Home › Forums › Skador och rehabilitering › Någon som vet om det funkar
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 oktober, 2006 at 13:43 #957414Anonym anvandareMember
Är det någon här som testat akupunktur??
Funkar det??
Har jätte mkt problem med ischias och tänkte testa akupunktur men vill gärna höra om någon här har lyckats få bort sin ischias med det, eller om någon kan rekommendera annat för nu kan jag knappt böja mig längre9 oktober, 2006 at 13:43 #89538Anonym anvandareMember9 oktober, 2006 at 13:47 #957415Anonym anvandareMemberOm inte minnet sviker mig har jag för mig att det inte finns någon evidens för att akupunktur skulle fungera vid sådana besvär.
Edit: Hittade det här på Cochrane [http://www.cochrane.org/reviews/en/ab001351.html]
Thirty-five RCTs were included; 20 were published in English, seven in Japanese, five in Chinese and one each in Norwegian, Polish and German. There were only three trials of acupuncture for acute low-back pain. They did not justify firm conclusions, because of small sample sizes and low methodological quality of the studies. For chronic low-back pain there is evidence of pain relief and functional improvement for acupuncture, compared to no treatment or sham therapy. These effects were only observed immediately after the end of the sessions and at short-term follow-up. There is evidence that acupuncture, added to other conventional therapies, relieves pain and improves function better than the conventional therapies alone. However, effects are only small. Dry-needling appears to be a useful adjunct to other therapies for chronic low-back pain. No clear recommendations could be made about the most effective acupuncture technique.
9 oktober, 2006 at 15:38 #957416Anonym anvandareMemberok där ser man
Då får man luska vidare.Naprapat kanske
Tack för ditt inlägg :up:9 oktober, 2006 at 16:31 #957417Anonym anvandareMemberKan du beskriva dina besvär lite mer ingående så kanske man kan hjälpa till?
9 oktober, 2006 at 20:45 #957418Anonym anvandareMembersnuttan347 wrote:ok där ser man
Då får man luska vidare.Naprapat kanske
Tack för ditt inlägg :up:Nej passa dig för att manuellt manipulera ryggen vid ischias. Det kan vara så att du har ett bråck i en disk som trycker på nerven. Stretcha, promenera och träna så gått det går är min rekommendation. Använd värme också för smärtan, även massage.
Jag har varit till kiropraktor/naprapat och det är enda som hände var att jag blev fattigare. Jag besökte en guru också som dock tyvärr gått ur tiden. Han var rikskändis för att fixa idrottsmän spelklara. Med träbänk och tvålvatten fixade han till det mesta. Mina ben var olika långa och kiropraktor/naprapat brukade knäcka mig rak vilket höll i sig en kort tid. Den här gubben flyttade M. Sartorius på mig istället, ryggen blev rak direkt och var så i flera månader. Men smärtan var enorm när han gjorde det.
Så lägg du pengarna på något annat, en boll kanske för att träna upp bålen, kan vara en början. Är det något mer du undrar över så kan du PM:a mig. Jag har som sagt mycket erfarenhet av ischiassmärta och vad som funkar och inte funkar. Ha också i åtanke, även om det är jobbigt, att smärtan faktiskt går över (med tid som den egentligt enda variablen).12 oktober, 2006 at 12:06 #957419Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Kan du beskriva dina besvär lite mer ingående så kanske man kan hjälpa till?ok..korsryggen är stel som bara den och jag har jätte svårt att böja mig fram att ta på skor osv, sen ibland så har jag så extrema ischias smärtor i från korsrygg ner i vä skinka o ben, molande värk sen är jag domnad i vä framfot
(tårna) och när jag sitter ner på en stol så stramar det längs skinkan o baksida lår: ,det känns nästan som jag måste krumma ryggen för att kunna sitta ner
jag känner av det konstant hela tiden sedan någon månad o det blir bara värre. kan knappt köra ben längre för då blir det ÄNNU värre dagen efter.12 oktober, 2006 at 12:15 #957420Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Nej passa dig för att manuellt manipulera ryggen vid ischias. Det kan vara så att du har ett bråck i en disk som trycker på nerven. Stretcha, promenera och träna så gått det går är min rekommendation. Använd värme också för smärtan, även massage.
Jag har varit till kiropraktor/naprapat och det är enda som hände var att jag blev fattigare. Jag besökte en guru också som dock tyvärr gått ur tiden. Han var rikskändis för att fixa idrottsmän spelklara. Med träbänk och tvålvatten fixade han till det mesta. Mina ben var olika långa och kiropraktor/naprapat brukade knäcka mig rak vilket höll i sig en kort tid. Den här gubben flyttade M. Sartorius på mig istället, ryggen blev rak direkt och var så i flera månader. Men smärtan var enorm när han gjorde det.
