskteorier; Derangementteorin formulerad av sjukgymnasten Robin McKenzie och den Diskodurala teorin formulerad av läkaren James Cyriax. Själv föredrar jag den diskodurala teorin eftersom det är den enda som kan förklara alla de fenomen som är så specifika för rygg- och nackbesvär. Dessa fenomen inkluderar centraliseringseffekten, periferiseringseffekten, multisegmental smärta och multisegmental ömhet. Jag har undersökt säkert hundratals ryggar och nackar och nästan aldrig kan man reproducera patientens smärta med isometriska kontraktioner, vilket är något man borde kunna göra om smärtan är muskelrelaterad.Därför att folk tror att det är det som är orsaken. Om man lär sig den diskodurala teorin och hur tendinopatier fungerar inser man dock att det är fråga om helt annorlunda orsaker.
Intressant, det där får jag allt ta att läsa mer om.
Tack för en givande diskussion, nu har jag lite ochläsa på om. :up:
24 maj, 2007 at 09:29 #881300Anonym anvandareMemberMartin. wrote:Intressant, det där får jag allt ta att läsa mer om.Tack för en givande diskussion, nu har jag lite ochläsa på om. :up:
Om du har möjlighet att beställa vetenskaplig litteratur så se till att få tag på och läsa: Low Back Pain on Passive Straight Leg Raising – The Anterior Theca as a Sourse of Pain. Bruce Summers, Kaushal Malhan, Victor Cassar-Pullicino. Spine, vol. 30, No 3, pp 342-345.
Theca = dura mater
27 maj, 2007 at 21:41 #881301Anonym anvandareMemberHej Haskan!
Jobbar själv som sjg, och tycker dina svar här på forumet är:emo-thumb
Fortsätt me de!
MVH/Minken -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.