Någon som vet om det funkar

Home Forums Skador och rehabilitering Någon som vet om det funkar

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • Author
    Haskan wrote:
    Vid misstanke om diskbråck ska man vara försiktig, vilket många kiropraktorer är medvetna om då de brukar råda sina patienter att söka sjukgymnast istället. Det har jag haft erfarenhet av.

Har sjukgymnastkollegor som säger att de haft mycket bra effekt av el-akupunktur vid tendiniter. Akupunktur har sin plats, men man ska vara medveten om att det är en passiv symptombehandling.

Jag menar den sk klassiska kinesiska akupunkturen som jag upplevt som mycket effektiv. Känns mer som orsaksbehandling än symptombehandling.

Arne Persson wrote:
    Jag menar den sk klassiska kinesiska akupunkturen som jag upplevt som mycket effektiv. Känns mer som orsaksbehandling än symptombehandling.

Med min ”klassiska skolmedicinska utbildning” förstår du nog att jag inte har mycket till övers för deras teoribildningar…

Haskan wrote:
    Med min ”klassiska skolmedicinska utbildning” förstår du nog att jag inte har mycket till övers för deras teoribildningar…

Det är egendomligt att vissa sjukgymnaster använder dom klassiska helt ologiska kinesiska punkterna med goda resultat. Ibland är praktikska resultat inte helt fel. Dessutom är den akademiska stoltheten många gånger så utbredd att den snarare stoppar än utvecklar. Jag skiter i vilka mekanismer som ligger bakom, bara jag blir bra så är allt frid och fröjd med mig.

Arne Persson wrote:
    Det är egendomligt att vissa sjukgymnaster använder dom klassiska helt ologiska kinesiska punkterna med goda resultat. Ibland är praktikska resultat inte helt fel.

Tycker inte det är det minsta egendomligt att man många gånger faller tillbaka på ”beprövad erfarenhet”. Det finns ju viss evidens för att akupunktur fungerar i vissa fall och då är det ju inte fel att kunna erbjuda patienterna det behandlingsaltervativet. Det är dock önskvärt att man tar reda på de fysiologiska mekanismerna till varför det fungerar.

Tyvärr så tror jag att en orsak till att akupunktur har blivit så populär bland vissa sjukgymnster är att det är en icke tidskrävande behandling. Man kan behandla många patienter samtidigt vilket ökar patientflödet och minskar därmed trycket på mottagningen.

Jag har själv ingen utbildning i akupunktur så min enda erfarenhet är de patienter som inte blivit hjälpta av den behandlingen och därför söker hjälp hos mig när t.ex besvären långsamt kommer tillbaka efter en behandlingsserie. Vid ett par tillfällen har jag dock rekommenderat akupunktur. Min högst personliga åsikt är att det har en begränsad användning inom primärvården då min erfarenhet säger mig att andra behandlingar är mycket effektiva. Däremot tror jag det kan vara ett mycket värdefullt behandlingsalternativ vid mer avancerad smärtbehandling.

Arne Persson wrote:
    Dessutom är den akademiska stoltheten många gånger så utbredd att den snarare stoppar än utvecklar. Jag skiter i vilka mekanismer som ligger bakom, bara jag blir bra så är allt frid och fröjd med mig.

Det där känner jag inte igen. De senaste årens ökade krav på evidensbaserad medicin från bla Socialstyrelsen har lett till mycket forskning om de behandlingsmetoder som bla sjukgymnaster använder sig av. Diverse vårdprogram har också utvecklats som ett svar på efterfrågan av generella riktlinjer vid olika typer av besvär.

Ska medicinen utvecklas behövs ett kontinuerligt forskningsarbete ske nära kopplat till utbildningarna för läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, sjuksköterskor osv. Placebons stora inverkan på behandlingsresultaten är uppenbara för forskarna och därför måste vi ta reda på vilka behandlingar som verkligen är effektiva vid olika lesioner. Man ska inte hänfalla sig till mysticism och kvacksalveri.

Jompa wrote:
    Tycker absolut att du ska prova en duktig kiropraktor snarast.

Eftersom hon uppger att foten är avdomnad så kommer ingen seriös kiropraktor att ta i henne med stång. Manipulation är absolut kontraindicerat vid neurologiska symptom.

Viewing 5 posts - 16 through 20 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.