Home › Forums › Skador och rehabilitering › Någon som opererat handlederna mot domningar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 november, 2008 at 08:17 #63788Anonym anvandareMember24 november, 2008 at 08:17 #431949Anonym anvandareMember
Hej !
Jag undrar om någon opererat handlederna mot att fingrarna somnar/domnar dort mycket ?
Jag har problem att de tre mittre fingrarna på båda händerna sover o är bortdomnade hela tiden mer eller mindre.Allra värst när jag ligger o skall sova.
Vaknar av att det spränger så i fingrarna .
Någon som gjort en sådan operation (båda samtidigt ?)Tobbe
24 november, 2008 at 08:38 #431950Anonym anvandareMemberNär jag jobbade på saab en gång i tiden var det många som hade gjort liknande operation.
Blev stor skillnad och hörde aldrig någon som klagade över resultatet.
//Marcus25 november, 2008 at 08:17 #431951Anonym anvandareMemberSka i nästa vecka få ena karpaltunneln öppnad. Har iofs fler besvär än domningar.
Har du fått någon diagnos så du vet vad det beror på?
Den läkaren jag har opererar aldrig båda händerna samtidigt.26 november, 2008 at 18:29 #431952Anonym anvandareMemberMin allmänläkare på vårdcentralen har gett mig diagnosen Karpaltunnelsyndrom på båda handlederna.
Orsaken vet vi inte säkert.Kom ganska plötsligt för ca 4 v sedan..
Kan nu sedan 2 v inte sköta mitt arb och har nu ätit diklofenac plus vila i 2 v utan någon förändring.Idag skickade min läkare remiss till ortopeden för undersökning.
Min Far hade liknande problem,även Mor samt en morbror har jag just nu fått höra.Har aldrig tidigare haft dessa problem.
Vad hade du mer för några besvär?
Vad tror du om att operera båda samtidigt ?Tobbe
28 november, 2008 at 09:27 #431953Anonym anvandareMemberFörutom domningar så blir jag tidvis väldig svag i händerna och fingrarna känns stela. Innebär att jag blir väldigt klumpig och har svårt att hålla i saker. Det är längesedan jag kunde köra några högreppare tex. Efter ett par få reps så glider helt enkelt redskapen ur händerna. För att inte tala om alla dessa lock, skruvkorkar mm som man ska försöka hantera hemma. Det är jäkligt frustrerande att behöva be om hjälp hela tiden för att få upp minsta lilla burk.
Löjligt iskall är jag om händerna. Kan vara inomhus i +25 och vara stelfrusen och tappat känseln.
Sen är det då värken. Ont gör det ganska ofta och det här med kyla gör saken mångdubbelt värre. Att vara utomhus om vintrarna har blivit en stor prövning.Behöver jag nämna att det känns väldigt positivt att få det här opererat….
Att fixa båda samtidigt, tja kanske inte skulle uttala mig om det när jag inte provat själv. Det min läkare sa till mig var att man kan bli ganska handikappad ett tag och det då är en stor fördel att få en användbar hand kvar.
Beror nog mycket på vad du måste kunna göra hela tiden. Hur mycket hjälp du kan få av någon annan hemma osv. Vore jag du skulle jag fråga din ortoped när ni träffas.För mig är det inte en aktuell fråga då jag ska opereras för tennisarmbåge samtidigt. Läkaren hade ett mycket bra förslag att jag tar vänster armbåge samt vänster hand i samma operation och så kör vi samma variant med höger arm någon gång i vår.
Förhoppningsvis kommer du inte att få samma problem som jag har då du fått diagnosen så väldigt snabbt. Mina problem beror antagligen på att jag gått väldigt länge med det här.
17 maj, 2009 at 19:26 #431954Anonym anvandareMemberTOTTA wrote:Min allmänläkare på vårdcentralen har gett mig diagnosen Karpaltunnelsyndrom på båda handlederna.
Orsaken vet vi inte säkert.Kom ganska plötsligt för ca 4 v sedan..
Kan nu sedan 2 v inte sköta mitt arb och har nu ätit diklofenac plus vila i 2 v utan någon förändring.Idag skickade min läkare remiss till ortopeden för undersökning.
Min Far hade liknande problem,även Mor samt en morbror har jag just nu fått höra.Har aldrig tidigare haft dessa problem.
Vad hade du mer för några besvär?
Vad tror du om att operera båda samtidigt ?Tobbe
Vad hände sen? Är du opererad, hur är domningarna idag?/ Pelle
17 maj, 2009 at 20:34 #431955Anonym anvandareMemberJag opererade min högra handled för cirka 2,5 år sedan, diagnosen var karpaltunnelsyndrom. Jag låg precis på gränsvärdet för min vänstra hand men den har aldrig varit något problem med.
Jag var på gymmet redan efter ca 2veckor och började med 4Kg hantlar för biceps.
Rehaben gick ganska snabbt för att kunna träna normalt efteråt. De enda problem som jag har kvar är svaga handleder samt att jag ofta får problem mina muskelfästen i höger armbåge. Om det har något med operation eller diagnosen att göra är svårt att säga.
Greppet är svagare i höger än vänster och enligt vad jag har läst är det svårt att komma upp i samma greppstyrka efter operation än någon som aldrig haft problemet.
Men det är grymt skönt att slippa vakna på nätterna på grund av fruktansvärd värk, samtidigt som jag kan hålla i 250Kg:s stång så jag är nöjd trots allt!
Lycka till!Ps.Tror inte det finns någon läkare som är positivt inställd till att operera båda handlederna samtidigt!
21 maj, 2009 at 01:11 #431956Anonym anvandareMemberHar också opererat ena tassen för s.k CT. Tror jag utvecklade det i samband med träningen och stor prio vid u-armsträning gjorde förmodligen den där kanalen trängre (säger man så? trängre? trångare? mer trång? ja, smalare i alla fall)
Upplevde dock bara problem vid s.k finmotorik, en förmåga jag inte ens visste jag hade, men tydligen hörde t.ex även kniv & gaffel-aktivitet till den kategorin.
Blev dock så jobbigt till slut att jag fick se till och få det åtgärdat. Hade dock väntat mig en mer omfattande process. Körde till citykliniken och fick träffat en alla tiders rysk handkirurg. Ett par snabba tryck på handleden följt av beskedet ”kom hit om 3 veckor så fixar vi det”. 3 veckor senare och en 10min operation så var problemet löst. Några månader senare var även 100% av styrkan tillbaka.
Min mor däremot gjorde också samma åtgärd några år senare och även om domningarna försvann för henne med, så återhämtade hon aldrig mer än kanske halva styrkan och kan inte utföra långvariga jobb med handen utan att det värker i hela underarmen (långvariga i detta fall = ca 20min)
Hon valde för övrigt en annan läkare. Huruvida det hade något med hennes utgång av operationen vet jag dock inte.
Kanske blev så för att hon är gammal. Inte senilgammal, det har inte ens hennes morsa blivit än, men kanske gammal nog för att ha haft problemen så länge att det medförde andra problem. Så har du inte åtgärdat det än kan det kanske vara läge….
21 maj, 2009 at 14:59 #431957Anonym anvandareMemberOm du är intresserad av att se och höra lite om hur op går till…. Finns inte bara musikvideos och konstigheter på YT.
[http://www.youtube.com/watch?v=XCcplgeQzrU http://www.youtube.com/watch?v=XCcplgeQzrU%5D
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.