Så lägg du pengarna på något annat, en boll kanske för att träna upp bålen, kan vara en början. Är det något mer du undrar över så kan du PM:a mig. Jag har som sagt mycket erfarenhet av ischiassmärta och vad som funkar och inte funkar. Ha också i åtanke, även om det är jobbigt, att smärtan faktiskt går över (med tid som den egentligt enda variablen).oj det lät inte kul:(
Hur är det i dagsläget då ont eller??12 oktober, 2006 at 12:34 #957421Anonym anvandareMembersnuttan347 wrote:ok..korsryggen är stel som bara den och jag har jätte svårt att böja mig fram att ta på skor osv, sen ibland så har jag så extrema ischias smärtor i från korsrygg ner i vä skinka o ben, molande värk sen är jag domnad i vä framfot
(tårna) och när jag sitter ner på en stol så stramar det längs skinkan o baksida lår: ,det känns nästan som jag måste krumma ryggen för att kunna sitta ner
jag känner av det konstant hela tiden sedan någon månad o det blir bara värre. kan knappt köra ben längre för då blir det ÄNNU värre dagen efter.Domningar är ett neurologiskt symptom så du kanske har ett diskbråck eller åtminstone en diskbuktning som trycker på en nervrot. Gå till en läkare och se till så att han gör ett fullständigt neurologiskt status.
13 oktober, 2006 at 13:57 #957422Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Domningar är ett neurologiskt symptom så du kanske har ett diskbråck eller åtminstone en diskbuktning som trycker på en nervrot. Gå till en läkare och se till så att han gör ett fullständigt neurologiskt status.Det har jag redan fått (diagnos av neu) jobbar på akuten o fick
diagnosen ischias av läkaren
det måste finnas något som får bort detta men vad?
Tack för dina inlägg:emo-thumb13 oktober, 2006 at 14:06 #957423Anonym anvandareMembersnuttan347 wrote:Det har jag redan fått (diagnos av neu) jobbar på akuten o fick
diagnosen ischias av läkaren
det måste finnas något som får bort detta men vad?
Tack för dina inlägg:emo-thumbIschias betyder bara ”utstrålande smärta”, det betyder inte nödvändigtvis att det beror på ett diskbråck. Sade läkaren att det var ett diskbråck?
13 oktober, 2006 at 17:02 #957424Anonym anvandareMemberSkulle absolut inte tveka att söka en duktig chiropraktor vid något rygg problem. Hellre det än en massa smärtstillande mm. Den klassiska akupunkturen har varit mkt verkningsfull för min del vid bl.a ”inflammationer”.
13 oktober, 2006 at 21:53 #957425Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Skulle absolut inte tveka att söka en duktig chiropraktor vid något rygg problem.Vid misstanke om diskbråck ska man vara försiktig, vilket många kiropraktorer är medvetna om då de brukar råda sina patienter att söka sjukgymnast istället. Det har jag haft erfarenhet av.
Arne Persson wrote:Den klassiska akupunkturen har varit mkt verkningsfull för min del vid bl.a ”inflammationer”.Har sjukgymnastkollegor som säger att de haft mycket bra effekt av el-akupunktur vid tendiniter. Akupunktur har sin plats, men man ska vara medveten om att det är en passiv symptombehandling.
14 oktober, 2006 at 12:52 #957426Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Ischias betyder bara ”utstrålande smärta”, det betyder inte nödvändigtvis att det beror på ett diskbråck. Sade läkaren att det var ett diskbråck?nej han tyckte inte att det lät som det när jag förklara så han sa du har helt klart ischias smärtor o nerv som ligger på kläm som gör att foten domnar bort.
Men jag tor inte man kan vara så stel som jag o påstå det är ischias det måste vara nåt annat.14 oktober, 2006 at 18:42 #957427Anonym anvandareMembersnuttan347 wrote:nej han tyckte inte att det lät som det när jag förklara så han sa du har helt klart ischias smärtor o nerv som ligger på kläm som gör att foten domnar bort.
Men jag tor inte man kan vara så stel som jag o påstå det är ischias det måste vara nåt annat.Du måste gå till en läkare och få det utrett om det är ett diskbråck eller något annat. Behandlingsalternativ och träningsråd är nämligen helt annorlunda om det är ett diskbråck.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.