Någon expert på armbågsskador?

Home Forums Skador och rehabilitering Någon expert på armbågsskador?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej! Jag har s.k. golfarmbåge (Medial epikondylit) som jag fått av överbelastning främst av tung rygg och bicepsträning på gymmet. Golfarmbåge är ju en överbelastning i armbågen på de muskler som böjer handleden och fingrarna. Om det finns någon anatomiskt kunnig person som läser detta har jag därför en liten fundering. Jag har under den senaste månaden tagit bort all biceps och ryggträning i mitt gymschema och kört en hel del rehabträning. Detta har hjälpt lite grann och smärtan har börjat minska. Men jag är naturligtvis väldigt sugen på att börja gymma dessa muskler igen och funderar då på om det är någon fara att träna dessa om jag kan göra det utan att belasta handleden. Exempelvis har jag prövat att köra bicepscurl med en rem fäst runt underarmen som sedan är fäst i en kabelmaskin. På så sätt kan jag träna biceps utan att belasta handleden. Däremot belastas ju fortfarande armbågen även om ingen smärta känns. Kan sådan här träning förvärra min skada eller kan jag träna på detta sätt då handleden inte belastas? Tacksam om någon kan ge ngt svar.

Sånt där tar tid, det som gäller är stretcha varje dag massera och ta antiinflammatoriska salvor/piller… plus få akupunktur det funkar prima.

har själv haft detta några ggr det kommer och håller i sej länge sen en dag är det borta.
    Men att du undviker att träna rygg/biceps är bara dumt eftersom när du börjar kan det komma tillbaka direkt när du tror att du är frisk…

man kan aldrig vila en skada frisk.

Är ingen expert men haft samma skada sedan föra sommaren då jag gjorde chins på en mer fyrkanting stång, tror även mkt dataarbete och klickande på musen var bidragande. Har testat att vila från drag/biceps-övningar och stretchat ofta samt undvikit dataarbete med den skadade armen, men känner fortfarande av det i bicepscurl och chins. Dock funkar det ganska bra nu, jag tar det lite lugnt vid bicepscurl och även om jag kan känna lite vid chins så är det oftast en kortvarig smärta som inte sitter i så länge.

Det känns som det sakta blivit bättre men svårt att veta om man skulle blivit lika bra utan stretching mm, för i perioder har man ju slarvat med stretching och underarmsövningar som rekommenderas för denna skada. Underarmarna funkade bra för mig att träna så det enda rådet jag kan ge dig är att träna det du kan och ta det lugnt med övningarna där det gör ont, så gjorde jag iaf.

Okej, ja det är det är väl bara att låta det ta sin tid. Tack för svaren!

Lade nyss upp länk till dokument hur du kan prova själv eller med hjälp av någon att behandla problemet.

Jag har precis samma problem. Har provat med vila, Voltaren, tabletter och gel men skiten försvinner inte. Ska kontakta en sjukgymnast nu för att få lite råd och tips.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.