Nackspärr?Vad göra?

Home Forums Skador och rehabilitering Nackspärr?Vad göra?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 31 through 39 (of 39 total)
  • Author

Minken, får man fråga vad du jobbar med som sjukgymnast?

Haskan, jag jobbar som distriktssjg. Antar att du gör nåt liknande? Jag får väl öka på takten av inlägg så kan jag PM dig sen!

Jag jobbar som distriktssjukgymnast på en vårdcentral. Kronobergs Landsting.

Mizz_Frida wrote:
    Vad som är etiskt försvarbart eller inte vet jag inte.

Jag tycker inte det är etiskt försvarbart att rekommendera vila i de flesta fall av rygg- eller nackbesvär eftersom vi vet att det ökar risken för att besvären blir kroniska. Dvs att ge råd till patienter som ökar deras lidande är inte etiskt försvarbart.

Mizz_Frida wrote:
    Men jag hade en inflammation i muskeln och inga diskproblem så jag vilade. Men jag förstår att du är kunnig och tänker inte antyda något annat. För va gäller diskproblem kan jag inte.

Om du inte känner till de olika diskteorierna så kan du omöjligt kunna veta de kliniska bilderna vid diskproblematik och därför inte kunna dra någon slutsats om orsaken till din egen nacksmärta. Men det är långtifrån alla sjukgymnaster och läkare som ens känner till diskteorierna så man kan knappast förvänta sig att lekmän ska ha någon kunskap om dem. Om t.ex den diskodurala teorin skulle vara korrekt så skulle den förklara cirka 90% av alla rygg- och nackproblem.

Mizz_Frida wrote:
    Men jag har en liten fråga till dig.
    Hur är det egenligen med massage?? Kan man gå på massage när musklerna är hårt spända fst inte inflammerade??För inflammerade muskler ska väl inte masseras.

Skada i en muskel kan vara lokaliserad i muskelbuken, den muskulotendinösa övergången, senan eller muskelfästet. Oftast är det fråga om senan eller muskelfästet. En muskel, oavsett skadelokalisation, kan i de flesta fall omedelbart efter skadan behandlas med djupa tvära friktioner. Man börjar med 1 minut första dagen och jobbar sig upp till 10 minuter efter en vecka. Sedan 15 minuter, 3 gånger i veckan. Man gör detta för att förhindra att ärrvävnad byggs upp under läkningen. Andra sätt att förhindra bildandet av ärrvävnad är isometriska kontraktioner i avslappnad position eller lätta aktiva rörelser med mycket låg belastning. OBS! Behandling med djupa tvära friktioner ska man aldrig som lekman försöka sig på utan överlåta till oss som är medicinskt utbildade i hur man ger den formen av behandling.

I ditt fall hävdar jag att du inte har någon inflammerad muskel i nacken eller axeln och därför är det inte på något sätt skadligt för dig att få massage. Å andra sidan så behandlar inte massage i det fallet själva orsaken till smärtan så behandlingen får då anses som endast en passiv symptombehandling. Passiva symptombehandlingar är något som vi inom sjukvården ska försöka undvika så mycket som möjligt.

Jag respekterar vetenskap, logik och fakta. Jag har tvingats ändra mina åsikter/uppfattningar hundratals gånger under mina studier och min karriär så jag undanber mig uttalanden som:

Mizz_Frida wrote:
    Det vore tråkigt om du är den enda kunniga.

Trots att du arbetar med detta tycker jag du ska respektera andras åsikter oxå.

Alla är inte okunniga.

Men ingen är bäst

Förringa aldrig placebo…

Lasse Kongo wrote:
    Förringa aldrig placebo…

…eller läkningens naturalförlopp, ibland kallat spontanläkning. Besvär från rygg och nacke försvinner av sig själv extremt ofta oavsett om man behandlar eller inte. De exakta skillnaderna skiljer sig lite beroende på om man läser Quebec Task Force, SBU, Cochrane eller någon annan sammanställning. Till skillnad från t.ex tendinopatier i axlarna som har en tendens att sällan läka ut av sig själv. Hade en patient en gång som hade haft ont i sin axel i 30 år och ingen kunde ställa någon diagnos eller ge någon behandling som hjälpte mer än högst kortvarigt. Lyckligtvis i det fallet kunde jag lista ut vad det var och refererade denne vidare till en duktig läkare för behandling.

Den meningen jag skrev anser jag är en självklarhet, helt korrekt och inte på något sätt ett påhopp på din person.

…amen!

Viewing 9 posts - 31 through 39 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.